Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ42-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.08.2024 - 19.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eeva Tawast
Merja Lahdenperä
Heidi Oilimo
Vastuuopettaja
Heidi Oilimo
Ryhmät
SXC22S2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EQ42

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 47 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 28.10.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002
MPA6011 Oppimistila
Ma 28.10.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Mielen hyvinvoinnin edistäminen/ Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002
MPA6010 Oppimistila
Ti 29.10.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002
MPB6008 Oppimistila
Ti 29.10.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
ETÄ Zoom: Mielen hyvinvoinnin edistäminen/ Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002 https://metropolia.zoom.us/j/61765947114
Ma 04.11.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002
MPA6010 Oppimistila
Ma 04.11.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002
MPA6010 Oppimistila
Ke 13.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
PROJEKTI 1 - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002
Ke 20.11.2024 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
PROJEKTI 2 - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002
Ke 27.11.2024 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
PROJEKTI 3 - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002
To 05.12.2024 klo 09:30 - 11:45
(2 t 15 min)
Zoom: HKT-projektien purku Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002 https://metropolia.zoom.us/j/62519195328
Pe 06.12.2024 klo 09:30 - 11:45
(2 t 15 min)
Zoom! HKT-projektien purku ETÄNÄ: Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002 https://metropolia.zoom.us/j/62519195328
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
- osaa kuvailla keinoja edistää ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja terveyttä
- suunnittelee ja toteuttaa ennaltaehkäisevää ikääntyneiden ihmisten terveyttä ja hyvinvointia tukevaa toimintaa teknologian mahdollisuudet huomioiden
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle

Sisältö

- ikääntyneiden terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen perusteet
- terveyskäyttäytyminen ja terveysriskien ennaltaehkäisy
- ehkäisevän mielenterveystyön perusteet ja psykososiaalinen tukeminen
- ikääntyminen ja ravitsemus
- etäpalveluiden hyödyntäminen ohjauksessa
- seksuaalisuus ja seksuaaliterveys ikääntyessä
- motivoivat menetelmät terveyden edistämisessä

Työmuodot

Aktivoiva luento
Etäopetus
Itsenäinen verkko-opiskelu
Kenttätyöskentely
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ yhteistoiminnallinen oppiminen
Projekti + projektiin kuuluvat kirjalliset tehtävät
Reflektointi

Aika ja paikka

Ks. tarkemmin lukujärjestys

Opintojakson lähipäivät:

28.10. Opintojakson orientaatio + mielenterveyden edistäminen - Huom. ETÄ
29.10. koko pvä: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen + mielenterveyden edistäminen
4.11. koko pvä: Hyvinvointia edistävät etäpalvelut + ravitsemus
5.12. Projektin purku - Huom. ETÄ

Lähiopiskelukerroilla käsitellään yleisesti ikäihmisten terveyden edistämisen teemoja ja teorioita sekä hyvinvointia edistäviä etäpalveluita.

Projektin toteutukseen varatut päivät (3): 13., 20. ja 27.11.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaalia Moodlessa. Myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Suosituskirjallisuus (osin Moodlessa) oppimistehtävän tekemiseen osoitetaan viimeistään opetuksen alkaessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti työelämäyhteistyössä

Mielen hyvinvoinnin- ja aivoterveyden edistämisen projektina voi olla mm. terveyden edistämisen kurssi tai terveyden edistämisen ohjausmateriaali ikäihmisille, teemana mielen hyvinvoinnin ja aivoterveyden edistäminen (kuhunkin projektiin 3-4 opiskelijaa). Jos projekti toteutetaan aivoterveyden ja mielenhyvinvoinnin edistämisen kurssina, toteutuskertoja on kolme.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 opiskelijan työtuntia eli 27 x 5 =135h

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Tekoälyn käyttö opintojaksolla

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnista ja tehtävistä

- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
- Arvioinnin pääpaino onnistuneessa projektioppimisessa ja hyvässä työelämäyhteistyössä (työelämäpalaute)
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa.
- Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- tunnistaa erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- tunnistaa seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Hyvä (3-4)
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa kuvailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- osaa kuvailla teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Kiitettävä (5)
- osaa arvioida ennaltaehkäisevän työn merkitystä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa vertailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa arvioida seksuaaliterveyden merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
- osaa analysoida teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun