Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00EZ66-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 04.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Asta Levy
- Jarmo Hynninen
- Kimmo Salonen
- Okko Kivikataja
- Susanna Mesiä
- Juha Karvonen
- Silja Raitio-Heikinheimo
- Raili Honkanen-Korhonen
- Hanna-Maija Aarnio
- Sanna Syrjänen
- AriPekka Korhonen
- Tommi Rautiainen
Vastuuopettaja
Raili Honkanen-Korhonen
Ryhmät
-
KXF23S1SPJMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
-
KXF23S1SKLMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija kykenee reflektoimaan musiikkipedagogista oppimistaan ja rakentamaan ammatillista osaamistaan. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tutustuu erilaisiin soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöihin. Opiskelija tietää eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia ja kykenee aloittamaan opetusharjoittelun.
Sisältö
Oman pedagogisen polun reflektointi, positiivinen pedagogiikka ja oppijan vahvuuksien tukeminen, arvot, musiikkipedagogin työvälineet, kompetenssit ja työkenttä, eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaaminen, ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot, oman instrumentin opettamisen perustiedot, sähköinen portfolio.
Aika ja paikka
Kaikille pääaineille yhteinen luento (pedagogeille pakollinen) pe 1.9.Arabiasalissa klo 9.00-12
9.-9.30 SOOL esittely
9.30-12 Musiikkikasvatus osallisuuden, merkitysten ja mahdollisuuksien maisemassa; Laura Huhtinen-Hildén
Kaikille yhteiset luennot maanantaisin klo 13.00-15.30 luokassa AR128B
4.9. Pedagogiset opinnot, kurssin sisältö ja suorittaminen, oma pedagoginen polku
11.9. Yhteinen luento vamukan kanssa: kohtaaminen, vuorovaikutus, eri-ikäiset oppijat
18.9.Yhteinen luento vamukan kanssa:Arvot, hyveet, vahvuudet
25.9. Oppijan vahvuuksille rakentuva instrumenttipedagogiikka
6.11. Kompetenssiajattelu, musiikkipedagogin työkenttä, loikkausosaaminen
13.11. Musiikkipedagogin työvälineet
20.11. Opetuksen suunnittelu
27.11. Reflektio ja palaute
Instrumenttikohtaiset luennot
2.10.
9.10.
23.10.
30.10.
Instrumenttiluentojen järjestämisestä vastaa kunkin instrumentin pedagogiikasta vastaava opettaja.
Instrumenttikohtaiset luentoaikataulut ja sisällöt löytyvät klikkaamalla tämän työtilan etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULUT -linkkiä. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat tiedostosta, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Tapani Heikinheimo
Oppimateriaalit
Opettajan antama materiaali
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Toimivat aivot, Kognitiivisen neurotieteen perusteita (2021)
- Musiikkikasvattaja, Juntunen, Nikkanen, Westerlund (toim.) 2013
- Kukoistava kasvatus, positiivisen pedaogiikan ja laaja-alaisen hyvinvintiopetuksen käsikirja ja hyvinvointitaitojen tehtävkirja, Avola Pauliina&Pentikäinen Viivi (2023)
- Positiivinen johtaja, johda paremmin opetus- ja kasvatusala, Wenström Sanna (2020)
- Kaikilla vahvuuksilla, Opas laajan vahvuusnäkemyksen käyttöön opetuksessa, Wenström, Sanna (2022)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras, Lerkkanen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
Opetusmenetelmät
Toiminnalliset luennot
Etäluennot
Observointi
Johdatus oman instrumentin opettamiseen
Oppimistehtävät yksin, pareittain ja vertaisryhmässä
Sähköinen portfolio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikille yhteisiltä luennoilta poissaolijoille luentojen itseopiskelumateriaali ja niihin liittyvät oppimistehtävät löytyvät opintojakson työtilan Dokumentit- ja Tehtävät -kansioista luentojen jälkeen.
Instrumenttiluentojen valinnaisista suoritustavoista voi kysyä instrumentin vastuuopettajalta tai instrumenttiluennon opettajalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistavat luennot 4 op
Oppimistehtävät 1 op
Sisällön jaksotus
Kaikille yhteiset luennot maanantaisin klo 13-15.30
4.9. Pedagogiset opinnot, kurssin sisältö ja suorittaminen, oma pedagoginen polku
11.9. Yhteinen luento vamukan kanssa: SOOL -vierailu, kohtaaminen, vuorovaikutus, eri-ikäiset oppijat
18.9.Yhteinen luento vamukan kanssa:Arvot, hyveet, vahvuudet
25.9. Oppijan vahvuuksille rakentuva instrumenttipedagogiikka
6.11. Kompetenssiajattelu, musiikkipedagogin työkenttä, loikkausosaaminen
13.11. Musiikkipedagogin työvälineet
20.11. Opetuksen suunnittelu
27.11. Reflektio ja palaute
Instrumenttikohtaiset luennot
2.10.
9.10.
23.10.
30.10.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten oppijoiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä ilmiöitä sekä erilaisia soiton- ja laulunopetuksen oppimisympäristöjä. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan ja osaa reflektoida musiikkipedagogista oppimistaan, kehittymistään ja siihen liittyviä tekijöitä sekä kirjallisesti että suullisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi.
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti ja läsnäolo (tai itseopiskelutehtävien tehtävien tekeminen) pedagogisilla ja instrumenttikohtaisilla luennoilla.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.