Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FO44-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 30.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
25.09.2024 - 07.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Vastuuopettaja
- Mia Rosenström
- Ryhmät
-
S3224S6Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- S000FO44
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 25.09.2024 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Etänä / Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3001 |
|
To 26.09.2024 klo 12:30 - 13:45 (1 t 15 min) |
Etänä / Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3001: Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/9060778907 |
|
To 26.09.2024 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Etänä / Kirjaston tiedonhaku / Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3001 |
|
To 10.10.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Etänä / Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3001 |
|
To 10.10.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Etänä / Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3001 |
|
To 24.10.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Opintojakson päätös / Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3001 |
MPC1001
Showroom
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida kestävä kehityksen vaikutusta ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- perustella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä
- analysoida muisti- ja ikäystävällisyyden toteutumista erilaisissa ikääntyneiden asuin- ja elinympäristöissä ja moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida muisti- ja ikäystävällisen ympäristön merkitystä ikääntyneiden ihmisten yhdenvertaisuuden toteutumisessa
Sisältö
Kestävän kehitys ja ikääntyneiden asuin- ja elinympäristöt
Ikääntyneiden ihmisten asuminen ja yhteisöllisyys
Muisti- ja ikäystävällinen ympäristö
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
-
Opetusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Etäopetus
- Verkko-oppiminen
- oppimistehtävä
Jos käytät tuottavaa kielimallia tehtävässä, sinun tulee raportoida, mitä kielimallia (esim. ChatGPT, Copilot, DeepL) olet käyttänyt ja millä tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)
Sisällön jaksotus
Ke 25.9 12.30-14.00 (etä)
To 26.9.2024 8.45-16,00 (etä)
To 10.10 koko 8.45-16.00 (etä)
To 24.10. 13-16, opintojen päätös ja yhteenveto (lähi Myllypuro)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- soveltaa kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- soveltaa muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämisen vaikutuksia erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
-kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
-tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Opetukseen osallistuminen
Arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija osaa:
- soveltaa kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- soveltaa muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämisen vaikutuksia erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Englanniksi
The student is able to:
- critically assess the basics of sustainable development in the development of housing and living environments for older people
- critically assess memory and age-friendliness in the development of services for diverse older people
- critically assess the promotion of communality, agency and inclusion in different housing and living environments and their development
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä