Siirry suoraan sisältöön

Anatomia ja fysiologia 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FO98-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 16.09.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 45

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jouni Arffman
  • Sote Anatomia Fysiologia Patofysiologia Virtuaali
  • Lasse Liikanen

Ryhmät

  • SXB24S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä yläraajan luuston yksityiskohdat sekä selittää yläraajan nivelten rakenteen ja toiminnan. Hän tunnistaa ja nimeää yläraajan lihakset sekä osaa ilmoittaa niiden tuottamat liikkeet nivelkohtaisesti. Opiskelija osaa kuvailla rintakehän rakenteen, kylkiluiden niveltymisen sekä selkärangan eri osien erityispiirteet. Opiskelija osaa selittää vartalon ja kaulan alueen tärkeimpien lihasryhmien sijainnin sekä toiminnan peruspiirteet. Opiskelija tunnistaa tuki- ja liikuntaelimistön keskeisimmät rakenteet palpaatiolla. Opiskelija osaa selittää veren koostumuksen ja fysiologisen merkityksen sekä verenkiertoelimistön, lymfaattisen järjestelmän ja hengityselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteet. Opiskelija osaa kuvata kuormitusfysiologian perusteet.

Sisältö

- Yläraajan rakenne ja toiminta: luusto, nivelet, lihakset
- Rintakehän rakenne, selkärangan eri osien toiminta
- Vartalon ja kaulan lihakset: syvät selkä- ja niskalihakset, kaulan lihakset, vatsalihakset, lantionpohjan lihakset, hengityslihakset
- Palpaatio rakenteiden tunnistamisessa
- Fysiologia: veri, verenkierto, lymfaattinen järjestelmä, hengitys
- Kuormitusfysiologian perusteet

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
-osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
-erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
-pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
-osaa toimia työryhmän jäsenenä
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia työryhmässä ja projektissa
-kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella
niiden käytön
-hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
-kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
-osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
-erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
-pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
-osaa toimia työryhmän jäsenenä
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan