Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SX00FR49
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Ihmislähtöisyys
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija tunnistaa ihmislähtöisen työotteen. Opiskelija havainnoi asiakkaan kehon pystyasentoa, harjaantuu dialogisessa ja terveyslähtöisessä kommunikoinnissa sekä kirjaa observaation avulla saatuja löydöksiä ihmislähtöisesti. Opiskelija ymmärtää kosketuksen merkityksen ja sen eettiset ulottuvuudet osteopaattisessa käytännössä. Opiskelija ottaa toiset huomioon ja edistää tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta. Opiskelija huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
Harjoitteluun tutustuminen
Opiskelija ymmärtää osteopaattisen kliinisen prosessin kokonaisuuden sekä opiskelija- että asiakasnäkökulmasta. Opiskelija observoi opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä pienryhmissä. Opiskelija osoittaa kykyä tiimityöskentelyyn kliinisessä ympäristössä.
Osteopatian historia ja kehitys Suomessa ja maailmalla
Opiskelija kuvaa osteopatian filosofiset lähtökohdat ja osteopaattiset periaatteet. Opiskelija kuvaa tärkeimmät osteopatian kehitysvaiheet historiasta nykypäivään. Opiskelija määrittelee osteopaatin kansallisen ja kansainvälisen työnkuvan ja kuvaa keskeisimmät osteopaattiset käsitteet. Opiskelija tutustuu alan tutkimustietoon ja osteopatian nimikkeistöön.
Opiskelija osaa kuvata osteopatian keskeisen sisällön, käsitteistön ja ydinosaamisalueet sekä historiallisen viitekehyksen. Hän kuvaa miten osteopatiapalvelut on organisoitu, tunnistaa laadukkaan osteopatian osa-alueet ja sitoutuu kehittämään niitä. Opiskelija osaa kuvata oman alansa kansalliset ja kansainväliset verkostot ja osaa hyödyntää niitä opiskelussa sekä työssä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa osteopatian alan tietoa ja ammatillisia käytänteitä sekä ymmärtää näyttöön perustuvan tiedon merkityksen. Opiskelija ajattelee kriittisesti ja reflektoi omaa toimintaansa tulevana osteopaattina. Opiskelija osaa kuvata hyvät tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset käytännöt.
Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan. Opiskelija osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa. Opiskelija ottaa vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Sisältö
Ihmislähtöinen työtapa
Asiakkaan kohtaaminen ja observointi, pystyasennon observointi, terveyslähtöinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
Kosketuksen merkitys, eettisyyden perusteet käytännössä, suostumus ja kunnioittava kohtaaminen
Harjoitteluun ja HyMy-kylän moniammatilliseen toimintaan tutustuminen, vanhemman osteopaattiopiskelijan toiminnan observointi, tutustumiskäynti asiakkaana
Vaitiolovelvollisuus, eettisyys, kollegiaalisuus, tietosuoja, käyttäytymissäännöt ja hygienia
Osteopatian kehitys Suomessa ja maailmalla Osteopatian kansalliset ja kansainväliset verkostot, organisaatiot ja työympäristöt
Osteopatian ydinosaamisalueet ja osteopatiapalvelut osana sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää
Osteopatian määritelmä ja periaatteet, keskeiset käsitteet ja teoreettiset perusteet sekä standardit
Tiedonhaku, kriittinen ajattelu ja reflektio
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen