Siirry suoraan sisältöön

Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FR49-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2024 - 16.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2024 - 20.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kevin Collet
Laura Lee Calonius
Mirka Peththahandi
Vastuuopettaja
Laura Lee Calonius
Ryhmät
SXF24S1
Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00FR49

Toteutuksella on 21 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 50 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Pe 30.08.2024 klo 10:30 - 12:00
(1 t 30 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPC4010 Dojo
Pe 30.08.2024 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPC4010 Dojo
Ke 04.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPC5011 Oppimistila
Pe 06.09.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPC4010 Dojo
Ke 11.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPC5011 Oppimistila
Ma 16.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPC4010 Dojo
Ke 18.09.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPB2025 Manuaalinen terapia 3
Ke 25.09.2024 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPB4003 Röpönen
Pe 27.09.2024 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPB2023 Manuaalinen terapia 2
Pe 27.09.2024 klo 11:30 - 12:15
(0 t 45 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPBK030 Liikuntasali
Ti 01.10.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPB6005 Oppimistila
Ti 08.10.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPB4003 Röpönen
Ti 29.10.2024 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPC4010 Dojo
Ke 06.11.2024 klo 10:30 - 12:00
(1 t 30 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPC4010 Dojo
Pe 08.11.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPC4013 Oppimistila
Pe 15.11.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPC4013 Oppimistila
Ma 25.11.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPB2025 Manuaalinen terapia 3
To 28.11.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPC4013 Oppimistila
Ti 03.12.2024 klo 08:45 - 10:15
(1 t 30 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPC4010 Dojo
Ti 10.12.2024 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
MPC4010 Dojo
Pe 13.12.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ETÄ Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00FR49-3002
zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Ihmislähtöisyys

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija tunnistaa ihmislähtöisen työotteen. Opiskelija havainnoi asiakkaan kehon pystyasentoa, harjaantuu dialogisessa ja terveyslähtöisessä kommunikoinnissa sekä kirjaa observaation avulla saatuja löydöksiä ihmislähtöisesti. Opiskelija ymmärtää kosketuksen merkityksen ja sen eettiset ulottuvuudet osteopaattisessa käytännössä. Opiskelija ottaa toiset huomioon ja edistää tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta. Opiskelija huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.

Harjoitteluun tutustuminen

Opiskelija ymmärtää osteopaattisen kliinisen prosessin kokonaisuuden sekä opiskelija- että asiakasnäkökulmasta. Opiskelija observoi opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä pienryhmissä. Opiskelija osoittaa kykyä tiimityöskentelyyn kliinisessä ympäristössä.

Osteopatian historia ja kehitys Suomessa ja maailmalla

Opiskelija kuvaa osteopatian filosofiset lähtökohdat ja osteopaattiset periaatteet. Opiskelija kuvaa tärkeimmät osteopatian kehitysvaiheet historiasta nykypäivään. Opiskelija määrittelee osteopaatin kansallisen ja kansainvälisen työnkuvan ja kuvaa keskeisimmät osteopaattiset käsitteet. Opiskelija tutustuu alan tutkimustietoon ja osteopatian nimikkeistöön.

Opiskelija osaa kuvata osteopatian keskeisen sisällön, käsitteistön ja ydinosaamisalueet sekä historiallisen viitekehyksen. Hän kuvaa miten osteopatiapalvelut on organisoitu, tunnistaa laadukkaan osteopatian osa-alueet ja sitoutuu kehittämään niitä. Opiskelija osaa kuvata oman alansa kansalliset ja kansainväliset verkostot ja osaa hyödyntää niitä opiskelussa sekä työssä.

Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa osteopatian alan tietoa ja ammatillisia käytänteitä sekä ymmärtää näyttöön perustuvan tiedon merkityksen. Opiskelija ajattelee kriittisesti ja reflektoi omaa toimintaansa tulevana osteopaattina. Opiskelija osaa kuvata hyvät tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset käytännöt.

Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan. Opiskelija osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa. Opiskelija ottaa vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.

Sisältö

Ihmislähtöinen työtapa
Asiakkaan kohtaaminen ja observointi, pystyasennon observointi, terveyslähtöinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
Kosketuksen merkitys, eettisyyden perusteet käytännössä, suostumus ja kunnioittava kohtaaminen
Harjoitteluun ja HyMy-kylän moniammatilliseen toimintaan tutustuminen, vanhemman osteopaattiopiskelijan toiminnan observointi, tutustumiskäynti asiakkaana
Vaitiolovelvollisuus, eettisyys, kollegiaalisuus, tietosuoja, käyttäytymissäännöt ja hygienia
Osteopatian kehitys Suomessa ja maailmalla Osteopatian kansalliset ja kansainväliset verkostot, organisaatiot ja työympäristöt
Osteopatian ydinosaamisalueet ja osteopatiapalvelut osana sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää
Osteopatian määritelmä ja periaatteet, keskeiset käsitteet ja teoreettiset perusteet sekä standardit
Tiedonhaku, kriittinen ajattelu ja reflektio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen

Siirry alkuun