Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ59-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 28

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anu-Riikka Eerola

Vastuuopettaja

Anu-Riikka Eerola

Ryhmät

  • SXC21S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää keskeiset johtamisen periaatteet ja käytännöt
- osaa arvioida eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa kuvata työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteet
- osaa selittää monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- osaa tunnistaa ja kuvata omaa osaamistaan

Sisältö

- johtamisen teoria ja käytännöt
- itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon käyttö johtamisen voimavarana
- eettinen johtaminen ja arvojohtaminen
- itseohjautuvuus, työyhteisötaidot ja työhyvinvointi
- muutos-, digi- ja palvelujen johtamisen lähtökohdat
- monimuotoisuuden johtaminen ja kehittäminen
- strategisen toiminnan johtaminen ja laadunhallinta
- työnhakijan CV

Aika ja paikka

Lähiopetuspäivät:
20.8 klo 8.30 - 16.00
3.10 klo 8.30 - 16.00
6.11 klo 9.00 - 15.00 Opintojakson purku, toteutetaan yhdessä Kehittäminen ja johtaminen harjoittelun purun kanssa

Oppimateriaalit

Suositeltavaa kirjallisuutta Moodlessa.
Itsenäinen tiedonhankinta opintojakson teemoista.
Opintojaksolla työskentely ja tehtävien tekeminen edellyttää aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen perehtymistä monipuolisesti.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Osallistavat menetelmät
Kirjalliset tehtävät
Verkko-opetus, -kurssit ja -tehtävät
Ryhmätyöskentely
Reflektointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

1. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus integroituu projektimaisesti Kehittämisen ja johtamisen harjoitteluun:
- opintojakso suositellaan suoritettavaksi samaan aikaan Kehittämisen ja johtamisen harjoittelun kanssa
- vaihtoehtoisesti opintojakson voi suorittaa harjoittelua edeltävänä lukukautena.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
--------
Metropolian tietosuojaseloste:

https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 0 - 5

Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.

Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät, verkkotehtävät ja ennakkotehtävät ennen opetusta) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.

Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan
- myöhässä palautetetut tehtävät vaikuttavat arvosanaan laskevasti
- myöhässä palautetuista tehtävistä ei anneta kirjallista palautetta.

Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.

Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.