Vammaisuus (itsenäisen työskentelyn toteutus) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP10-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Taina Valkeapää
Ryhmät
-
SXH23K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa vammaisuuteen liittyviä ilmiöitä, asiakasryhmiä ja vammaisten henkilöiden erityistarpeita. Hän tietää alan peruskäsitteitä, keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia ja palveluita. Opiskelija tuntee vammaisuutta koskevaa ajankohtaista keskustelua. Hän reflektoi omaa ammatillista suhdettaan aihepiiriin.
Sisältö
Suomalaisen vammaispolitiikan keskeiset periaatteet ja haasteet, ihmisoikeudet, itsemääräämisoikeus, yhdenvertaisuus, osallisuus ja saavutettavuus. Vammaisuus ja siihen liittyvät erityistarpeet. Vammaislainsäädäntö, palvelut ja tukitoimet. Puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio.
Aika ja paikka
MUUTOKSET MAHDOLLISIA
Läsnäolovelvoite kaikilla lähikerroilla
PE 23.8.24 KLO 9.00-11.45 Orientaatio opintojaksoon
TI 27.8.24 KLO 9.00-11.45 Lait ja palvelujärjestelmä
TI 24.9.24 KLO 9.00-12.00 Tentti
Oppimateriaalit
Päivittyy myöhemmin
Opetusmenetelmät
MUUTOKSET MAHDOLLISIA
Luennot
Tentti
Itsenäinen laaja oppimistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
TI 24.9.24 KLO 9.00-12.00 Tentti
Uusintatentit Examissa, ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus
Lisätietoja opiskelijoille
MUUTOKSET MAHDOLLISIA
Läsnäolovelvoite kaikilla lähikerroilla
PE 23.8.24 KLO 9.00-11.45 Orientaatio opintojaksoon
TI 27.8.24 KLO 9.00-11.45 Lait ja palvelujärjestelmä
TI 24.9.24 KLO 9.00-12.00 Tentti
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi 0-5:
Tentti (0-5)
Itsenäinen tehtävä (hyv-hyl)
Arviointikriteerit Metropolian yleiset arviointikriteerit.
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.