Toimintakykyä edistävät apuvälineet, ympäristön esteettömyys ja saavutettavuusLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SX00FO39
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata apuvälineprosessiin liittyvän apuvälinepalvelujärjestelmän, lainsäädännön ja toimintaympäristön. Opiskelija osaa soveltaa tietoa apuvälineistä ammattialansa tehtävissä, toimissa ja toimintaympäristöissä. Hän osaa soveltaa apuvälineosaamista erilaisissa asiakastilanteissa kuten apuvälinearviossa, ohjauksessa sekä neuvonnassa. Opiskelija arvioi ihmisen osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja soveltaa osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa ja arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata, miten apuvälineet edistävät ihmisen toimintakykyä ja osaa arvioida apuvälineiden tarvetta.
Apuvälinealan kansallinen toimintaympäristö tulee tutuksi. Opiskelija tunnistaa apuvälinealan osana globaalia kestävän kehityksen ympäristöä. Opiskelija hallitsee turvallisen siirtymisen perusteet sekä yleisimpien apuvälineiden toimintaperiaatteet.
Harjoittelu 2 op
Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittuja opintojakson osaamistavoitteita tutkintokohtaisessa käytännön harjoittelussa. Fysioterapian kokonaisuus sisältää soveltavan liikunnan ja allasterapian harjoittelua sekä hengenpelastuksen suorituksen.
Sisältö
- Esteettömyys ja saavutettavuus
- Apuvälinepalvelujärjestelmä ja toimintaympäristöt osana kestävää kehitystä
- Apuvälineiden kansalliset luovutusperusteet
- Siirtymisen ja liikkumisen turvallinen avustaminen.
- Yleisimpien apuvälineiden turvallinen käyttö ja käytönohjaus.
- Riskien arviointi (RAI)
- Tutkintokohtainen soveltava harjoittelu 2 op
Esitietovaatimukset
Fysioterapian soveltavan liikunnan ja allasterapian harjoittelu edellyttää, että opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
-osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
-erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
-pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
-osaa toimia työryhmän jäsenenä
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia työryhmässä ja projektissa
-kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
-hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
-kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
-osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
-erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
-pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
-osaa toimia työryhmän jäsenenä
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan