Instrumentin ryhmäopetuksen ja improvisoinnin pedagogiikka 1, solaop (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00EZ64-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Raili Honkanen-Korhonen
- Ryhmät
-
KXF23S1SPJMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
-
KXF23S1SKLMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00EZ64
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 02.09.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Instrumentin ryhmäopetuksen ja improvisoinnin pedagogiikka 1, solaop KX00EZ64-3002 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ti 16.09.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Instrumentin ryhmäopetuksen ja improvisoinnin pedagogiikka 1, solaop KX00EZ64-3002 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ti 07.10.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Instrumentin ryhmäopetuksen ja improvisoinnin pedagogiikka 1, solaop KX00EZ64-3002 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ti 04.11.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Instrumentin ryhmäopetuksen ja improvisoinnin pedagogiikka 1, solaop KX00EZ64-3002 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ti 02.12.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Instrumentin ryhmäopetuksen ja improvisoinnin pedagogiikka 1, solaop KX00EZ64-3002 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ryhmäopetuksen menetelmiä ja kykenee opettamaan omaa instrumenttiaan ryhmämuotoisessa opetuksessa. Opiskelija osaa rakentaa ryhmään positiivisen vuorovaikutuksen kulttuurin ja tunnistaa oppimisprosesseja sekä yksilöissä että ryhmässä. Opiskelija osaa käyttää monipuolisia opetusmenetelmiä erilaisissa opetustilanteissa. Opiskelija osaa valita musiikillista ja pedagogista materiaalia ryhmänsä tarpeisiin. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ryhmässä yksilöiden vahvuuksia tukien ja kunnioittaen. Opiskelija tunnistaa ryhmän valmiudet improvisointiin ja osaa soveltaa erilaisia opetusmenetelmiä ryhmän improvisointitaitojen kehittämisessä.
Sisältö
Ryhmän kehitys, vuorovaikutus, yhteistyötaidot ja ryhmädynamiikka, opetuksen eriyttäminen, improvisoinnin pedagogiikka, reflektointi yksin ja ryhmässä, opetuksen ja oppimisen observointi, portfoliotyöskentely, ryhmäopetuksen opetusharjoittelu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee ryhmäopetuksen menetelmiä ja kykenee opettamaan omaa instrumenttiaan ryhmämuotoisessa opetuksessa. Hän osaa rakentaa ryhmään positiivisen vuorovaikutuksen kulttuurin ja tunnistaa oppimisprosesseja sekä yksilöissä että ryhmässä. Opiskelija osaa käyttää monipuolisia opetusmenetelmiä erilaisissa opetustilanteissa ja valita musiikillista ja pedagogista materiaalia ryhmänsä tarpeisiin. Hän osaa antaa rakentavaa palautetta ryhmässä yksilöiden vahvuuksia tukien ja kunnioittaen.
Opiskelija tunnistaa ryhmän valmiudet improvisointiin ja osaa soveltaa erilaisia opetusmenetelmiä ryhmän improvisointitaitojen kehittämisessä. Opiskelija osaa reflektoida ja arvioida omaa osaamistaan, toimintaansa ja pedagogista oppimisprosessiaan sekä suullisesti että kirjallisesti.
Esitietovaatimukset
Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksessa. Opiskelija kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia opetuksellisia kokonaisuuksia. Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee ryhmäopetuksen menetelmiä ja kykenee opettamaan omaa instrumenttiaan ryhmämuotoisessa opetuksessa. Opiskelija osaa rakentaa ryhmään positiivisen vuorovaikutuksen kulttuurin ja tunnistaa oppimisprosesseja sekä yksilöissä että ryhmässä. Opiskelija osaa käyttää monipuolisia opetusmenetelmiä erilaisissa opetustilanteissa. Opiskelija osaa valita musiikillista ja pedagogista materiaalia ryhmänsä tarpeisiin. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ryhmässä yksilöiden vahvuuksia tukien ja kunnioittaen. Opiskelija tunnistaa ryhmän valmiudet improvisointiin ja osaa soveltaa erilaisia opetusmenetelmiä ryhmän improvisointitaitojen kehittämisessä.
Sisältö
Ryhmän kehitys, vuorovaikutus, yhteistyötaidot ja ryhmädynamiikka, opetuksen eriyttäminen, improvisoinnin pedagogiikka, reflektointi yksin ja ryhmässä, opetuksen ja oppimisen observointi, portfoliotyöskentely, ryhmäopetuksen opetusharjoittelu.
Esitietovaatimukset
Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksessa. Opiskelija kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia opetuksellisia kokonaisuuksia. Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.