Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ59-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 28
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anu-Riikka Eerola
Vastuuopettaja
Anu-Riikka Eerola
Ryhmät
SXC21S2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EQ59

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 20.08.2024 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta SX00EQ59-3001
MPA6010 Oppimistila
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
To 03.10.2024 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta SX00EQ59-3001
MPA6010 Oppimistila
Ke 06.11.2024 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta SX00EQ59-3001
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää keskeiset johtamisen periaatteet ja käytännöt
- osaa arvioida eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa kuvata työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteet
- osaa selittää monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- osaa tunnistaa ja kuvata omaa osaamistaan

Sisältö

- johtamisen teoria ja käytännöt
- itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon käyttö johtamisen voimavarana
- eettinen johtaminen ja arvojohtaminen
- itseohjautuvuus, työyhteisötaidot ja työhyvinvointi
- muutos-, digi- ja palvelujen johtamisen lähtökohdat
- monimuotoisuuden johtaminen ja kehittäminen
- strategisen toiminnan johtaminen ja laadunhallinta
- työnhakijan CV

Aika ja paikka

Lähiopetuspäivät:
20.8 klo 8.30 - 16.00
3.10 klo 8.30 - 16.00
6.11 klo 9.00 - 15.00 Opintojakson purku, toteutetaan yhdessä Kehittäminen ja johtaminen harjoittelun purun kanssa

Oppimateriaalit

Suositeltavaa kirjallisuutta Moodlessa.
Itsenäinen tiedonhankinta opintojakson teemoista.
Opintojaksolla työskentely ja tehtävien tekeminen edellyttää aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen perehtymistä monipuolisesti.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Osallistavat menetelmät
Kirjalliset tehtävät
Verkko-opetus, -kurssit ja -tehtävät
Ryhmätyöskentely
Reflektointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

1. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus integroituu projektimaisesti Kehittämisen ja johtamisen harjoitteluun:
- opintojakso suositellaan suoritettavaksi samaan aikaan Kehittämisen ja johtamisen harjoittelun kanssa
- vaihtoehtoisesti opintojakson voi suorittaa harjoittelua edeltävänä lukukautena.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
--------
Metropolian tietosuojaseloste:

https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

--------
Tekoälyn käyttö opintojaksolla:

- Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

- Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto) / https://shorturl.at/DO45F

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 0 - 5

Tyydyttävä (1–2)
- tunnistaa keskeisimmät johtamisen periaatteet ja käytännöt
- tunnistaa eettisen johtamisen merkityksen vanhustyössä
- tunnistaa työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteita
- tunnistaa monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- tunnistaa johtamiseen liittyviä strategisia tavoitteita osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- tunnistaa ja kuvaa omaa osaamistaan

Hyvä (3–4)
- osaa kuvailla keskeisimpiä johtamisen periaatteita ja käytäntöjä
- osaa kuvailla eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa kuvata työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteet
- osaa selittää monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- tunnistaa ja osaa kuvata omaa osaamistaan

Kiitettävä (5)
- osaa selittää ja analysoida keskeisiä johtamisen periaatteita ja käytäntöjä
- osaa arvioida eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa arvioida ja analysoida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa ja osaa analysoida muutosjohtamisen periaatteet
- osaa analysoida monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla ja analysoida johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- osaa tunnistaa ja kuvata omaa osaamistaan monipuolisesti ja kriittisesti

Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.

Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät, verkkotehtävät ja ennakkotehtävät ennen opetusta) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.

Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan
- myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat arvosanaan laskevasti
- myöhässä palautetuista tehtävistä ei anneta kirjallista palautetta.

Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.

Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää keskeiset johtamisen periaatteet ja käytännöt
- osaa arvioida eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa kuvata työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteet
- osaa selittää monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- osaa tunnistaa ja kuvata omaa osaamistaan

Sisältö

- johtamisen teoria ja käytännöt
- itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon käyttö johtamisen voimavarana
- eettinen johtaminen ja arvojohtaminen
- itseohjautuvuus, työyhteisötaidot ja työhyvinvointi
- muutos-, digi- ja palvelujen johtamisen lähtökohdat
- monimuotoisuuden johtaminen ja kehittäminen
- strategisen toiminnan johtaminen ja laadunhallinta
- työnhakijan CV

Siirry alkuun