Skip to main content

Pedagogy of Instrument One-to-One Tuition 2 (5 cr)

Code: KX00EZ62-3002

General information


Enrollment

06.05.2024 - 31.05.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Music

Teachers

  • Silja Raitio-Heikinheimo
  • Sirkku Wahlroos-Kaitila
  • Raili Honkanen-Korhonen
  • Asta Levy
  • Jarmo Hynninen
  • Kimmo Salonen
  • Okko Kivikataja
  • Marko Liski
  • Susanna Mesiä
  • Antti Rissanen
  • musiikki virtuaali
  • AriPekka Korhonen
  • Tommi Rautiainen

Teacher in charge

Raili Honkanen-Korhonen

Groups

  • KXF23S1SPJ
    Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
  • KXF23S1SKL
    Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
  • KXF23S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

The student can plan and implement logically advancing learning processes and apply learner-oriented, encouraging methods in the one-to-one tuition of their own instrument. The student can motivate the learner and provide multi-faceted feedback. The student can support the learner’s learning through planning of repertoire and is able to select teaching materials of a suitable level. The student can reflect their own learning process and activities as a teacher in their ePortfolio.

Content

Various forms of feedback, ergonomics, qualifications, wages and contractual practices of music education in Finland, individual and collaborative reflection, observation of teaching and learning, ePortfolio, one-to-one instrumental teaching practice.

Location and time

Tuition of pedagogical and instrumental lectures is on Wednesday between 13-16.00.
The front panel of the implementation has a link that opens a drive file with instrument-specific lecture schedules on the subpages.

Materials

Materials are announced during the course
Opetusmateriaalit ilmoitetaan kurssilla
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Voi hyvin opettaja!, Salovaara, Honkonen (2013)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras,Lerkkanen (2019)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras, Lerkkanen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)

Teaching methods

Supervision of workplace training
Small group tutorial
Pedagogical lectures
Instrumental pedagogical lectures

Completion alternatives

Recognition of prior learning (RPL) based on working life experience or previous higher education studies, possibility to complete studies within projects will be individually agreed on

Student workload

Opintojakso koostuu
1) kaikille yhteisistä luennoista,
2) instrumenttikohtaisista luennoista ja
3) opetusharjoittelusta.

1) KAIKILLE YHTEISET LUENNOT

2) INSTRUMENTTILUENNOT 6x90 min.
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Instrumenttikohtaiset luentoaikataulut löytyvät klikkaamalla työtilan etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULU-linkkiä. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.

- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Silja Raitio-Heikinheimo/Tapani Heikinheimo

3) OPETUSHARJOITTELU
- Opetusharjoittelun järjestää ja siitä vastaa instrumenttipedagogiikan vastuuopettaja
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min) tehdään kahden harjoitusoppilaan kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 7x45min (tai vastaava määrä) ja käy seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun (tai vastaava määrä).
- Opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä instrumenttipedagogiikan vastuuopettajalle.

Content scheduling

Opintojakso koostuu
1) kaikille yhteisistä luennoista,
2) instrumenttikohtaisista luennoista ja
3) opetusharjoittelusta.

1) KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
viitenä keskiviikkona klo 13-15.30


2) INSTRUMENTTILUENNOT 6x90 min.
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Instrumenttikohtaiset luentoaikataulut löytyvät klikkaamalla työtilan etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULU-linkkiä. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.

- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Silja Raitio-Heikinheimo/Tapani Heikinheimo

3) OPETUSHARJOITTELU
- Opetusharjoittelun järjestää ja siitä vastaa instrumenttipedagogiikan vastuuopettaja
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min) tehdään kahden harjoitusoppilaan kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 7x45min (tai vastaava määrä) ja käy seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun (tai vastaava määrä).
- Opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä instrumenttipedagogiikan vastuuopettajalle.

Further information

Opintojakso koostuu
1) kaikille yhteisistä luennoista,
2) instrumenttikohtaisista luennoista ja
3) opetusharjoittelusta.

1) KAIKILLE YHTEISET LUENNOT

2) INSTRUMENTTILUENNOT 6x90 min.
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Instrumenttikohtaiset luentoaikataulut löytyvät klikkaamalla työtilan etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULU-linkkiä. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.

- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Silja Raitio-Heikinheimo/Tapani Heikinheimo

3) OPETUSHARJOITTELU
- Opetusharjoittelun järjestää ja siitä vastaa instrumenttipedagogiikan vastuuopettaja
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min) tehdään kahden harjoitusoppilaan kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 7x45min (tai vastaava määrä) ja käy seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun (tai vastaava määrä).
- Opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä instrumenttipedagogiikan vastuuopettajalle.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to plan logically progressive learning processes and apply learner-oriented, encouraging methods to them. The student is able to select the proper repertoire for learners and give multifaceted and motivating feedback. The student is able to reflect on and evaluate their own skills, activities and pedagogical learning processes both orally and in writing.

Prerequisites

The student can plan learner-oriented and flexible one-to-one tuition and utilize typical teaching methods of music education and the one-to-one tuition of their own instrument. The student is able to describe the basic ethical principles of teaching and to consider the diversity of learning processes. The student is able to articulate their observations of student performance, identify various aspects affecting musical interaction, and apply these factors to their teaching.