Skip to main content

Introduction to Learning and Teaching Music (5 cr)

Code: KX00EZ66-3002

General information


Enrollment

02.05.2023 - 24.08.2023

Timing

01.08.2023 - 04.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Music

Teachers

  • Asta Levy
  • Jarmo Hynninen
  • Kimmo Salonen
  • Okko Kivikataja
  • Juha Karvonen
  • Susanna Mesiä
  • Silja Raitio-Heikinheimo
  • Sanna Syrjänen
  • Raili Honkanen-Korhonen
  • Hanna-Maija Aarnio
  • AriPekka Korhonen
  • Tommi Rautiainen

Teacher in charge

Raili Honkanen-Korhonen

Groups

  • KXF23S1SPJ
    Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
  • KXF23S1SKL
    Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
  • KXF23S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

The student is able to reflect on their music pedagogy learning and to construct their professional knowledge and skills. The student identifies the values, strengths and factors affecting their own musical path and learning. The student recognizes aspects of pedagogical interaction and is acquainted with various environments of instrument teaching. The student knows different aspects of encountering and teaching people of diverse ages and abilities and is able to proceed to practical teacher training.

Content

Reflection of one’s own pedagogical path, positive pedagogy and supporting the learner’s strengths, values, teaching methods, competences and the job sector of music pedagogy, interaction with learners of diverse ages and abilities, teamwork and collaboration skills, the basics of teaching one’s own instrument, digital portfolio.

Location and time

Kaikille pääaineille yhteinen luento (pedagogeille pakollinen) pe 1.9.Arabiasalissa klo 9.00-12
9.-9.30 SOOL esittely
9.30-12 Musiikkikasvatus osallisuuden, merkitysten ja mahdollisuuksien maisemassa; Laura Huhtinen-Hildén

Kaikille yhteiset luennot maanantaisin klo 13.00-15.30 luokassa AR128B
4.9. Pedagogiset opinnot, kurssin sisältö ja suorittaminen, oma pedagoginen polku
11.9. Yhteinen luento vamukan kanssa: kohtaaminen, vuorovaikutus, eri-ikäiset oppijat
18.9.Yhteinen luento vamukan kanssa:Arvot, hyveet, vahvuudet
25.9. Oppijan vahvuuksille rakentuva instrumenttipedagogiikka
6.11. Kompetenssiajattelu, musiikkipedagogin työkenttä, loikkausosaaminen
13.11. Musiikkipedagogin työvälineet
20.11. Opetuksen suunnittelu
27.11. Reflektio ja palaute

Instrumenttikohtaiset luennot
2.10.
9.10.
23.10.
30.10.
Instrumenttiluentojen järjestämisestä vastaa kunkin instrumentin pedagogiikasta vastaava opettaja.
Instrumenttikohtaiset luentoaikataulut ja sisällöt löytyvät klikkaamalla tämän työtilan etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULUT -linkkiä. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat tiedostosta, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.

- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Tapani Heikinheimo

Materials

Material provided by the teachers
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Toimivat aivot, Kognitiivisen neurotieteen perusteita (2021)
- Musiikkikasvattaja, Juntunen, Nikkanen, Westerlund (toim.) 2013
- Kukoistava kasvatus, positiivisen pedaogiikan ja laaja-alaisen hyvinvintiopetuksen käsikirja ja hyvinvointitaitojen tehtävkirja, Avola Pauliina&Pentikäinen Viivi (2023)
- Positiivinen johtaja, johda paremmin opetus- ja kasvatusala, Wenström Sanna (2020)
- Kaikilla vahvuuksilla, Opas laajan vahvuusnäkemyksen käyttöön opetuksessa, Wenström, Sanna (2022)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras, Lerkkanen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)

Teaching methods

Interactive lecture
Distance learning
Observation
Introductory lectures on instrument teaching
Assignment
E-portfolio

Employer connections

The course does not include internships.

Completion alternatives

The self-study material of the lectures and the learning assigments can be found in the Documents and Tasks folders of the course workspace.

Student workload

Participatory lectures 4 cr
Learning tasks 1 cr

Content scheduling

Kaikille yhteiset luennot maanantaisin klo 13-15.30
4.9. Pedagogiset opinnot, kurssin sisältö ja suorittaminen, oma pedagoginen polku
11.9. Yhteinen luento vamukan kanssa: SOOL -vierailu, kohtaaminen, vuorovaikutus, eri-ikäiset oppijat
18.9.Yhteinen luento vamukan kanssa:Arvot, hyveet, vahvuudet
25.9. Oppijan vahvuuksille rakentuva instrumenttipedagogiikka
6.11. Kompetenssiajattelu, musiikkipedagogin työkenttä, loikkausosaaminen
13.11. Musiikkipedagogin työvälineet
20.11. Opetuksen suunnittelu
27.11. Reflektio ja palaute

Instrumenttikohtaiset luennot
2.10.
9.10.
23.10.
30.10.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

The student knows how to approach and teach learners of different ages and abilities, as well as different learning environments in vocal and instrumental instruction. The student recognizes their own strengths and can reflect on their understanding of music pedagogy and their own progress, both orally and in writing.

Assessment methods and criteria

Continuous assessment
learning assignments (written reflection), attendance (or completing defined assignments) in pedagogical and instrumental lectures

Prerequisites

No prerequisites.