Human Growth and Development (5 cr)
Code: SX00EO99-3017
General information
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 49
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Milla Karvonen
- Tuomas Leisti
Groups
-
SXH24K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
The students are familiar with the stages of human growth and development (early childhood, childhood, adolescence, adulthood and old age) and are able to analyze the factors affecting them. The students of the early childhood education path will be particularly familiar with the developmental stages of the child's early childhood.
Content
Key development theories. Human physical, mental, cognitive and social development and growth at different ages. The students of the early childhood education path will focus especially on the child's growth and development.
Location and time
21.08.2024 12.45 - 16.00 MPA6009 Opintojakson orientaatioluento ja aivojen kehitys, Milla Karvonen
27.08.2024 12.45 - 16.00 MPA5018 Kiintymyssuhteet ja itsesäätelytaidot, Milla Karvonen
04.09.2024 08.30 - 11.45 MPC5012 Sosiaalinen ja kognitiivinen kehitys, Milla Karvonen
20.09.2024 08.30 - 11.45 MPB6023 Kielellinen kehitys. Sukupuoli ja seksuaalisuus. Milla Karvonen
23.09.2024 12.45 - 16.00 MPB6023 Nuoruus, aikuisuus, Tuomas Leisti
25.09.2024 12.45 - 16.00 MPA4009 Vanhuus, Tuomas Leisti
30.09.2024 12.45 - 16.00 MPC5012 Tentti, Milla Karvonen
03.10.2024 12.45 - 16.00 MPA2010 Tehtävän purku, Milla Karvonen ja Tuomas Leisti
Läsnäolovelvoite jokaiselle kerralle. Poissaolosta luennon korvaava reflektiotehtävä.
Muutokset ovat mahdollisia.
Materials
Tenttimateriaali:
Sosiaaliohjauksen polku:
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys (5. uud. p.). PS-kustannus.
VAKA-polku
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys (5. uud. p.). PS-kustannus.
- Ennen vuotta 2014 ilmestyneistä painoksista s. 10-123
(sisällöllisesti varhaislapsuus ja keskilapsuus)
- V. 2014 painoksesta s. 14-112, s. 115-129, s. 139-141
Havainnointitehtävän tueksi: Koivunen, P-L . & Lehtinen, T. 2015.
Kasvu kiikarissa: Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille. Jyväskylä: PS-kustannus
Teaching methods
osallistavat luennot
oppimistehtävät
kirjallisuus
tentti
Employer connections
Haastattelu- tai havainnointitehtävän voi toteuttaa työelämäyhteistyössä.
Exam schedules
30.09.2024 12.45 - 16.00 MPC5012 Tentti
Student workload
5 op (135 tuntia)
Further information
21.08.2024 12.45 - 16.00 MPA6009 Opintojakson orientaatioluento ja aivojen kehitys, Milla Karvonen
27.08.2024 12.45 - 16.00 MPA5018 Kiintymyssuhteet ja itsesäätelytaidot, Milla Karvonen
04.09.2024 08.30 - 11.45 MPC5012 Sosiaalinen ja kognitiivinen kehitys, Milla Karvonen
20.09.2024 08.30 - 11.45 MPB6023 Kielellinen kehitys. Sukupuoli ja seksuaalisuus. Milla Karvonen
23.09.2024 12.45 - 16.00 MPB6023 Nuoruus, aikuisuus, Tuomas Leisti
25.09.2024 12.45 - 16.00 MPA4009 Vanhuus, Tuomas Leisti
30.09.2024 12.45 - 16.00 MPC5012 Tentti, Milla Karvonen
03.10.2024 12.45 - 16.00 MPA2010 Tehtävän purku, Milla Karvonen ja Tuomas Leisti
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävä
Tentti
Tentistä tulee numeerinen arviointi, joka on opintojakson arvosana. Oppismistehtävä voi korottaa tentin arvosanaa. Lisäksi aktiivinen osallistuminen luennoille/korvaavat reflektiotehtävät sekä tehtävien palautus hyväksytysti.