Siirry suoraan sisältöön

Yhteistoiminnallinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KY00EY97-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2024 - 30.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
Kulttuurituotannon koulutusohjelma (YAMK)_old
Opettajat
Katri Halonen
Outi Pyrhönen
Johanna Tirronen
Vastuuopettaja
Katri Halonen
Ryhmät
K0623S6
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma ylempiAMK
Opintojakso
KY00EY97

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 15.01.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3002
AR303 Oppimistila Stage
Ma 12.02.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3002
AR303 Oppimistila Stage
Ti 13.02.2024 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3002
AR303 Oppimistila Stage
Ti 13.02.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3002
AR303 Oppimistila Stage
Ti 12.03.2024 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3002
etänä
Ti 12.03.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3002
etänä
Ma 15.04.2024 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Yhteistoiminnallinen kehittäminen KY00EY97-3002
AR303 Oppimistila Stage
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
- Opiskelija hallitsee yhteistoiminnallisen kehittämisosaamisen periaatteet ja palvelujen vuorovaikutteisen tuottamisen.
- Opiskelija kykenee hyödyntämään erilaisia fasilitoinnin menetelmiä
- Opiskelija osaa suunnitella prosessin dokumentoinnin tavan ja analysoida tuotettua materiaalia
- Opiskelija tunnistaa fasilitoinin merkityksen ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Opiskelija kykenee saamaan tietoa kokeilemalla uusia tuotteita, palveluja, tapahtumia tai toimintatapoja käytännössä.

Sisältö

- dialoginen vuorovaikutus, kuunteleminen ja ryhmädynaamiset prosessit
- fasilitoinnin merkitys ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Tutustuminen yhteisöllisiin menetelmiin ja niiden dokumentointiin
- tavoitelähtöinen fasilitointi

Työmuodot

Aktivoiva luento; Etäopetus; Työpaja; Virtuaaliopetus

Aika ja paikka

Arabian kampus / hybridi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson virallisen päättymispäivän jälkeen on 2 viikkoa aikaa palauttaa/täydentää suoritusta (=1. uusinta) ja sen jälkeen vielä toiset 2 viikkoa (=2. uusinta). Tämän jälkeen opintojakso katsotaan päättyneeksi, eikä mahdollisista osasuorituksista tule opintojaksomerkintää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja; Oppimistehtävä;

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija tuntee fasilitointiin pohjautuvan yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen merkityksen luovan alan kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan fasilitaattorina.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija kehittää taitojaan ohjaajana ja fasilitaattorina sekä syventää vuorovaikutukseen liittyviä kompetenssejaan. Opiskelija kokeilee, testaa ja valitsee perustellusti sopivia fasilitointitekniikoita erilaisiin tilanteisiin ja jakaa kehittämisorientoitunutta ajatteluaan myös toisille. Opiskelija kykenee keräämään aineistoa fasilitoivilla menetelmillä ja sekä analysoimaan toimintaansa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija kehittää tavoitteellisesti omia taitojaan ryhmätilanteiden ohjaajana ja fasilitaattorina sekä soveltaa dialogista vuorovaikutus- ja ryhmäohjauksen kompetenssiaan. Opiskelija kykenee reflektoimaan toimintaansa sekä ohjaajana että ohjattavana. Opiskelija kykenee valitsemaan tavoitelähtöisesti ja perustellusti fasilitointitekniikoita erilaisia tarpeita varten sekä dokumentoimaan ja analysoimaan prosessia ja tuloksia kriittisesti.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija tuntee fasilitoivan työnotteen menetelmiä ja osaa soveltaa niitä kulttuurituotannon tutkimus- ja kehittämistarpeisiin. Opiskelija osaa ottaa käyttöön työtilanteisiin sopivia fasiliointitekniikoita ja toimia fasilitaattorina
Opiskelija osaa dokumentoida ja analysoida fasilitoinnin puitteissa kertyviä näkemyksiä tutkimuksellisesti.

Siirry alkuun