Siirry suoraan sisältöön

Toimintaterapeutin ammatti-identiteetin vahvistaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ74-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kaija Kekäläinen

Vastuuopettaja

Kaija Kekäläinen

Ryhmät

  • SXI21S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustella toimintaterapian merkityksen terveyden, hyvinvoinnin ja osallistumisen edistämisessä. Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan toimintaympäristön muutoksia huomioiden. Opiskelija tarkastelee oman persoonan, asenteiden ja arvojen merkitystä toimintaterapeutin työssä. Opiskelija tunnistaa toimintaterapeutin työhön liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelija pohtii tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista toimintaterapeutin työssä. Opiskelija ottaa vastuun omasta toiminnastaan ja arvioi oman toimintansa vaikutuksia. Opiskelija toimii innovatiivisella ja kokeilevalla työotteella joustaen muutoksissa. Opiskelija suunnittelee urakehitystä säilyttääkseen ja edistääkseen kilpailukykyään työntekijänä ja -hakijana. Opiskelija luo sosiaalisia suhteita ja verkostoja urakehityksen edistämiseksi. Opiskelija markkinoi osaamistaan ja asiantuntijuuttaan eri viestintämuotoja käyttäen. Opiskelija arvioi omaan työhyvinvointiin vaikuttavia ulkoisia ja sisäisiä kuormittavia tekijöitä toimintaterapeutin työssä.

Sisältö

- Osaamisen arviointi sekä kehittäminen
- Toimintaterapeuttina toimimisen arviointi: oma persoona, asenteet, arvot ja työote
- Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja etiikka
- Urasuunnittelu ja -muotoilu
- Henkilökohtainen kehittymissuunnitelma
- Osaamisen ja asiantuntijuuden markkinointi
- Kuormitustekijät työssä

Aika ja paikka

osan 1 oppiminen moodlessa periodin mittaisena aikana
osan 2 deadline pienryhmän mukaan määrittyvänä. pienryhmät ajoituksessa

Opetusmenetelmät

opintojakso jakautuu kahteen osaan, jotka on mahdollista opiskella yksilöllisesti erilaisia aikatauluja noudattaen.
osa1 yhteensä 2op:
Opiskelija valitsee omaa osaamistaan parhaiten kehittävät 2 osaa opintojaksosta: Tehoa työnhakuun ja urakehitykseen. Osat ovat: 1) Työnhaku ja urasuunnittelu 1 op, 2) Työlainsäädäntö, työsopimukset ja palkkaus 1 op , 3) Tulevaisuuden työelämätaidot 1 op, 4) Osaamisen kehittäminen ja itsensä johtaminen 1 op, 5) Työelämä 2030 1 op
näistä on tarjolla toteutus molemmille periodeille.

osa 2, yhteensä 3op:
oman Toimintaterapian osaamisen jäsentäminen ja siihen liittyvä oppimisen jakaminen pienryhmässä . Opiskelija voi valita läpi lukukauden aikataulutetuista vaihtoehdoista itselleen soveltuvimman pienryhmän. Pienryhmätapaamisessa myös opintopiiri, johon annetaan artikkeli joka pitää lukea ennen pienryhmään tuloa.

Opiskelija ilmoittautuu tälle "Toimintaterapeutin ammatti-identiteetin vahvistaminen"- toteutukselle ja saa tarkemmat ohjeet kokonaisuuteen opintojakson orientaatiossa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks.opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
-etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
-yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks.opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti ja itsenäisesti
- toimii ammatillisesti asiakasprosesseissa,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi kaikessa toiminnassaan turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks.opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa asiantuntevasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä ja luo uusia näkökulmia sekä
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä kriittisesti.
- soveltaa ja tuo esiin osaamistaan (moni)ammatillisissa tilanteissa kokonaisvaltaisesti ja vastuullisesti,
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon ja toimii ammatillisesti asiakasprosesseissa,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia oivaltavasti ja luovasti,
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia asiantuntevasti sekä
- toimii ja tekee valintoja aiemman tiedon pohjalta.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa soveltaa niitä eri tilanteissa,
- osaa organisoida ja kehittää monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi kaikessa toiminnassaan turvallisuuden sekä
- kehittää työyhteisöään ja itseään ammattilaisena.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks.opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
-etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
-yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse tai arvosta alan tietoa riittävästi ja
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja (esim. päätöksentekotaidot ja palveluprosessien tuntemus),
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei sovella oppimaansa käytäntöön riittävästi,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei toimi työyhteisössä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 100 opintopistettä

Lisätiedot

Suositellaan valittavaksi opiskelijan viimeisen lukukauden opintona.