Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ42-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.05.2024 - 19.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.08.2024 - 19.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Eeva Tawast
- Merja Lahdenperä
- Heidi Oilimo
- Vastuuopettaja
- Heidi Oilimo
- Ryhmät
-
SXC22S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ42
Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 47 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 28.10.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002 |
MPA6011
Oppimistila
|
Ma 28.10.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Mielen hyvinvoinnin edistäminen/ Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002 |
MPA6010
Oppimistila
|
Ti 29.10.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ti 29.10.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
ETÄ Zoom: Mielen hyvinvoinnin edistäminen/ Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002 https://metropolia.zoom.us/j/61765947114 |
|
Ma 04.11.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002 |
MPA6010
Oppimistila
|
Ma 04.11.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002 |
MPA6010
Oppimistila
|
Ke 13.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
PROJEKTI 1 - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002 |
|
Ke 20.11.2024 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
PROJEKTI 2 - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002 |
|
Ke 27.11.2024 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
PROJEKTI 3 - Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002 |
|
To 05.12.2024 klo 09:30 - 11:45 (2 t 15 min) |
Zoom: HKT-projektien purku Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002 https://metropolia.zoom.us/j/62519195328 |
|
Pe 06.12.2024 klo 09:30 - 11:45 (2 t 15 min) |
Zoom! HKT-projektien purku ETÄNÄ: Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3002 https://metropolia.zoom.us/j/62519195328 |
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
- osaa kuvailla keinoja edistää ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja terveyttä
- suunnittelee ja toteuttaa ennaltaehkäisevää ikääntyneiden ihmisten terveyttä ja hyvinvointia tukevaa toimintaa teknologian mahdollisuudet huomioiden
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
Sisältö
- ikääntyneiden terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen perusteet
- terveyskäyttäytyminen ja terveysriskien ennaltaehkäisy
- ehkäisevän mielenterveystyön perusteet ja psykososiaalinen tukeminen
- ikääntyminen ja ravitsemus
- etäpalveluiden hyödyntäminen ohjauksessa
- seksuaalisuus ja seksuaaliterveys ikääntyessä
- motivoivat menetelmät terveyden edistämisessä
Aika ja paikka
Ks. tarkemmin lukujärjestys
Opintojakson lähipäivät:
28.10. Opintojakson orientaatio + mielenterveyden edistäminen - Huom. ETÄ
29.10. koko pvä: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen + mielenterveyden edistäminen
4.11. koko pvä: Hyvinvointia edistävät etäpalvelut + ravitsemus
5.12. Projektin purku - Huom. ETÄ
Lähiopiskelukerroilla käsitellään yleisesti ikäihmisten terveyden edistämisen teemoja ja teorioita sekä hyvinvointia edistäviä etäpalveluita.
Projektin toteutukseen varatut päivät (3): 13., 20. ja 27.11.
Oppimateriaalit
Materiaalia Moodlessa. Myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Suosituskirjallisuus (osin Moodlessa) oppimistehtävän tekemiseen osoitetaan viimeistään opetuksen alkaessa.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Etäopetus
Itsenäinen verkko-opiskelu
Kenttätyöskentely
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ yhteistoiminnallinen oppiminen
Projekti + projektiin kuuluvat kirjalliset tehtävät
Reflektointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti työelämäyhteistyössä
Mielen hyvinvoinnin- ja aivoterveyden edistämisen projektina voi olla mm. terveyden edistämisen kurssi tai terveyden edistämisen ohjausmateriaali ikäihmisille, teemana mielen hyvinvoinnin ja aivoterveyden edistäminen (kuhunkin projektiin 3-4 opiskelijaa). Jos projekti toteutetaan aivoterveyden ja mielenhyvinvoinnin edistämisen kurssina, toteutuskertoja on kolme.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 opiskelijan työtuntia eli 27 x 5 =135h
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Tekoälyn käyttö opintojaksolla
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnista ja tehtävistä
- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
- Arvioinnin pääpaino onnistuneessa projektioppimisessa ja hyvässä työelämäyhteistyössä (työelämäpalaute)
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa.
- Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- tunnistaa erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- tunnistaa seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Hyvä (3-4)
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa kuvailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- osaa kuvailla teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Kiitettävä (5)
- osaa arvioida ennaltaehkäisevän työn merkitystä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa vertailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa arvioida seksuaaliterveyden merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
- osaa analysoida teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä