Siirry suoraan sisältöön

Esitystoiminnan turvallisuuden kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KM00EJ24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tero Aalto
  • Mikko Pirinen

Vastuuopettaja

Tero Aalto

Ryhmät

  • KXH22S2
    Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija hahmottaa työturvallisuuden kokonaisuutta ja määräyspohjaa työnantajan ja esimiehen näkökulmista esitystoiminnassa. Hän tuntee työturvallisuuden ja työsuojelun vastuut ja roolit. Opiskelija ymmärtää työhyvinvoinnin merkitystä omassa ja organisaation toiminnassa. Opiskelija on tutustunut riskien arvioinnin ja hallinnan prosessiin ja työtapoihin. Opiskelija kehittää oman työskentelynsä ja/tai työyhteisönsä turvallisuuskulttuuria ja riskien arviointia sekä riskien hallintaa. Opiskelija tietää turvallisuus- ja kriisiviestinnän perusteet.

Sisältö

Työturvallisuuden ja työsuojelun vastuut ja määräykset
Riskien arviointi
Riskien hallinta
Työhyvinvointi
Turvallisuuskulttuuri
Turvallisuusviestintä
Kriisiviestintä

Oppimateriaalit

Anssi Juutilainen. 2022. Johda ajattelua, johda työturvallisuutta. Saunalahti-kustannus. Jyväskylä.

Muu materiaali julkaistaan verkko-oppimisalustalla

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu lähi- ja etäopetusluennoista, opetusta tukevasta itsenäisestä opiskelusta ja pienryhmätehtävistä. Opintojakson aikana opiskelija tuottaa esitysteknisestä toimintaympäristössä pien- tai osaprojektin työturvallisuuden kehittämisen näkökulmasta. Opintojakson aikana opiskelija laatii ohjeistetusti projektipäiväkirjan. Opintojakso päättyy projektin esittelytehtävään.

On mahdollista, että osa opetuksena toteutettavasta opintojaksosta tallennetaan joustavaa opiskelua varten. Mikäli et halua olla mukana tallenteella, ilmoita tästä opettajalle opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla. Opetustilanteiden tallenteet ovat nähtävissä opintojakson ajan opintojakson käyttämällä oppimisalustalla. Jos ryhmän kanssa ei sovita muuta, opetustilanteiden tallenteet poistetaan viimeistään 6 kk opintojakson päätyttyä.

Tietosuojaseloste
Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja
opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri. Opintojakson julkisuutta ei ole rajoitettu (Ammattikorkeakoululaki 9 §).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on mahdollista toteuttaa kehittämisprojekti tai osa siitä työelämälähtöisesti tai Metropolian opetus tai hanketyössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin opintopistemäärä on viisi opintopistettä. Laskennallisesti yhden opintopisteen suorittaminen edellyttää 27 tuntia työtä. Opintojakson kokonaistuntimäärä on tämän laskelman mukaan 135 tuntia. Opintojaksolla on luentoja 28 tuntia eli työmäärästä 107 tuntia sijoittuu luentojen ulkopuolelle. Tämä tuntimäärä jakautuu luentoihin valmistautumiseen (etukäteen luettaviin materiaaleihin tai tehtäviin), projektityön suunnitteluun, toteuttamiseen sekä dokumentoimiseen ja presentaatioon. Pystyt näiden tuntimäärien mukaan arvioimaan, millaista panostusta sinulta kurssityöskentelyyn odotetaan ja miten kurssin kuormittavuus suhteutuu muihin kursseihin.

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla on 50 % läsnäolovelvollisuus.

Arvioinnin perusteet ja painotukset:
Harjoitus- ja projektityöt (40 % arvosanasta)
Jatkuva arviointi (20 % arvosanasta)
Dokumentointi ja oppimispäiväkirja (20 % arvosanasta)
Vertaisarviointi (20 % arvosanasta)

Aktiivisella osallistumisella luentoihin ja luentotehtäviin on mahdollista ansaita lisäpisteitä, joilla voi korottaa opintojakson arvosanaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hahmottaa työturvallisuuden ja työsuojelun kokonaisuutta ja määräyksiä. Hän tietää riskien arvioinnin ja hallinnan käsitteistöä ja ymmärtää niihin liittyvän prosessin. Opiskelija hahmottaa turvallisuus- ja kriisiviestintää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa työturvallisuuden ja työsuojelun kokonaisuutta ja määräyksiä laajasti. Hän ymmärtää riskien arvioinnin ja hallinnan prosessin ja käyttää niihin liittyvää käsitteistöä ammattimaisesti. Opiskelija osaa havainnoida, raportoida ja kehittää oman työskentelynsä ja/tai työyhteisönsä turvallista toimintaa. Opiskelija hahmottaa hyvin turvallisuus- ja kriisiviestinnän perusteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hahmottaa työturvallisuuden ja työsuojelun kokonaisuutta ja määräyksiä laajasti. Hän ymmärtää riskien arvioinnin ja hallinnan prosessin ja käyttää niihin liittyvää käsitteistöä ammattimaisesti. Opiskelija osaa havainnoida, raportoida ja kehittää oman työskentelynsä ja/tai työyhteisönsä turvallista toimintaa edistyksellisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin turvallisuus- ja kriisiviestinnän perusteet. Opiskelija edistää turvallista toimintaa ja osaa kehittää turvallisia olosuhteita esitystoiminnassa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hahmottaa työturvallisuuden ja työsuojelun kokonaisuutta ja määräyksiä. Hän tietää riskien arvioinnin ja hallinnan käsitteistöä ja ymmärtää niihin liittyvän prosessin. Opiskelija hahmottaa turvallisuus- ja kriisiviestintää.

Esitietovaatimukset

Esitystoiminnan turvallisuus -opintojakson suoritus tai vastaava osaaminen. Lisäksi opintojaksolle osallistuja tuntee esitys- ja teatteritekniikan käyttöä erilaisissa käyttöympäristöissä ja omaa perustiedot ja -taidot esitysteknisten järjestelmien käytöstä ja työtavoista.