Siirry suoraan sisältöön

Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EZ62-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 31.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 18.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Silja Raitio-Heikinheimo
Sirkku Wahlroos-Kaitila
Raili Honkanen-Korhonen
Asta Levy
Jarmo Hynninen
Kimmo Salonen
Okko Kivikataja
Marko Liski
Susanna Mesiä
Juha Karvonen
Antti Rissanen
musiikki virtuaali
AriPekka Korhonen
Tommi Rautiainen
Vastuuopettaja
Raili Honkanen-Korhonen
Ryhmät
KXF23S1SPJ
Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
KXF23S1SKL
Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
KXF23S1
Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00EZ62

Toteutuksella on 36 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 108 t 5 min.

Aika Aihe Tila
Ke 04.09.2024 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS522 Oppimistila Metropolia
Ke 04.09.2024 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 11.09.2024 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 18.09.2024 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 25.09.2024 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AR342 Oppimistila Konsepti
Ke 25.09.2024 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 02.10.2024 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 09.10.2024 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 23.10.2024 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 30.10.2024 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS522 Oppimistila Metropolia
Ke 30.10.2024 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 06.11.2024 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 13.11.2024 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 20.11.2024 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS522 Oppimistila Metropolia
Ke 20.11.2024 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 27.11.2024 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AR342 Oppimistila Konsepti
Ke 27.11.2024 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 04.12.2024 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 11.12.2024 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 08.01.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 15.01.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS519 Harjoitus Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 22.01.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 29.01.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 05.02.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 12.02.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 26.02.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 05.03.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 12.03.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
Ke 19.03.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 26.03.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 02.04.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 09.04.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 16.04.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 23.04.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 30.04.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Ke 07.05.2025 klo 16:25 - 19:30
(3 t 5 min)
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2, solaop KX00EZ62-3002
AS520 Instrumentti iso Metropolia
AS503 Instrumentti Metropolia
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa loogisesti eteneviä oppimiskokonaisuuksia ja osaa soveltaa oppijalähtöisiä ja kannustavia työtapoja oman instrumenttinsa yksilöopetuksessa. Opiskelija osaa motivoida oppilasta ja antaa monipuolisesti palautetta. Opiskelija osaa tukea oppilaan oppimista ohjelmiston suunnittelun avulla ja osaa valita oppilaalleen sopivan tasoista opetusmateriaalia. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa oppimisprosessiaan ja toimintaansa opettajana myös ePortfoliossa.

Sisältö

Erilaiset palautteen antamisen muodot, ergonomia, musiikkipedagogin työelämän pätevyysvaatimukset, palkkaus ja työsopimuskäytännöt, reflektointi yksin ja ryhmässä, opetuksen ja oppimisen observointi, portfoliotyöskentely, yksilöopetuksen opetusharjoittelu.

Aika ja paikka

Pedagogisten ja instrumenttikohtaisten luentojen opetusaika keskiviikkoisin 13-16 välillä. Toteutuksen etusivun ruudussa on linkki josta avautuu drive-tiedosto, jonka alasivuilla on yhteisten luentojen ja instrumenttikohtaisten luentojen aikataulu. Linkki löytyy myös lukujärjestyksen etusivulta.

Oppimateriaalit

Opetusmateriaalit ilmoitetaan kurssilla:
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Voi hyvin opettaja!, Salovaara, Honkonen
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras,Lerkkanen (2019)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)

Opetusmenetelmät

Työelämäharjoittelun ohjaus
Pienryhmäohjaus
Pedagogiset yhteiset luennot
Instrumenttikohtaiset pedagogiset luennot
Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

x

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

x

Kansainvälisyys

x

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien opintojen perusteella, mahdollisuus suorittaa opintojakso hankkeissa sovitaan erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso koostuu
1) kaikille yhteisistä luennoista,
2) instrumenttikohtaisista luennoista ja
3) opetusharjoittelusta.

1) KAIKILLE YHTEISET LUENNOT

2) INSTRUMENTTILUENNOT 6x90 min.
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Instrumenttikohtaiset luentoaikataulut löytyvät klikkaamalla työtilan etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULU-linkkiä. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.

- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Silja Raitio-Heikinheimo/Tapani Heikinheimo

3) OPETUSHARJOITTELU
- Opetusharjoittelun järjestää ja siitä vastaa instrumenttipedagogiikan vastuuopettaja
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min) tehdään kahden harjoitusoppilaan kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 7x45min (tai vastaava määrä) ja käy seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun (tai vastaava määrä).
- Opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä instrumenttipedagogiikan vastuuopettajalle.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu
1) kaikille yhteisistä luennoista,
2) instrumenttikohtaisista luennoista ja
3) opetusharjoittelusta.

1) KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
viitenä keskiviikkona klo 13-15.30


2) INSTRUMENTTILUENNOT 6x90 min.
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Instrumenttikohtaiset luentoaikataulut löytyvät klikkaamalla työtilan etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULU-linkkiä. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.

- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Silja Raitio-Heikinheimo/Tapani Heikinheimo

3) OPETUSHARJOITTELU
- Opetusharjoittelun järjestää ja siitä vastaa instrumenttipedagogiikan vastuuopettaja
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min) tehdään kahden harjoitusoppilaan kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 7x45min (tai vastaava määrä) ja käy seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun (tai vastaava määrä).
- Opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä instrumenttipedagogiikan vastuuopettajalle.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso koostuu
1) kaikille yhteisistä luennoista,
2) instrumenttikohtaisista luennoista ja
3) opetusharjoittelusta.

1) KAIKILLE YHTEISET LUENNOT

2) INSTRUMENTTILUENNOT 6x90 min.
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Instrumenttikohtaiset luentoaikataulut löytyvät klikkaamalla työtilan etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULU-linkkiä. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.

- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Silja Raitio-Heikinheimo/Tapani Heikinheimo

3) OPETUSHARJOITTELU
- Opetusharjoittelun järjestää ja siitä vastaa instrumenttipedagogiikan vastuuopettaja
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min) tehdään kahden harjoitusoppilaan kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 7x45min (tai vastaava määrä) ja käy seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun (tai vastaava määrä).
- Opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä instrumenttipedagogiikan vastuuopettajalle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa suunnitella loogisesti eteneviä oppimiskokonaisuuksia ja soveltaa niissä oppijalähtöisiä ja kannustavia työtapoja. Hän osaa valita oppilaalle soveltuvaa ohjelmistoa ja antaa monipuolista ja motivoivaa palautetta. Opiskelija osaa reflektoida ja arvioida omaa osaamistaan, toimintaansa ja pedagogista oppimisprosessiaan sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

x

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella instrumenttinsa yksilöopetusta joustavasti ja oppijalähtöisesti sekä osaa hyödyntää opetuksessaan musiikkikasvatuksen ja oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tyypillisiä menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata opettajan eettisen toiminnan perusperiaatteet ja osaa toiminnassaan huomioida oppimisprosessien monimuotoisuutta. Opiskelija kykenee erittelemään huomioitaan oppilaan toiminnasta ja osaa tunnistaa musiikilliseen vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä sekä osaa soveltaa näitä opetuksessaan.

Siirry alkuun