Yhteistoiminnallinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KY00EY97-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Toimipiste
Hämeentie 161
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Kulttuurituotannon koulutusohjelma (YAMK).
Opettaja
- Katri Halonen
- Outi Pyrhönen
- Johanna Tirronen
Vastuuopettaja
Katri Halonen
Ryhmät
-
K0623S6Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma ylempiAMK
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
- Opiskelija hallitsee yhteistoiminnallisen kehittämisosaamisen periaatteet ja palvelujen vuorovaikutteisen tuottamisen.
- Opiskelija kykenee hyödyntämään erilaisia fasilitoinnin menetelmiä
- Opiskelija osaa suunnitella prosessin dokumentoinnin tavan ja analysoida tuotettua materiaalia
- Opiskelija tunnistaa fasilitoinin merkityksen ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Opiskelija kykenee saamaan tietoa kokeilemalla uusia tuotteita, palveluja, tapahtumia tai toimintatapoja käytännössä.
Sisältö
- dialoginen vuorovaikutus, kuunteleminen ja ryhmädynaamiset prosessit
- fasilitoinnin merkitys ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Tutustuminen yhteisöllisiin menetelmiin ja niiden dokumentointiin
- tavoitelähtöinen fasilitointi
Aika ja paikka
Arabian kampus / hybridi
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento; Etäopetus; Työpaja; Virtuaaliopetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson virallisen päättymispäivän jälkeen on 2 viikkoa aikaa palauttaa/täydentää suoritusta (=1. uusinta) ja sen jälkeen vielä toiset 2 viikkoa (=2. uusinta). Tämän jälkeen opintojakso katsotaan päättyneeksi, eikä mahdollisista osasuorituksista tule opintojaksomerkintää.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee fasilitointiin pohjautuvan yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen merkityksen luovan alan kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan fasilitaattorina.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kehittää taitojaan ohjaajana ja fasilitaattorina sekä syventää vuorovaikutukseen liittyviä kompetenssejaan. Opiskelija kokeilee, testaa ja valitsee perustellusti sopivia fasilitointitekniikoita erilaisiin tilanteisiin ja jakaa kehittämisorientoitunutta ajatteluaan myös toisille. Opiskelija kykenee keräämään aineistoa fasilitoivilla menetelmillä ja sekä analysoimaan toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kehittää tavoitteellisesti omia taitojaan ryhmätilanteiden ohjaajana ja fasilitaattorina sekä soveltaa dialogista vuorovaikutus- ja ryhmäohjauksen kompetenssiaan. Opiskelija kykenee reflektoimaan toimintaansa sekä ohjaajana että ohjattavana. Opiskelija kykenee valitsemaan tavoitelähtöisesti ja perustellusti fasilitointitekniikoita erilaisia tarpeita varten sekä dokumentoimaan ja analysoimaan prosessia ja tuloksia kriittisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee fasilitoivan työnotteen menetelmiä ja osaa soveltaa niitä kulttuurituotannon tutkimus- ja kehittämistarpeisiin. Opiskelija osaa ottaa käyttöön työtilanteisiin sopivia fasiliointitekniikoita ja toimia fasilitaattorina
Opiskelija osaa dokumentoida ja analysoida fasilitoinnin puitteissa kertyviä näkemyksiä tutkimuksellisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja; Oppimistehtävä;