Siirry suoraan sisältöön

Ihmislähtöinen palliatiivinen hoito (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FH73-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2024 - 12.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, palliatiivisen hoidon asiantuntija (YAMK)
Opettajat
Aino Vuorijärvi
Jukka Kesänen
Terhi Lehtonen
Vastuuopettaja
Terhi Lehtonen
Ryhmät
S3023S6
Kliininen asiantuntijuus, palliatiivisen hoidon asiantuntija
Opintojakso
S000FH73

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 3 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 09.01.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Kevään 2024 aloitus Palliatiiviset opinnot
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta
- kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia
- kehittää potilaan voimavarojen tukemista huomioiden palliatiivisen hoidon viitekehyksen
- tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa
- soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä
- laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa
- edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisenperiaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa

Sisältö

- ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä
- ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa
- ihmisten ja yhteisöjen voimavarojen ja osallisuuden tukeminen
- potilaan ja hänen läheisensä kohtaaminen ja ohjaaminen tukeminen palliatiivisessa hoidossa
- yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus)
- kuolema mediassa
- kuoleman kulttuuri
- taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa

Aika ja paikka

Opintojakso esitellään 9.1.2024 kts lukujärjestys kevään opintojaksojen esittelytilaisuudessa

Opintojaksoa toteutetaan aikavälillä 11.3-12.5.2024
Oppimisalusta: DevMoodle, Kamit, https://devmoodle.kamit.fi/
Kirjautuminen hakatunnuksilla

Opintojakson kurssiavain ilmoitetaan noin viikkoa ennen opintojakson aloitusta. Opintojakso avautuu devmoodlessa 11.3.2024

Oppimateriaalit

Alan ajankohtainen kirjallisuus, joka on näkyvillä devmoodlessa opintojakson avautuessa

Opetusmenetelmät

Verkko-opinnot jossa toteutetaan erilaisia työskentelymenetelmiä
- Tehtävät
- Verkkokeskustelu
- Ryhmätyöt
- Itsenäinen työskentely

Opintojakso opiskelualusta DevMoodlessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

n/a

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintoihin ei kuulu erillistä tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

n/a

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 127 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu neljästä teemasta ja näihin liittyvistä tehtävistä:
1. Ihmislähtöisyys
2. voimavaroja tukeva potilaohjaus
3. kultuurinen näkökulma palliatiivisessa hoidossa
4. kuoleman kuvat mediassa

Opintojakso on suunniteltu siten, että sen voi suorittaa omaan tahtiin opintojakson toteutusaikana. Opinnot tehdään verkko-oppimisympäristössä lukuunottamatta starttipäivää 9.1.2024. Huomioiden ryhmätyötehtävät joka vaatii ryhmän kanssa aikataulutusta. Suositeltavaa on edetä tarjotussa järjestyksessä kts sisällön jaksotus. Huolehdithan itse aikataulutuksesi ja tehtävä palautukset ajoissa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen, tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita T1

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on tehtäviä jotka arvioidaan hylätty-hyväksytty arvioinnilla ja tehtäviä jotka arvioidaan numeraalisesti 0-5

Numeraalisesti arvioiduista tehtävistä koostuu opintojakson kokonaisarvosana. Kaikki tehtävät tulee olla tehtynä jotta kokonaisarvioinnin voi saavuttaa
Ilman pätevää syytä myöhässä tulleet tehtävät voivat vaikuttaa kokonaisarviointiin alentavasti

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita

Hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Siirry alkuun