Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EO99-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 49

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Milla Karvonen
  • Tuomas Leisti

Ryhmät

  • SXH24K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (varhaislapsuuden, lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden) ja osaa eritellä niihin vaikuttavia tekijöitä. Varhaiskasvatuspolun opiskelija tuntee erityisesti lapsen varhaislapsuuden kehitysvaiheet.

Sisältö

Keskeisiä kehitysteorioita. Ihmisen fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys ja kasvu eri ikäkausina. Varhaiskasvatuspolun opiskelija keskittyy erityisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen.

Aika ja paikka

21.08.2024 12.45 - 16.00 MPA6009 Opintojakson orientaatioluento ja aivojen kehitys, Milla Karvonen
27.08.2024 12.45 - 16.00 MPA5018 Kiintymyssuhteet ja itsesäätelytaidot, Milla Karvonen
04.09.2024 08.30 - 11.45 MPC5012 Sosiaalinen ja kognitiivinen kehitys, Milla Karvonen
20.09.2024 08.30 - 11.45 MPB6023 Kielellinen kehitys. Sukupuoli ja seksuaalisuus. Milla Karvonen
23.09.2024 12.45 - 16.00 MPB6023 Nuoruus, aikuisuus, Tuomas Leisti
25.09.2024 12.45 - 16.00 MPA4009 Vanhuus, Tuomas Leisti
30.09.2024 12.45 - 16.00 MPC5012 Tentti, Milla Karvonen
03.10.2024 12.45 - 16.00 MPA2010 Tehtävän purku, Milla Karvonen ja Tuomas Leisti

Läsnäolovelvoite jokaiselle kerralle. Poissaolosta luennon korvaava reflektiotehtävä.

Muutokset ovat mahdollisia.

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:

Sosiaaliohjauksen polku:
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys (5. uud. p.). PS-kustannus.


VAKA-polku
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys (5. uud. p.). PS-kustannus.

- Ennen vuotta 2014 ilmestyneistä painoksista s. 10-123
(sisällöllisesti varhaislapsuus ja keskilapsuus)
- V. 2014 painoksesta s. 14-112, s. 115-129, s. 139-141

Havainnointitehtävän tueksi: Koivunen, P-L . & Lehtinen, T. 2015.
Kasvu kiikarissa: Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille. Jyväskylä: PS-kustannus

Opetusmenetelmät

osallistavat luennot
oppimistehtävät
kirjallisuus
tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Haastattelu- tai havainnointitehtävän voi toteuttaa työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

30.09.2024 12.45 - 16.00 MPC5012 Tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (135 tuntia)

Lisätietoja opiskelijoille

21.08.2024 12.45 - 16.00 MPA6009 Opintojakson orientaatioluento ja aivojen kehitys, Milla Karvonen
27.08.2024 12.45 - 16.00 MPA5018 Kiintymyssuhteet ja itsesäätelytaidot, Milla Karvonen
04.09.2024 08.30 - 11.45 MPC5012 Sosiaalinen ja kognitiivinen kehitys, Milla Karvonen
20.09.2024 08.30 - 11.45 MPB6023 Kielellinen kehitys. Sukupuoli ja seksuaalisuus. Milla Karvonen
23.09.2024 12.45 - 16.00 MPB6023 Nuoruus, aikuisuus, Tuomas Leisti
25.09.2024 12.45 - 16.00 MPA4009 Vanhuus, Tuomas Leisti
30.09.2024 12.45 - 16.00 MPC5012 Tentti, Milla Karvonen
03.10.2024 12.45 - 16.00 MPA2010 Tehtävän purku, Milla Karvonen ja Tuomas Leisti

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä
Tentti

Tentistä tulee numeerinen arviointi, joka on opintojakson arvosana. Oppismistehtävä voi korottaa tentin arvosanaa. Lisäksi aktiivinen osallistuminen luennoille/korvaavat reflektiotehtävät sekä tehtävien palautus hyväksytysti.