Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 1, solaop (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00EZ61-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
27.11.2023 - 07.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
08.01.2024 - 28.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Silja Raitio-Heikinheimo
- Sirkku Wahlroos-Kaitila
- Raili Honkanen-Korhonen
- Asta Levy
- Jarmo Hynninen
- Kimmo Salonen
- Okko Kivikataja
- Marko Liski
- Juha Karvonen
- Susanna Mesiä
- Antti Rissanen
- musiikki virtuaali
- AriPekka Korhonen
- Tommi Rautiainen
- Vastuuopettaja
- Raili Honkanen-Korhonen
- Ryhmät
-
KXF23S1SPJMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
-
KXF23S1SKLMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00EZ61
Toteutuksella on 19 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 36 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 15.01.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
KX00EZ61-3002 Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 1 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ti 23.01.2024 klo 11:00 - 12:30 (1 t 30 min) |
Metropolia Musiikki Jousisoitinpedagogiikka |
AS413
Yhtye iso Metropolia
|
Ke 24.01.2024 klo 10:30 - 12:00 (1 t 30 min) |
Metropolia Musiikki Jousisoitinpedagogiikka |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ke 31.01.2024 klo 10:30 - 12:00 (1 t 30 min) |
Metropolia Musiikki Jousisoitinpedagogiikka |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 05.02.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
KX00EZ61-3002 Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 1 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ti 13.02.2024 klo 11:00 - 12:30 (1 t 30 min) |
Metropolia Musiikki Jousisoitinpedagogiikka |
AS413
Yhtye iso Metropolia
|
Ke 14.02.2024 klo 10:30 - 12:00 (1 t 30 min) |
Metropolia Musiikki Jousisoitinpedagogiikka |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ti 27.02.2024 klo 11:00 - 12:30 (1 t 30 min) |
Metropolia Musiikki Jousisoitinpedagogiikka |
AS413
Yhtye iso Metropolia
|
Ke 28.02.2024 klo 10:30 - 12:00 (1 t 30 min) |
Metropolia Musiikki Jousisoitinpedagogiikka |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 04.03.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
KX00EZ61-3002 Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 1 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ke 06.03.2024 klo 10:30 - 12:00 (1 t 30 min) |
Metropolia Musiikki Jousisoitinpedagogiikka |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ti 19.03.2024 klo 11:00 - 12:30 (1 t 30 min) |
Metropolia Musiikki Jousisoitinpedagogiikka |
AS413
Yhtye iso Metropolia
|
Ke 20.03.2024 klo 10:30 - 12:00 (1 t 30 min) |
Metropolia Musiikki Jousisoitinpedagogiikka |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 08.04.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
KX00EZ61-3002 Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 1 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ti 09.04.2024 klo 11:00 - 12:30 (1 t 30 min) |
Metropolia Musiikki Jousisoitinpedagogiikka |
AS413
Yhtye iso Metropolia
|
Ke 10.04.2024 klo 10:30 - 12:00 (1 t 30 min) |
Metropolia Musiikki Jousisoitinpedagogiikka |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 22.04.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
KX00EZ61-3002 Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 1 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ke 24.04.2024 klo 10:30 - 12:00 (1 t 30 min) |
Metropolia Musiikki Jousisoitinpedagogiikka |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ke 08.05.2024 klo 10:30 - 12:00 (1 t 30 min) |
Metropolia Musiikki Jousisoitinpedagogiikka |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella instrumenttinsa yksilöopetusta joustavasti ja oppijalähtöisesti yksin ja vertaisryhmässä. Opiskelija osaa hyödyntää opetuksessaan musiikkikasvatuksen ja oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tyypillisiä menetelmiä. Opiskelija tietää opettajan eettisen toiminnan perusperiaatteet ja osaa toiminnassaan huomioida oppimisprosessien monimuotoisuutta. Opiskelija kykenee erittelemään huomioitaan oppilaan toiminnasta ja osaa tunnistaa musiikilliseen vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä sekä osaa soveltaa näitä opetuksessaan.
Sisältö
Opettajan etiikka, tunnetaidot opetuksessa, pedagoginen vuorovaikutus, opettamisen ja oppimisen monimuotoisuus, opetuksen ja oppimisen observointi, portfoliotyöskentely, reflektointi yksin ja ryhmässä, instrumentin opetusharjoittelu.
Aika ja paikka
Pedagogisten ja instrumenttikohtaisten luentojen opetusaika maanantaisin 13-16 välillä. Opintojakson työtilan etusivulla on linkki Luentoaikatauluun, josta avautuu drive-tiedosto, jonka välilehdillä on sekä kaikille yhteisten että instrumenttikohtaisten luentojen aikataulu-, sisältö- ja opettajatiedot.
KAIKILLE YHTEISET LUENNOT ovat aikataulussa ilmoitettuina maanantaipäivinä klo 13-15.30.
INSTRUMENTTILUENTOJA varten varattu aika on maanantaisin klo 13-16 välillä.
Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.
Oppimateriaalit
Opettajien luentomateriaali, työtilan dokumentit -kansio
Riittävän hyvä opettaja, Stenberg (2011)
Huomaa hyvä, Uusitalo, Vuorinen (2017)
Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
Opetushallitus: taiteen perusopetus, linkki: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/taiteen-perusopetus
Opettajan arvot ja eettiset periaatteet, Linkki: https://www.oaj.fi/arjessa/opetustyon-eettiset-periaatteet/opettajan-arvot-ja-eettiset-periaatteet/
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot, Keltikangas-Järvinen (2010)
Musiikki ja aivot, Levitin (2010)
Tunne aivosi Huotilainen, Peltonen (2017)
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kokonaisopintopistemäärästä 1,5 op opetusharjoittelua yhden harjoitusoppilaan kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien korkeakouluopintojen perusteella.
Kaikissa opintojakson tapahtumissa on läsnäolopakko. Jos et pakottavasta syystä pääse yhteisille luennoille, tulee luennolla läpikäydyt asiat opiskella omaehtoisesti ja tehdä annetut tehtävät. Luennon materiaalit ja tehtävät tulevat työtilaan kunkin luentokerran jälkeen. Tehtävät tulee palauttaa annettuun päivämäärään mennessä.
Instrumenttiluentojen ja opetusharjoittelun poissaolot sovitaan kunkin instrumentin ohjaavien opettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteiset luennot 2 op
Instrumenttiluennot 1,5 op
Instrumentin opetusharjoittelu 1 oppilas + ohjaus 1,5 op
Sisällön jaksotus
OSA1: KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
Yhteiset luennot maanantaisin klo 13-15.30 AS 522
ALOITUS: PERJANTAINA 12.1. 10-12.15 Pedagogiikan aamupäivä: Eriika Levander: HUOM! KAIKILLE PEDAGOGIIKKAOPISKELIJOILLE). Paikkana KAMMARI AS 113
15.1. Opintojakson aloitusinfo: Raili Honkanen-Korhonen
5.2. Opettajan etiikka: Susanna Mesiä
4.3. Tunnetaidot opetuksessa: Raili H.-K.
8.4. Oppimisen ja opettamisen moninaisuus: Sanna Ryökkynen
22.4.. Reflektio ja palaute: Raili Honkanen-Korhonen
OSA 2. INSTRUMENTTILUENNOT
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Kunkin instrumentin opettajan laatima luentoaikataulu löytyy työtilan etusivulla olevan Google Drive-linkin takaa. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski luennot / Juhani Ahlajoki opetusharjoittelu
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Tapani Heikinheimo
- Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.
OSA 3 OPETUSHARJOITTELU
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min.) tehdään yhden harjoitusoppilaan kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 6x45min ja käy jokaisen seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun.
- Opiskelija pitää opetuksestaan päiväkirjaa. Päiväkirjapohja löytyy dokumentit -kansiosta.
- Opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä sähköisessä muodossa opintojakson työtilaan
Lisätietoja opiskelijoille
OSA1: KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
Yhteiset luennot maanantaisin klo 13-15.30 AS 522
ALOITUS: PERJANTAINA 12.1. 10-12.15 Pedagogiikan aamupäivä: Eriika Levander: HUOM! KAIKILLE PEDAGOGIIKKAOPISKELIJOILLE). Paikkana KAMMARI AS 113
15.1. Opintojakson aloitusinfo: Raili Honkanen-Korhonen
5.2. Opettajan etiikka: Susanna Mesiä
4.3. Tunnetaidot opetuksessa: Raili H.-K.
8.4. Oppimisen ja opettamisen moninaisuus: Sanna Ryökkynen
22.4.. Reflektio ja palaute: Raili Honkanen-Korhonen
OSA 2. INSTRUMENTTILUENNOT
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Kunkin instrumentin opettajan laatima luentoaikataulu löytyy työtilan etusivulla olevan Google Drive-linkin takaa. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski luennot / Juhani Ahlajoki opetusharjoittelu
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Tapani Heikinheimo
- Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.
OSA 3 OPETUSHARJOITTELU
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min.) tehdään yhden harjoitusoppilaan kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 6x45min ja käy jokaisen seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun.
- Opiskelija pitää opetuksestaan päiväkirjaa. Päiväkirjapohja löytyy dokumentit -kansiosta.
- Opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä sähköisessä muodossa opintojakson työtilaan
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yksilöopetusta oppijalähtöisesti ja opettajan eettisiä perusperiaatteita noudattaen. Hän osaa käyttää musiikkikasvatuksen ja oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tyypillisiä menetelmiä. Opiskelija osaa antaa kehittävää palautetta ja vastaanottaa palautetta opetustyöstään. Opiskelija osaa reflektoida ja arvioida omaa osaamistaan, toimintaansa ja pedagogista oppimisprosessiaan sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso koostuu kolmesta osasta:
1. yhteiset luennot
2. instrumenttiluennot
3. opetusharjoittelu
Opintojakso on suoritettu hyväksytysti silloin, kun kaikkien kolmen osa-alueen vaaditut suoritukset on arvioitu hyväksytyiksi.
Jatkuva arviointi (arvioinnin perusteina tuntien pitäminen ja päiväkirjan palauttaminen, tuntisuunnitelmien tekeminen tunneille ja observointitehtävien tekeminen), oppimistehtävät (oma kirjallinen reflektointi) ja läsnäolo (tai korvaavien tehtävien tekeminen) kaikille yhteisillä pedagogiikkaluennoilla
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa reflektoida omaa musiikkipedagogista polkuaan, vahvuuksiaan, osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kykenee kehittämään musiikkipedagogin ammattitaitoaan ja asiantuntijuuttaan. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tuntee soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa eritellä eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia ja kykenee aloittamaan yksilöopetusharjoittelun.