Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FO44-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Tuula Mikkola
- Mia Rosenström
- hyvinvointi vanhustyö yamk
Ryhmät
-
S3224S6Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- analysoida kestävä kehityksen vaikutusta ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- perustella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä
- analysoida muisti- ja ikäystävällisyyden toteutumista erilaisissa ikääntyneiden asuin- ja elinympäristöissä ja moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida muisti- ja ikäystävällisen ympäristön merkitystä ikääntyneiden ihmisten yhdenvertaisuuden toteutumisessa
Sisältö
Sisältö:
- Kestävän kehitys ja ikääntyneiden asuin- ja elinympäristöt
- Ikääntyneiden ihmisten asuminen ja yhteisöllisyys
- Muisti- ja ikäystävällinen ympäristö
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
-
Opetusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Etäopetus
- Verkko-oppiminen
- oppimistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)
Sisällön jaksotus
Ke 25.9 12.30-14.00 (etä)
To 26.9.2024 8.45-16,00 (etä)
To 10.10 koko 8.45-16.00 (etä)
To 24.10. 13-16, opintojen päätös ja yhteenveto (lähi Myllypuro)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- soveltaa kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- soveltaa muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämisen vaikutuksia erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä