Siirry suoraan sisältöön

Monialainen innovaatioprojekti, vamuka (10 op)

Toteutuksen tunnus: XX00DZ39-3163

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 06.03.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jukka Väisänen

Vastuuopettaja

Jukka Väisänen

Ryhmät

  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- vastuullisesti kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- määritellä innovaation käsitteen ja ottaa käyttöön kehittämistyön menetelmiä
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä omaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa osaamistaan monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja onnistunutta tiimityöskentelyä.
- käyttää ongelmanratkaisu-, yhteistyö-, teknisiä ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Sisältö

Innovaation käsite, kehittämisprosessien hallinta ja kehitystiimin rakentaminen.
Yhteisöllinen projekti- ja innovaatiotyöskentely sekä sen arviointi: ideointi, tulevaisuusorientoitunut konseptointi ja suunnittelu, asiakas- tai käyttäjäymmärrys, sopimukset ja tekijänoikeudet, toteutus, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen, markkinointi ja hyödynnettävyyden suunnittelu.
Monialainen tiimityö, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovaatiotoiminnan työkalut ja menetelmät.

Opetusmenetelmät

Suomeksi
Opettaja Jukka.vaisanen@metropolia.fi
040 3340351

Opiskelijat jaetaan kurssin alussa n. 5 hengen tiimeihin, jotka toteuttavat monialaisen työelämähaasteen – riippuen työelämätilaajan haasteesta. Ryhmiä voidaa yhdistää jos tilanne vaatii. Alustava tilaus: taideprojekti, jossa on mahdollisuuksia niin musiikille, tanssille, kuvalle, käsikirjoitukselle kuin tuottajuudellekin.

Opetus ensimmäisen periodin aikana 7 viikkoa 17.1.- kurssi loppuu 8.3.2024
Maksimissaan 15 opiskelijaa, ensisijaisesti kurssille valitaan Musiikin vamuka-opiskelijoita, mutta mukaan voidaan ottaa myös muiden tutkintojen rästiopiskelijoita paikkamäärän salliessa.

Hyvä huomata kurssin laajuus! Opintojakso on laaja ja tiivis, koska se kestää vain yhden periodin. Opintojaksolla on paljon ryhmätehtäviä, joita sovelletaan tilauksen ja tilaajan mukaan. Tehtävien tekemiseen tulee varata aikaa ja suoritus edellyttää sitoutumista ryhmän toimintaan. Koska opiskelijoita voi olla eri pääaineista ja myös eri tutkinnoista, tarvitaan joustavuutta esim. aikatauluissa. Tiimit joutuvat ehkä kokoontumaan myös ilta-aikoina, jos yhteisiä päiväaikoja ei löydy. Tulee siis valmistautua erilaisiin tehtäväkuviin ja aikataulusäätöihin. Voit ehkä tehdä jotain liittyen omaan erityisosaamiseesi, mutta joudut ehkä hyppäämään omalle epämukavuusalueellesi, jossa osaamisesi ei ole niin vahvaa.

Opetus:
- Ennakkotehtävä ennen kurssin alkua
- Innovaation orientaatioluento zoom suurryhmäluennto Juha Järvinen AIKA VARMISTUU MYÖHEMMIN (ALUSTAVA: ma 22.1 klo 9-10 zoom)
- maanantai-iltapäivä klo 12-13:30 tehtäväpalautus + ryhmän omaa työskentelyä 13.30-16.
- maanantai/tiistai tiimiin omaehtoista työskentelyä
- keskiviikko klo 9-10:30 : luento/tehtävänanto ja ryhmän työskentely prosessin parissa
- lisäksi muutamie erillisaikoja, jotka sovitaan projektihaasteen tilaajan kanssa

- tiimin omaehtoista työskentelyä tehtävän parissa

Lisäksi muutamia erillisiä surryhmäluentoja

SISÄLLÖT

Edetään innovaatiossa työkalupakin tehtävien mukaan:
1. tutustumisvaihe
2. ideointivaihe ja ideoiden esittely tilaajalle
3. konseptointivaihe ja projektisuunnitelma: aikataulu, budjetti, työnjako, viestintävastuus
4. prototyypin tai lopputuotteen rakentaminen
5. implementointi, markkinointimateriaalin tuotto, eli lopputuotteen esitys
- oppimispäiväkirjan palautus ja materiaalin toimitus tilaajalle

Lisätietoja opiskelijoille

Suomeksi
Opettaja Jukka.vaisanen@metropolia.fi
040 3340351
Opetus ensimmäisen periodin aikana 7 viikkoa 16.1.- kurssi loppuu 10.2.2022.
Maksimissaan 15 opiskelijaa, ensisijaisesti kurssille valitaan Musiikin vamuka-opiskelijoita, mutta mukaan voidaan ottaa myös muiden tutkintojen "rästiopiskelijoita" paikkamäärän salliessa.

Opiskelijat jaetaan kurssin alussa 5-8 hengen tiimeihin, jotka toteuttavat monialaisen työelämähaasteen. Alustava tilaus: taideprojekti, jossa on mahdollisuuksia niin musiikille, kuvalle, käsikirjoitukselle kuin tuottajuudellekin.

Hyvä huomata kurssin laajuus! Opintojakso on laaja ja tiivis, koska se kestää vain yhden periodin. Opintojaksolla on paljon ryhmätehtäviä, joita sovelletaan tilauksen ja tilaajan mukaan. Tehtävien tekemiseen tulee varata aikaa ja suoritus edellyttää sitoutumista ryhmän toimintaan. Koska opiskelijoita voi olla eri pääaineista ja myös eri tutkinnoista, tarvitaan joustavuutta esim. aikatauluissa. Tiimit joutuvat ehkä kokoontumaan myös ilta-aikoina jos yhteisiä päiväaikoja ei löydy. Tulee siis valmistautua henkisesti erilaisiin tehtäväkuviin ja aikataulusäätöihin. Voit ehkä tehdä jotain liittyen omaan erityisosaamiseesi, mutta joudut ehkä hyppäämään omalle epämukavuusalueellesi, jossa osaamisesi ei ole niin vahvaa. Kurssi on 10 op laajuinen, eli lakennallisesti työmäärältään 10x27 h= 270 tuntia.

Opetus:
-maanantai-iltapäivä klo 12-13 luento ja tehtävänanto
- maanantai/tiistai tiimiin omaehtoista työskentelyä.
- keskiviikko klo 9-10:30 tehtäväpalautus
- tiimin omaehtoista työskentelyä tehtävän parissa

Lisäksi muutamia erillisiä surryhmäluentoja

SISÄLLÖT

Edetään innovaatiossa työkalupakin tehtävien mukaan:
- tutustumisvaihe
- ideointivaihe ja ideoiden esittely tilaajalle
- konseptointivaihe ja projektisuunnitelma: aikataulu, budjetti, työnjako, viestintävastuus
- prototyypin tai lopputuotteen rakentaminen
- implementointi, markkinointimateriaalin tuotto, eli lopputuotteen esitys
- oppimispäiväkirjan palautus ja materiaalin toimitus tilaajalle
- Minnofest-osallistuminen: Pecha Kucha -esitys projektista, 2 minuutin videotuote ja messuständin valmistaminen Minnofestille

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- tunnistaa innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja menetelmiä
- tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentelyssä tarvittavaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- tunnistaa roolinsa monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- soveltaa yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja toimia rakentavasti osana kehitystiimiä.
- käyttää ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- määritellä innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja soveltaa kehittämistyön menetelmiä hyödynnettävän tuotoksen aikaansaamiseksi
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä omaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- osaa luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja sujuvaa tiimityöskentelyä.
- osaa hyödyntää monipuolisesti ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
- kehittää ja vie hyödynnettäväksi monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- määritellä innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja osaa fasilitoida kehittämistyötä monipuolisilla menetelmillä hyödynnettävän tuotoksen aikaansaamiseksi
- rakentaa onnistunutta projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä omaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- osaa analyyttisesti arvioida omaa asiantuntijaosaamistaan ja oppimistaan monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- kehittää onnistuneesti yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria, rakentaa hyvää yhteistyötä ja auttaa tiimiä onnistumaan yhdessä.
- hyödyntää monipuolisesti ja kehittää tehokkaasti ja muut huomioiden ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- tunnistaa innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja menetelmiä
- tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentelyssä tarvittavaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- tunnistaa roolinsa monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- soveltaa yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja toimia rakentavasti osana kehitystiimiä.
- käyttää ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus koostuu seuraavista kokonaisuuksista:
- osaamisen osoittaminen aktiivisella osallistumisella ja tehtäväpalautuksilla
- oppimispäiväkirjan pitäminen ja oppimisen reflektointi
- Minnofest-osallistuminen ja siihen liittyvät tehtävät
Englanniksi

Lisätiedot

Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä, projektin tuotoksiin sekä projektin
tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten konkreettisten ja hyödynnettävien ratkaisujen syntymiseen.