Siirry suoraan sisältöön

Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FO50-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.02.2025 - 15.04.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Marjatta Komulainen
Johanna Holvikivi
Vastuuopettaja
Johanna Holvikivi
Ryhmät
S3224S6
Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000FO50

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 8 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Pe 14.02.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ETÄ / Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä S000FO50-3001
Pe 14.03.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
ETÄ / Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä S000FO50-3001
Ke 02.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ETÄ / Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä S000FO50-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa strategisen johtamisen pääperiaatteita toiminnassaan
- analysoida strategisia toimenpiteitä ja mittareita
- moninaisuuden johtamisen merkityksen näkökulmat ja sen taustat
- johtaa moninaisia työyhteisöjä huomioiden organisaation ja palvelutoiminnan erityispiirteet
- soveltaa moniasiantuntijuutta palvelujen johtamisessa

Sisältö

Strateginen johtaminen

Moninaisuuden johtaminen

Moniasiantuntijuuden johtaminen

Aika ja paikka

Ennakkotehtävän kirjallisuus 1-2.

Löytyy myös Moodlesta.

1. Liisa Timonen, Jaana Mäkelä & Anne-Mari Raivio (toim.) 'Moninaisuus on hyvän työyhteisön ominaisuus'. Sarja: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 213. (2015)


Ennakkotehtävä tehdään ensimmäiseen lähipäivään mennessä. Ennakkotehtävä on Moodlessa. Tehtävä on itsellinen yksilötehtävä.

Oppimateriaalit

Hujala Anneli, Taskinen Helena 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press, Tampere. Juuti Pauli & Luoma Mikko 2022. (tai vanhempi painos) Strateginen ajattelu ja johtaminen. Matka läpi maailmankuvien. PS-Kustannus, Jyväskylä.Virtanen, P & Stenvall, J: Julkinen johtaminen. 2019, Tietosanoma.Rissanen ja Lammintakainen (toim.): Sosiaali- ja terveysjohtaminen, 2019, SanomaPro, Helsinki.Viitala ja Jylhä: Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. 2019. Edita, Helsinki.Mika Kamensky: menestyksen timantti; strategia, johtaminen, osaaminen, vuorovaikutus, Talentum, 2015.

Opetusmenetelmät

Vastuuopettaja Johanna Holvikivi
Opettajat Johanna Holvikivi ja Marjatta Komulainen

Ennakkotehtävä essee, yksilötehtävä
Välitehtävä, pienryhmä
Lopputehtävä, ryhmätehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, tehtävä

Kansainvälisyys

www -materiaalin ja kirjallisuuden kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

N/A

Lisätietoja opiskelijoille

Ahot hakemukset:

AHOT- hakemukset käsitellään kaksivaiheisesti. Hakemuksen käsittelee tutor-opettaja, joka tarvittaessa konsultoi opintojakson vastuuopettajaa. Osaamisen tunnustaa (eli päättää) tutkintovastaava. Ahot hakemuksen opiskelija tekee ennen opintojakson alkua.

Zoom - Webinaarien ajankohdat:


pe 14.2.2025 klo 9-12
pe 14.3.2025 klo 9 - 11.30
ke 2.4.2025 klo 9-12



”Jos käytät tuottavaa kielimallia tehtävässä, sinun tulee raportoida, mitä kielimallia (esim. ChatGPT, Copilot, DeepL) olet käyttänyt ja millä tavalla.”

Verkko-opinnot / online studies (= pääosin verkossa tapahtuvaa opetusta)

METROPOLIAN OHJE:
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa
- kuvata organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- käyttää johtamisessa strategista toimintaa arvioivia mittareita
- tunnistaa erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden
johtamisen näkökulmasta
- määritellä moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa
- analysoida organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- soveltaa johtamisessa erilaisia strategista toimintaa arvioivia mittareita
- analysoida erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä
moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- soveltaa moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- soveltaa kriittisesti johtamisessa erilaisia strategista toimintaa arvioivia mittareita
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- kehittää moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- käyttää johtamisessa strategista toimintaa arvioivia mittareita
- tunnistaa ja kuvata erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- määritellä ja selittää moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itseraviointi, vertaisarviointi, opettaja-arviointi

Siirry alkuun