Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FO50-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.02.2025 - 15.04.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Marjatta Komulainen
- Johanna Holvikivi
- Vastuuopettaja
- Johanna Holvikivi
- Ryhmät
-
S3224S6Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- S000FO50
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 8 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 14.02.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
ETÄ / Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä S000FO50-3001 |
|
Pe 14.03.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
ETÄ / Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä S000FO50-3001 |
|
Ke 02.04.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
ETÄ / Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä S000FO50-3001 |
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa strategisen johtamisen pääperiaatteita toiminnassaan
- analysoida strategisia toimenpiteitä ja mittareita
- moninaisuuden johtamisen merkityksen näkökulmat ja sen taustat
- johtaa moninaisia työyhteisöjä huomioiden organisaation ja palvelutoiminnan erityispiirteet
- soveltaa moniasiantuntijuutta palvelujen johtamisessa
Sisältö
Strateginen johtaminen
Moninaisuuden johtaminen
Moniasiantuntijuuden johtaminen
Aika ja paikka
Ennakkotehtävän kirjallisuus 1-2.
Löytyy myös Moodlesta.
1. Liisa Timonen, Jaana Mäkelä & Anne-Mari Raivio (toim.) 'Moninaisuus on hyvän työyhteisön ominaisuus'. Sarja: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 213. (2015)
Ennakkotehtävä tehdään ensimmäiseen lähipäivään mennessä. Ennakkotehtävä on Moodlessa. Tehtävä on itsellinen yksilötehtävä.
Oppimateriaalit
Hujala Anneli, Taskinen Helena 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press, Tampere. Juuti Pauli & Luoma Mikko 2022. (tai vanhempi painos) Strateginen ajattelu ja johtaminen. Matka läpi maailmankuvien. PS-Kustannus, Jyväskylä.Virtanen, P & Stenvall, J: Julkinen johtaminen. 2019, Tietosanoma.Rissanen ja Lammintakainen (toim.): Sosiaali- ja terveysjohtaminen, 2019, SanomaPro, Helsinki.Viitala ja Jylhä: Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. 2019. Edita, Helsinki.Mika Kamensky: menestyksen timantti; strategia, johtaminen, osaaminen, vuorovaikutus, Talentum, 2015.
Opetusmenetelmät
Vastuuopettaja Johanna Holvikivi
Opettajat Johanna Holvikivi ja Marjatta Komulainen
Ennakkotehtävä essee, yksilötehtävä
Välitehtävä, pienryhmä
Lopputehtävä, ryhmätehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
N/A
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, tehtävä
Kansainvälisyys
www -materiaalin ja kirjallisuuden kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
N/A
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
N/A
Lisätietoja opiskelijoille
Ahot hakemukset:
AHOT- hakemukset käsitellään kaksivaiheisesti. Hakemuksen käsittelee tutor-opettaja, joka tarvittaessa konsultoi opintojakson vastuuopettajaa. Osaamisen tunnustaa (eli päättää) tutkintovastaava. Ahot hakemuksen opiskelija tekee ennen opintojakson alkua.
Zoom - Webinaarien ajankohdat:
pe 14.2.2025 klo 9-12
pe 14.3.2025 klo 9 - 11.30
ke 2.4.2025 klo 9-12
”Jos käytät tuottavaa kielimallia tehtävässä, sinun tulee raportoida, mitä kielimallia (esim. ChatGPT, Copilot, DeepL) olet käyttänyt ja millä tavalla.”
Verkko-opinnot / online studies (= pääosin verkossa tapahtuvaa opetusta)
METROPOLIAN OHJE:
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
- kuvata organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- käyttää johtamisessa strategista toimintaa arvioivia mittareita
- tunnistaa erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden
johtamisen näkökulmasta
- määritellä moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
- analysoida organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- soveltaa johtamisessa erilaisia strategista toimintaa arvioivia mittareita
- analysoida erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä
moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- soveltaa moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- soveltaa kriittisesti johtamisessa erilaisia strategista toimintaa arvioivia mittareita
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- kehittää moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- käyttää johtamisessa strategista toimintaa arvioivia mittareita
- tunnistaa ja kuvata erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- määritellä ja selittää moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itseraviointi, vertaisarviointi, opettaja-arviointi