Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen fysioterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EE53-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Leena Piironen
  • Merja Lahdenperä

Ryhmät

  • SXB23K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen yhteiskunnallisesti moniulotteisena ja monialaisena ilmiönä sekä jatkuvana prosessina, joka antaa ihmisille mahdollisuuden lisätä ja parantaa terveytensä hallintaa. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan elintapamuutokseen liittyvän ohjauksellisen tarpeen ja ohjata asiakasta hänen voimavarojaan ja osallistumistaan vahvistavalla tavalla. Opiskelija osaa arvioida toteuttamaansa elintapaohjausta kehittääkseen omaa ohjaustoimintaansa. Opiskelija osaa kuvata ravitsemuksen merkityksen asiakkaan toiminta- ja suorituskykyä sekä kuntoutumista edistävänä tekijänä.

Sisältö

Terveyden edistämiseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset suositukset ja sitoumukset
Terveyden edistämisen prosessi ja mallit yksilö- ja yhteisötasolla
Promotiivinen ja preventiivinen näkökulma
Elintapaohjauksen periaatteet
Ravitsemuksen perusteet

Aika ja paikka

1. ja .2 periodi Myllypuron kampus sekä etätyöskentely.

Oppimateriaalit

Terveyden edistäminen fysioterapiassa tentin materiaalit 1-4:
1. Kangasniemi, A. (2017) Tavoitteesta tavaksi - tietoisesti kohti terveyttä ja
hyvinvointia. Kirjapaja (135 s)
2. Kohti muutosta / Kangasniemi & Kauravaara
https://asiakas.kotisivukone.com/files/hyvinvointiakatemia.kotisivukone.com/Kohti_Muutosta_WEB.pdf
3. Autonomiaa tukien aktiivisemmaksi? Itsemääräämisen teoria lasten ja nuorten
liikunnan
edistämisessä. Sini-Tuuli Hynynen, Nelli Hankonen. Kasvatus 5/2015. (15 s.)
4. Absezt, P. & Hankonen, N. Miten auttaa potilaita omaksumaan ja ylläpitämään
terveellisiä elämäntapoja? Duodecim 2017;133:1015–21

Sekä muut oppitunnilla esitetyt materiaalit.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Työskentely kansainvälisen työparin kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Terveyden edistämisen asiakasohjaukset.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

reflektiotentti

Kansainvälisyys

Terveyttä käsittelevä virtuaalivaihto

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op Terveyden edistäminen fysioterapiassa
1 op Ravitsemus

Sisällön jaksotus

Koko lukukauden ajan, jotta asiakasohjausten ajankohtien sopimisessa on joustavuutta ja virtuaalivaihto mahdollistuu.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Moodle-työtila käytössä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Esitietovaatimukset

-