Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FO49-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.04.2025 - 31.05.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Vastuuopettaja
- Tuomas Leisti
- Ryhmät
-
S3224S6Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- S000FO49
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 02.04.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
ETÄ/ Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen S000FO49-3001 |
|
Ti 20.05.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
HYBRIDI / Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen S000FO49-3001 |
MPC5014
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- ennakoida digitalisoitumisen vaikutuksia yhteiskunnassa, työympäristöissä ja ikääntyneiden palvelujen tulevaisuuden kehityksessä
- analysoida digitaalisten palvelujen saavutettavuutta ja vaikuttavuutta ikääntyneiden ihmisten tarpeiden näkökulmasta
- arvioida digitalisoitumisen eettisiä vaikutuksia ikääntyneiden palveluihin ja ikääntyneiden ihmisten asemaan palvelujen käyttäjinä
- soveltaa käyttäjälähtöistä suunnittelua ikäystävällisten digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Sisältö
Digitalisoitumisen vaikutukset yhteiskunnassa, työssä ja palveluissa
Ikääntyneet ihmiset digitaalisten palvelujen käyttäjinä
Digitalisoitumisen eettiset näkökulmat
Käyttäjälähtöinen suunnittelu ja menetelmät palvelujen kehittämisessä
Aika ja paikka
2.4.2025: 13-16: Orientaatiotapaaminen
20.5.2025 klo 9-12: Ryhmätöiden esittely
Opetusmenetelmät
- Ilmiölähtöinen oppiminen
- Omatoiminen opiskelu
- Etä- ja lähiopetus
- Ryhmätyö
Lisätietoja opiskelijoille
Teköälyn käytöstä oppimistoiminnassa:
https://oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9890974
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
-määritellä digitaalisoitumisen merkitykstä yhteiskunnassa, työympäristöissä ja ikääntyneiden palvelujen tulevaisuuden kehityksessä
-kuvata digitaalisten palvelujen saavutettavuutta ja vaikuttavuutta ikääntyneiden ihmisten tarpeiden näkökulmasta
- tarkastella digitalisoitumisen eettisiä vaikutuksia ikääntyneiden palveluissa
-soveltaa käyttäjälähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- analysoida toiminnassaan digitaalisoitumisen merkitykstä yhteiskunnassa, työympäristöissä ja ikääntyneiden palvelujen tulevaisuuden kehityksessä
- analysoida digitaalisten palvelujen saavutettavuutta ja vaikuttavuutta ikääntyneiden ihmisten tarpeiden näkökulmasta
- analysoida digitalisoitumisen eettisiä vaikutuksia ikääntyneiden palveluissa
- soveltaa monipuolisesti käyttäjälähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti toiminnassaan digitaalisoitumisen merkitykstä yhteiskunnassa, työympäristöissä ja ikääntyneiden palvelujen tulevaisuuden kehityksessä
- arvioida kriittisesti digitaalisten palvelujen saavutettavuutta ja vaikuttavuutta ikääntyneiden ihmisten tarpeiden näkökulmasta
- arvioida kriittisesti toiminnassaan digitalisoitumisen eettisiä vaikutuksia ikääntyneiden palveluissa
-soveltaa innovatiivisesti käyttäjälähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa:
- määritellä digitaalisoitumisen merkitykstä yhteiskunnassa, työympäristöissä ja ikääntyneiden palvelujen tulevaisuuden kehityksessä
-kuvata digitaalisten palvelujen saavutettavuutta ja vaikuttavuutta ikääntyneiden ihmisten tarpeiden näkökulmasta
- tarkastella digitalisoitumisen eettisiä vaikutuksia ikääntyneiden palveluissa
-soveltaa käyttäjälähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi tapahtuu ryhmätyön perusteella.