Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: KQ00BW44-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 30.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettajat
Juha Ainoa
Vastuuopettaja
Juha Ainoa
Ryhmät
KXE22S1TM
Teollinen muotoilu
Opintojakso
KQ00BW44

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 49 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 30.08.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Palvelumuotoilu KQ00BW44-3014
AR341 Oppimistila Montaasi
Pe 06.09.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Palvelumuotoilu KQ00BW44-3014
AR342 Oppimistila Konsepti
Pe 13.09.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Palvelumuotoilu KQ00BW44-3014
AR128a Tapahtumasali 1
Pe 20.09.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Palvelumuotoilu KQ00BW44-3014
ARP69 Oppimistila 1
Pe 27.09.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Palvelumuotoilu KQ00BW44-3014
AR341 Oppimistila Montaasi
Pe 04.10.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Palvelumuotoilu KQ00BW44-3014
AR128a Tapahtumasali 1
Pe 11.10.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Palvelumuotoilu KQ00BW44-3014
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on palvelumuotoilun tuntemus käsitteenä ja sen merkityksen hahmottaminen sekä uuden tuotteen että palvelun suunnittelussa. Käyttäjälähtöisen suunnittelun osaamista syvennetään palveluiden kehittämiseen sekä palveluntuottajan ja käyttäjän välisiin vuorovaikutussuhteisiin.

Sisältö

- Palveluiden suunnittelu ja mallintaminen
- Palvelukokemuksen kontaktipisteet, palvelupolku ja palvelutuokio sekä ja niiden suunnittelu ja mallintaminen
- Käyttäjäkeskeisen suunnittelun peruskäsitteet ja työmenetelmät ja niiden hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa

Aika ja paikka

Arabian kampus

Oppimateriaalit

jaetaan kurssin yhteydessä

Opetusmenetelmät

esittävä luento
luento
harjoitustyö
yksilöohjaus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

luennot 60h
kirjallisuuteen perehtyminen 20h
harjoitustehtävän teko 30h
presentaatioden valmistelu 20h
muut 5h

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee palvelunkehitysprosessin vaiheet sekä teollisen muotoilijan roolin palvelukehityksessä. Opiskelija osaa ratkaista hyvin palvelukehityksen ongelmia muotoilijan keinoin. Opiskelija osaa tuottaa esitysmateriaalia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee palvelunkehitysprosessin vaiheet sekä teollisen muotoilijan roolin palvelukehityksessä. Opiskelija osaa ratkaista hyvin palvelukehityksen ongelmia muotoilijan keinoin. Opiskelija osaa perustella tekemänsä ratkaisut hyvin sekä hallitsee palvelukonseptoinnin hyvin. Opiskelija osaa tuottaa laadukasta esitysmateriaalia. Opiskelija osaa dokumentoida ja esitellä kehitystyönsä hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee palvelunkehitysprosessin vaiheet sekä teollisen muotoilijan roolin palvelukehityksessä. Opiskelija osaa ratkaista erinomaisesti palvelukehityksen ongelmia muotoilijan keinoin. Opiskelija osaa perustella tekemänsä ratkaisut erinomaisesti. Opiskelija hallitsee palvelukonseptoinnin erinomaisesti. Opiskelija osaa tuottaa laadukasta esitysmateriaalia. Opiskelija osaa dokumentoida ja esitellä kehitystyönsä erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee palvelunkehitysprosessin vaiheet sekä teollisen muotoilijan roolin palvelukehityksessä. Opiskelija osaa ratkaista hyvin palvelukehityksen ongelmia muotoilijan keinoin. Opiskelija osaa tuottaa esitysmateriaalia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija tuntee palvelunkehitysprosessin vaiheet sekä teollisen muotoilijan roolin palvelukehityksessä. Opiskelija osaa ratkaista hyvin palvelukehityksen ongelmia muotoilijan keinoin. Opiskelija osaa tuottaa esitysmateriaalia.

jatkuva arvointi
harjoitustyö
läsnäolovaatimus

Lisätiedot

Valinnainen opintojakso (muille kuin teollisen muotoilun opiskelijoille)

Siirry alkuun