Siirry suoraan sisältöön

Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FO44-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Tuula Mikkola
  • Mia Rosenström
  • hyvinvointi vanhustyö yamk

Ryhmät

  • S3224S6
    Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,

- analysoida kestävä kehityksen vaikutusta ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- perustella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä
- analysoida muisti- ja ikäystävällisyyden toteutumista erilaisissa ikääntyneiden asuin- ja elinympäristöissä ja moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida muisti- ja ikäystävällisen ympäristön merkitystä ikääntyneiden ihmisten yhdenvertaisuuden toteutumisessa

Sisältö

Sisältö:
- Kestävän kehitys ja ikääntyneiden asuin- ja elinympäristöt
- Ikääntyneiden ihmisten asuminen ja yhteisöllisyys
- Muisti- ja ikäystävällinen ympäristö

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

-

Opetusmenetelmät

- Aktivoiva luento
- Etäopetus
- Verkko-oppiminen
- oppimistehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)

Sisällön jaksotus

Ke 25.9 12.30-14.00 (etä)
To 26.9.2024 8.45-16,00 (etä)
To 10.10 koko 8.45-16.00 (etä)
To 24.10. 13-16, opintojen päätös ja yhteenveto (lähi Myllypuro)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- soveltaa kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- soveltaa muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämisen vaikutuksia erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä