Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan syventävät opinnot (lähitoteutus) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ83-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Miia Ojanen
  • Jukka Törnroos

Ryhmät

  • SXH22S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla koulutusalan työtä ja työyhteisöjä voidaan tutkia ja kehittää. Hän tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähtökohdat ja käsitteet. Opiskelija osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa, ja hänellä on perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentointiin sekä tulosten raportointiin.

Sisältö

Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. arviointitutkimus, toimintatutkimus, tapaustutkimus, laadullinen ja määrällinen tutkimus). Aineiston hankinta, käsittely ja analysointi. Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin loppuseminaariin osallistuminen on pakollista siinä mielessä, että sieltä poissaolo on korvattava tehtävällä. Myös kurssin ensimmäisellä kerralla on tärkeää olla paikalla. Silloin aloitetaan tekemään kurssin pääsuoritteena olevaa kehityssuunnitelmaa ja muodostetaan ryhmät sen tekemistä varten.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH22S1 opiskelijoille. Muita otetaan mukaan mahtumisen mukaan. Alustava aikataulu:
1) 1. 30.8. ip
2) 6.9. ip
3) 13.9. ip
4) 20.9. ap
5) 4.10. ip
6) 11.10. ip
7) 22.10. ip
Seminaari 1.11. 9-14 Seminaarin lopullinen aikataulu selviää kurssin aikana, kun tiedetään palautuvien töiden määrä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvosana määräytyy pienryhmissä tehtävän kehityssuunnitelman pohjalta. Arvosanan saadakseen jokaisen opiskelijan pitää myös suorittaa hyväksytysti kaksi kurssin aikana esiteltävää aineistonanalysointitehtävää.