Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EB03-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 31.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.03.2024 - 24.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Maria Kauppinen
Merja Lahdenperä
Luennoitsija Terveysala
Päivi Eskola
Ryhmät
SXQ24K2
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EB03

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 37 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ti 19.03.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00EB03-3003, orientaatio Zoomissa
Ke 27.03.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00EB03-3003, etänä Zoomissa
Ke 03.04.2024 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00EB03-3003 Ryhmä A Ensiavun harjoitukset / Päivi Eskola
MPB5003.2 Ensiapu 1
Ke 03.04.2024 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00EB03-3003 Ryhmä B Ensiavun harjoitukset / Päivi Eskola
MPB5003.2 Ensiapu 1
Ke 10.04.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00EB03-3003, ravitsemus, Zoom
Ke 10.04.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00EB03-3003. Zoom
Ma 15.04.2024 klo 12:00 - 15:45
(3 t 45 min)
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00EB03-3003 Ryhmä C ensiavun kertausharjoitukset / Päivi Eskola
MPB5003.2 Ensiapu 1
Ma 22.04.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00EB03-3003
MPB4008 Vastaanotto
MPB4011 Terveydenedistäminen
Ti 21.05.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00EB03-3003
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4025 Reflektointitila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan työtä
asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa kouluikäisen ja nuoren kasvusta ja kehityksestä
- osaa arvioida kouluikäisen nuoren ja hänen perheensä voimavaroja sekä erityisen tuen tarvetta ja
tukea nuorta ja perhettä sekä ohjata tarvittaessa lisätuen/erityistuen palveluihin
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti
- osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana monitoimijaisessa koulu- ja opiskeluyhteisössä
- osaa hyödyntää kehittävää työotetta koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan ympäristössä

Sisältö

- koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristö
- kouluikäisen ja nuoren kasvu ja kehitys
- kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta
- terveyden edistämisen sisällöt ja työmenetelmät
- kouluikäisen, nuoren ja perheen voimavarat ja osallisuus
- oppilas- ja opiskelijahuolto ja monitoimijainen työskentely
- etsivä ja kehittävä työ koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
- lääketieteelliset opinnot: seksuaaliterveys

Aika ja paikka

Orientaatio, luennot, laboraatiot ja vierailijoiden luennot lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on Moodlessa.


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot Zoomissa, aikataulu lukujärjestyksessä
Moodle-työskentely
Laboraatio kampuksella, läsnäolovelvoite
Ensiavun (0.25 op) laboraatio, läsnäolovelvoite
Tentti: oppimistehtävä
Ravitsemustieteen luennot: Merja Lahdenperä
Seksuaalisuus ja ehkäisyn aloitus, vieraileva luennoitsija: Leena Väisälä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttinä 2-3 opiskelijan ryhmätyönä tehty oppimispäiväkirjojen yhteenveto. Ohjeistus Moodlessa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suorituksia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Lähiopetusluennot Zoomissa
Orientaatioluento
Laboraatio kampuksella: ryhdin seulonta ja skolioosi, näkö ja kuulo, kasvun seuranta, läsnäolovelvoite
Moodle -tehtävät
Ensiapulaboraatio kampuksella, läsnäolovelvoite

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Opiskelijalla on suorittanut hyväksytysti ennen opintojakson alkua:
- Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakso

Lisäksi suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyön -opintojakson, jossa on suoritettu seulonnat.


HUOM: opintojaksoon liittyvät lääkelaskut tulee olla hyväksytysti suoritettuna ja laboraatiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen harjoittelua

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan
kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei
sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Opintojaksopalaute:

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tenttinä 2-3 opiskelijan ryhmätyönä tehty oppimispäiväkirjojen yhteenveto, numeraalinen arviointi (0-5), josta muodostuu koko opintojakson arvosana.
Moodle-tehtävät, hyväksytty
Laboraatio ja ensiapu läsnäolovelvoite


Tunnilla käsiteltävistä aiheista ja toiminnallisista menetelmistä poissaolijat tekevät sovitut tehtävät Moodlessa, sovitaan erikseen opettajan kanssa.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opintojakson alkaessa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan työtä
asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa kouluikäisen ja nuoren kasvusta ja kehityksestä
- osaa arvioida kouluikäisen nuoren ja hänen perheensä voimavaroja sekä erityisen tuen tarvetta ja
tukea nuorta ja perhettä sekä ohjata tarvittaessa lisätuen/erityistuen palveluihin
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti
- osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana monitoimijaisessa koulu- ja opiskeluyhteisössä
- osaa hyödyntää kehittävää työotetta koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan ympäristössä

Sisältö

- koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristö
- kouluikäisen ja nuoren kasvu ja kehitys
- kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta
- terveyden edistämisen sisällöt ja työmenetelmät
- kouluikäisen, nuoren ja perheen voimavarat ja osallisuus
- oppilas- ja opiskelijahuolto ja monitoimijainen työskentely
- etsivä ja kehittävä työ koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
- lääketieteelliset opinnot: seksuaaliterveys

Esitietovaatimukset

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Siirry alkuun