Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FP47-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.08.2024 - 30.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
21.10.2024 - 20.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 60
- Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Sini Hyppänen
- Ryhmät
-
SXM24S1Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00FP47
Toteutuksella on 17 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 10.10.2024 klo 12:00 - 13:15 (1 t 15 min) |
ZOOM (osoite lisätiedot-kentässä) Orientaatio, pakollinen osallistuminen Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3002, SX00FP47-3003 |
|
Ma 21.10.2024 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3002, Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3003 |
MPA2030
Luovan ilmaisun oppimistila
|
Ke 23.10.2024 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3002, Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3003 |
MPA2030
Luovan ilmaisun oppimistila
|
Pe 25.10.2024 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3002, Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3003 |
MPC5014
Oppimistila
|
Ma 28.10.2024 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3002, Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3003 |
MPA2029
Vuorovaikutusluokka
|
Ti 29.10.2024 klo 09:15 - 10:45 (1 t 30 min) |
ZOOM: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3003, Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3002 |
|
Ke 30.10.2024 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
ETÄ Ruotsi: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3002 |
|
Pe 01.11.2024 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
ETÄ Ruotsi: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3002 |
|
Pe 01.11.2024 klo 12:00 - 15:30 (3 t 30 min) |
Ruotsin vertaistyöskentelyä pienryhmissä Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3002, Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3003 |
|
Ti 05.11.2024 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
ZOOM:Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3003, Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3002 |
|
Ma 18.11.2024 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3002, Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3003 |
Luentotallenne Moodle
|
Ma 18.11.2024 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
RUOTSI (ETÄTEHTÄVIÄ) : Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3002 |
MPC4012
Oppimistila
|
Ke 20.11.2024 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
RUOTSI: SX00FP47-3002 Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys |
MPA4009
Oppimistila
|
Ma 25.11.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
ETÄNÄ Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3002, Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3003 |
|
Ti 10.12.2024 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
RUOTSI: SX00FP47-3002 Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys |
MPA5026
Luentosali
|
Ke 11.12.2024 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
RUOTSI: Simulaatio pienryhmä (ryhmät A ja B klo 8.30-11.45 ja ryhmät C ja D klo 12.30-15.45) Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3002 |
MPB3020
RTG-1
MPB3021 RTG-2 MPB3024 Rtg-kuvantarkastus MPB6023 Oppimistila |
To 12.12.2024 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Ruotsin kirjallinen tentti: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3002 |
MPA2010
Oppimistila
|
Tavoitteet
Työelämän ruotsi 3 op
Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelija osaa palvella, ohjata ja neuvoa asiakkaita ja asiakasryhmiä ruotsin (suomen) kielellä suullisesti ja kirjallisesti omalla ammattialallaan.
Opiskelija osaa käyttää oman ammattialansa suullisissa ja kirjallisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa tarvittavaa keskeistä ruotsin (suomen) kielen sanastoa ja fraseologiaa.
Opiskelija osaa hankkia oman alan tietoa eri ruotsinkielisistä (suomenkielisistä) lähteistä ja soveltaa sitä työelämän vuorovaikutustilanteissa.
Asiakaslähtöisyys 2 op
Opiskelija ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet.
Opiskelija tunnistaa asiakkaan ja potilaan oikeudelliset, osallisuuteen ja valinnanvapauteen liittyvät eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat.
Opiskelija ymmärtää moniammatillisen ja monialaisesti toteutuvan yhteistyön merkityksen asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä ja omaa valmiudet yhteistyöhön.
Opiskelija ymmärtää tavoitteellisen, dialogisen, asiakkaan ja potilaan osallisuutta ja voimavaroja vahvistavan yhteistyösuhteen merkityksen asiakkaan ja potilaan hoidossa.
Sisältö
Työelämän ruotsi 3 op
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset työelämän vuorovaikutustilanteet ruotsiksi (suomeksi)
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset työtehtävät Suomessa ja Pohjoismaissa
- Ammattialan keskeinen sanasto ja fraseologia ruotsiksi (suomeksi)
- Oman alan ruotsinkielisten (suomenkielisten) lähteiden käyttö suullisesti ja kirjallisesti
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja tavoitteellinen kehittäminen
- Osaamisen suullinen ja kirjallinen näyttö
Asiakaslähtöisyys 2 op
- Asiakaslähtöisyys käsitteenä ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet
- Asiakkaan ja potilaan asemaa ja oikeuksia säätelevä lainsäädäntö ja eettinen arvoperusta
- Moniammatillinen ja monialainen yhteistyö ja verkostot asiakkaan ja potilaan hoidossa
- Dialogisen vuorovaikutussuhteen edellytykset
Opetusmenetelmät
Opiskelija, joka suorittaa ruotsin lähtötasotestin vähintään pistemäärällä 20 p./40 p., voi suorittaa ruotsii toisena kotimaisena kielenä -osion itsenäisesti. Itsenäinen opiskelu ei ole mahdollista ilman, että opiskelija tekee ruotsin lähtötasotestin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ruotsi: Opiskelija, joka suorittaa ruotsin lähtötasotestin vähintään pistemäärällä 20 p./40 p., voi suorittaa ruotsii toisena kotimaisena kielenä -osion itsenäisesti. Itsenäinen opiskelu ei ole mahdollista ilman, että opiskelija tekee ruotsin lähtötasotestin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
Lisätiedot
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai muu kieli kuin suomi tai ruotsi, hän suorittaa suomi toisena kotimaisena kielenä tai suomi toisena kielenä vastaavat opinnot. Tarkemmat lisätiedot ovat Metropolian kielten ja viestinnän ohjeissa.