Skip to main content

Promotion of Functional Ability and Accessibility through Prosthetic and Orthotic Devices and Accessibility Measures (5 ECTS)

Code: SX00FO39-3003

General information


Enrollment
05.05.2025 - 18.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.08.2025 - 22.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Unit
(2019-2024) School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
5 - 45
Degree programmes
Physiotherapy
Teachers
Kevin Collet
Raili Räikkönen
Johanna Listola
Nina Talvitie
Teacher in charge
Nina Talvitie
Groups
SXB25K1
Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Course
SX00FO39

Implementation has 23 reservations. Total duration of reservations is 64 h 0 min.

Time Topic Location
Fri 15.08.2025 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3002, Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPC4013 Oppimistila
Fri 15.08.2025 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPC5011 Oppimistila
Tue 19.08.2025 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
Allasdemot pienryhmissä SX00FO39-3003 Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ym
MPBK031 Allastila
MPBK032 Sauna
MPBK033 Sauna
Tue 19.08.2025 time 12:30 - 16:00
(3 h 30 min)
Toimintakykyä edistävä ohjaaminen. Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPBK031 Allastila
MPBK032 Sauna
MPBK033 Sauna
Thu 21.08.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Toimintakykyä edistävä ohjaaminen. Fysioterapiaharjoittelu 1 SX00FQ28-3002, Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPBK031 Allastila
MPBK032 Sauna
MPBK033 Sauna
Mon 25.08.2025 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
Uinti- ja hengenpelastusosio - Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPBK031 Allastila
Tue 26.08.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
Itsenäinen harjoittelu / Toimintakykyä edistävä ohjaaminen, Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPBK031 Allastila
MPBK032 Sauna
MPBK033 Sauna
Thu 04.09.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPBK031 Allastila
MPBK032 Sauna
MPBK033 Sauna
Tue 09.09.2025 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPBK031 Allastila
MPBK032 Sauna
MPBK033 Sauna
Wed 10.09.2025 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
Allasryhmä / Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPBK031 Allastila
MPBK032 Sauna
MPBK033 Sauna
Wed 17.09.2025 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
Allasryhmä / Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPBK031 Allastila
MPBK032 Sauna
MPBK033 Sauna
Fri 19.09.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
Toimintakykyä edistävä ohjaaminen. Fysioterapiaharjoittelu 1 SX00FQ28-3002, Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPBK031 Allastila
MPBK032 Sauna
MPBK033 Sauna
Wed 24.09.2025 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
Allasryhmä / Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPBK031 Allastila
MPBK032 Sauna
MPBK033 Sauna
Wed 01.10.2025 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
Allasryhmä / Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPBK031 Allastila
MPBK032 Sauna
MPBK033 Sauna
Wed 08.10.2025 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
Allasryhmä / Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPBK031 Allastila
MPBK032 Sauna
MPBK033 Sauna
Fri 10.10.2025 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
LÄHI: Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3002
MPC3001 Oppimistila
Fri 24.10.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
B-ryhmän lähitunnit: Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPB3006 Ergonomia
MPB3004 Ensiavunopetustila
Mon 27.10.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
A-RYHMÄN LÄHITUNNIT: Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPB3006 Ergonomia
MPB3004 Ensiavunopetustila
Thu 30.10.2025 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
LÄHI: Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003, Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3002
MPC4001 Oppimistila
Fri 07.11.2025 time 09:00 - 17:00
(8 h 0 min)
Apuvälinemessut: Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
Tue 11.11.2025 time 07:15 - 12:00
(4 h 45 min)
Soveltavan liikunnan demopäivä ( Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPBK030 Liikuntasali
Tue 11.11.2025 time 07:15 - 09:00
(1 h 45 min)
Soveltavan liikunnan demopäivä / Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003
MPB5010 Oppimistila
Wed 19.11.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
LÄHI: Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3003, Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus SX00FO39-3002
MPC3001 Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Objective

The student is able to describe the assistive devices service system, legislation and operating environment related to the assistive devices process. The student is able to apply knowledge in assistive devices in the tasks, duties and operating environments of their field. They are able to apply their competence in assistive devices in various situations with clients, including assessments for assistive devices, guidance and advice. The student evaluates environmental solutions that promote human participation and applies their competence in the design and evaluation of accessible environments. The student can describe how assistive devices promote people’s functional capacity and knows how to evaluate the need for assistive devices.

The student becomes familiar with the national assistive devices sector and how it operates. The student recognises the assistive devices sector as part of the global sustainable development environment. The student understands the basics of safe transfers and how the most common assistive devices work.

Practical training, 2 credits

The students is able to apply the aforementioned learning outcomes of the course to practical training specific to the degree. The physiotherapy module includes training in applied exercise and aquatic therapy as well as the completion of a lifesaving course.

Content

- Accessibility in physical and digital environments
- Assistive devices service system and operating environments as part of sustainable development
- National principles for providing assistive devices
- Safe assistance in transfers and movement
- Safe use of the most common assistive devices and guidance in their use
- Risk assessment (RAI)
- Degree-specific applied practical training, 2 credits

Location and time

Myllypuro campus.

Materials

To be announced.

Teaching methods

Lectures
Group assignments
Practical sessions
Customer groups at the pool
Learning tasks

Employer connections

N/A

Exam schedules

N/A

International connections

N/A

Completion alternatives

N/A

Student workload

5 x 27 hours

Content scheduling

N/A

Further information

Attendance mandatory. Absences will be compensated.

If the student has individualized educational support / study arrangements, shall this student contact the teacher of the course immediately after the end of the registration period (or latest before the start of the course.)

It is not allowed to use or distribute any tasks, assignments or MATERIALS in any other way than in the student's own studies. Distributing ONLY with the teacher's personal permission.

Instructions on the use of artificial intelligence during the course are given separately. Students should familiarize themselves with Metropolia's AI guidelines and follow them in their study attainments https://moodle.metropolia.fi/pluginfile.php/1134314/mod_resource/content/1/Teko%C3%A4lyohje%202024.pdf.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASE
· Student can search for professional knowledge regarding a single issue
· Student is familiar with the professional knowledge base of the field
· Student distinguishes informal information from research knowledge

PROFESSIONAL SKILLS AND ACTIONS
· Student can act in individual professional situations according to instruction
· Student aims to act in a client-oriented way
· Student proves to have adequate skills to act in
professional situations

ETHICS, COOPERATION AND DEVELOPMENT
· Student is familiar with the ethical principles of the field
· Student can work as a member of a work group
· Student is able to evaluate personal strengths and development needs

Assessment criteria, good (3)

PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASE
· Student can search for knowledge from various
sources and is familiar with the professional knowledge base of the field

PROFESSIONAL SKILLS AND ACTIONS
· Student can work well in typical professional tasks and situations
· Student can work in a client-oriented way

ETHICS, COOPERATION AND DEVELOPMENT
· Student can act in accordance with the ethical principles of the field
· Student can work in work groups and projects
· Student develops oneself

Assessment criteria, excellent (5)

PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASE
· Student can search for knowledge from different sources and justifies their use
· Student utilizes the professional knowledge base

PROFESSIONAL SKILLS AND ACTIONS
· Student can apply professional skills in professional situations and acts responsibly
· Student can act in a client-oriented way
· Student is capable of solving professional tasks and problems

ETHICS, COOPERATION AND DEVELOPMENT
· Student justifies professional activities based on the ethical principles of the field
· Student can work in work groups and projects and shares competence
· Student develops oneself

Assessment criteria, approved/failed

PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASE
· Student can search for professional knowledge regarding a single issue
· Student is familiar with the professional knowledge base of the field
· Student distinguishes informal information from research knowledge

PROFESSIONAL SKILLS AND ACTIONS
· Student can act in individual professional situations according to instruction
· Student aims to act in a client-oriented way
· Student proves to have adequate skills to act in
professional situations

ETHICS, COOPERATION AND DEVELOPMENT
· Student is familiar with the ethical principles of the field
· Student can work as a member of a work group
· Student is able to evaluate personal strengths and development needs

Assessment methods and criteria

The course includes four themes. Each of the four themes includes its own learning assignments that are evaluated by passed / failed.

Qualifications

Practising in physiotherapy requires students to know the basics of body functions and structures and assessment of functioning.

Go back to top of page