Siirry suoraan sisältöön

Johdatus arkeologiaan (5 op)

Toteutuksen tunnus: KI00FN41-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 02.03.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 11
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kirsi Perkiömäki
Vastuuopettaja
Kirsi Perkiömäki
Ryhmät
AVOINAMK_S23_KXA
AVOINAMK_S23_KXA_Konservointi
Opintojakso
KI00FN41
Toteutukselle KI00FN41-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

- Opiskelija hahmottaa Suomen esihistorian ja arkeologiset kokoelmat pääpiirteittäin.
- Opiskelija tuntee arkeologiaa, sen tavoitteita, tutkimuskohteita ja menetelmiä.
- Opiskelija tuntee arkeologisen konservoinnin historiaa, kehitystä ja nykytilaa.
- Opiskelija hahmottaa arkeologisen löydön reitin maasta museoon.
- Opiskelija saa kattavan käsityksen arkeologiseen konservointiin liittyvään tutkimukseen.

Sisältö

- Suomen esihistoria ja arkeologiset kokoelmat pääpiirteittäin
- Johdatus arkeologiaan, sen tutkimuskohteisiin ja menetelmiin
- Arkeologinen kaivaus ja siihen liittyvä dokumentointi ja tutkimus
- Arkeologisen konservoinnin historia ja menetelmät ja kehitys
- Löydön reitti maasta museoon

Aika ja paikka

Kurssi suoritetaan itsenäisesti Moodlessa.

Oppimateriaalit

Opettajan oppimateriaali julkaistaan Moodlessa

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa. Verkkokurssi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia, itsenäiset tehtävät 100 %

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät hyväksytysti. Opiskelija tietää opintojakson keskeiset sisällöt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävien suoritus, arviointi Hyväksytty / hylätty

Siirry alkuun