Siirry suoraan sisältöön

Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FO44-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.09.2024 - 07.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Marianne Roivas
Tuula Mikkola
Anu-Riikka Eerola
Mia Rosenström
hyvinvointi vanhustyö yamk
Vastuuopettaja
Mia Rosenström
Ryhmät
S3224S6
Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000FO44

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ke 25.09.2024 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Etänä / Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3001
To 26.09.2024 klo 12:30 - 13:45
(1 t 15 min)
Etänä / Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3001: Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/9060778907
To 26.09.2024 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Etänä / Kirjaston tiedonhaku / Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3001
To 10.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Etänä / Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3001
To 10.10.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Etänä / Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3001
To 24.10.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Opintojakson päätös / Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3001
MPC1001 Showroom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida kestävä kehityksen vaikutusta ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- perustella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä
- analysoida muisti- ja ikäystävällisyyden toteutumista erilaisissa ikääntyneiden asuin- ja elinympäristöissä ja moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida muisti- ja ikäystävällisen ympäristön merkitystä ikääntyneiden ihmisten yhdenvertaisuuden toteutumisessa

Sisältö

Kestävän kehitys ja ikääntyneiden asuin- ja elinympäristöt

Ikääntyneiden ihmisten asuminen ja yhteisöllisyys

Muisti- ja ikäystävällinen ympäristö

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

-

Opetusmenetelmät

- Aktivoiva luento
- Etäopetus
- Verkko-oppiminen
- oppimistehtävä

Jos käytät tuottavaa kielimallia tehtävässä, sinun tulee raportoida, mitä kielimallia (esim. ChatGPT, Copilot, DeepL) olet käyttänyt ja millä tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)

Sisällön jaksotus

Ke 25.9 12.30-14.00 (etä)
To 26.9.2024 8.45-16,00 (etä)
To 10.10 koko 8.45-16.00 (etä)
To 24.10. 13-16, opintojen päätös ja yhteenveto (lähi Myllypuro)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- soveltaa kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- soveltaa muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämisen vaikutuksia erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
-kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
-tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Opetukseen osallistuminen

Arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä

Arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija osaa:
- soveltaa kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- soveltaa muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämisen vaikutuksia erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä

Arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Englanniksi
The student is able to:
- critically assess the basics of sustainable development in the development of housing and living environments for older people
- critically assess memory and age-friendliness in the development of services for diverse older people
- critically assess the promotion of communality, agency and inclusion in different housing and living environments and their development

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä

Siirry alkuun