Johdatus arkeologiaan (5 op)
Toteutuksen tunnus: KI00FN41-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2023 - 02.03.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2023 - 31.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 11
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kirsi Perkiömäki
- Vastuuopettaja
- Kirsi Perkiömäki
- Ryhmät
-
AVOINAMK_S23_KXAAVOINAMK_S23_KXA_Konservointi
- Opintojakso
- KI00FN41
Tavoitteet
- Opiskelija hahmottaa Suomen esihistorian ja arkeologiset kokoelmat pääpiirteittäin.
- Opiskelija tuntee arkeologiaa, sen tavoitteita, tutkimuskohteita ja menetelmiä.
- Opiskelija tuntee arkeologisen konservoinnin historiaa, kehitystä ja nykytilaa.
- Opiskelija hahmottaa arkeologisen löydön reitin maasta museoon.
- Opiskelija saa kattavan käsityksen arkeologiseen konservointiin liittyvään tutkimukseen.
Sisältö
- Suomen esihistoria ja arkeologiset kokoelmat pääpiirteittäin
- Johdatus arkeologiaan, sen tutkimuskohteisiin ja menetelmiin
- Arkeologinen kaivaus ja siihen liittyvä dokumentointi ja tutkimus
- Arkeologisen konservoinnin historia ja menetelmät ja kehitys
- Löydön reitti maasta museoon
Työmuodot
Luennot, harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa. Verkkokurssi.
Aika ja paikka
Kurssi suoritetaan itsenäisesti Moodlessa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan oppimateriaali julkaistaan Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia, itsenäiset tehtävät 100 %
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävien suoritus, arviointi Hyväksytty / hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.
Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät hyväksytysti. Opiskelija tietää opintojakson keskeiset sisällöt.