Disability (5 cr)
Code: SX00EP10-3012
General information
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 15
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Taina Valkeapää
Groups
-
SXH23K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
The students identify phenomena related to disability, client groups, and the special needs of people with disabilities. They know the basic concepts, key legislation, contracts and services in the field. The students are familiar with the current discussion about disability. They reflect on their own professional relationship to the subject.
Content
The key principles and challenges regarding the Finnish disability policy, human rights, right of self-determination, equality, inclusion and accessibility. Disability and the related special needs. Legislation on disability, services and support measures. Communication supporting and replacing speech.
Location and time
MUUTOKSET MAHDOLLISIA
Läsnäolovelvoite kaikilla lähikerroilla
PE 23.8.24 KLO 9.00-11.45 Orientaatio opintojaksoon
TI 27.8.24 KLO 9.00-11.45 Lait ja palvelujärjestelmä
TI 24.9.24 KLO 9.00-12.00 Tentti
Materials
Päivittyy myöhemmin
Teaching methods
MUUTOKSET MAHDOLLISIA
Luennot
Tentti
Itsenäinen laaja oppimistehtävä
Exam schedules
TI 24.9.24 KLO 9.00-12.00 Tentti
Uusintatentit Examissa, ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin
Completion alternatives
Lähitoteutus
Further information
MUUTOKSET MAHDOLLISIA
Läsnäolovelvoite kaikilla lähikerroilla
PE 23.8.24 KLO 9.00-11.45 Orientaatio opintojaksoon
TI 27.8.24 KLO 9.00-11.45 Lait ja palvelujärjestelmä
TI 24.9.24 KLO 9.00-12.00 Tentti
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment methods and criteria
Numeerinen arviointi 0-5:
Tentti (0-5)
Itsenäinen tehtävä (hyv-hyl)
Arviointikriteerit Metropolian yleiset arviointikriteerit.
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.