Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: LD00EI89-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 08.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jukka Mattila
  • Terhi Kaunismäki

Vastuuopettaja

Anne Perkiö

Ryhmät

  • LXD23K2
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija saavuttaa perusvalmiudet kehittämis- ja tutkimustoimintaan. Opiskelija tuntee kehittämistyön menetelmiä ja malleja. Opiskelijan ymmärtää määrälliseen ja laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet sekä hallitsee tutkimusprosessin ja aineiston analyysin ja tulkinnan. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä. Hän tuntee tutkimusraportoinnin käytänteet ja osaa soveltaa niitä tutkimus- ja kehittämistehtävissä.

Sisältö

- Kehitystyön- ja tutkimustyön menetelmät sekä mallit
- Määrällinen ja laadullinen tutkimus
- Viestintä tutkimus- ja kehittämistehtävissä
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet

Opetusmenetelmät

Luennot, luennoilla tehtävät harjoitukset sekä kotitehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa myös osallistumatta lähiopetukseen. Kurssin aiheen vaativuuden takia läsnäolo lähiopetuksessa on - jos nyt ei välttämätöntä, niin ainakin hyvin tarpeellista. Itsenäisesti suorittavista 80% on aikaisemmin saanut hylätyn kurssisuorituksen.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin tavoitteena on kehittää opiskelijoita ymmärtämään erilaisia metodologisia perinteitä ja niiden vaikutuksia tutkimukseen ja tiedonmuodostukseen. Opiskelijat oppivat tunnistamaan eri laadullisten ja määrällisten menetelmien mahdollisuudet ja rajoitukset tiedonkeruun ja analysoinnin eri vaiheissa. Opiskelija kykenee soveltamaan tietojaan ja taitojaan empiirisen tutkimuksen tai kehitystyön suunnitteluun valitulla toimialalla.

Kurssin jälkeen opiskelijalla on valmiudet

1. ymmärtää tiedontuotannon merkityksen liike-elämässä, tieteessä ja yhteiskunnassa
2. tunnistaa tärkeimmät tutkimus- ja kehitystavat ja analyysimenetelmät
2. valita ja soveltaa omaan työhönsä sopivia menetelmiä
3. arvioida tutkimuksen validiteettia
4. ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet
5. viestiä tutkimukseen ja kehitystyöhön liittyvistä asioista

Opintojakson tavoitteet Metropolian opintosuunnitelmassa:

Opiskelija saavuttaa perusvalmiudet kehittämis- ja tutkimustoimintaan. Opiskelija tuntee kehittämistyön menetelmiä ja malleja. Opiskelijan ymmärtää määrälliseen ja laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet sekä hallitsee tutkimusprosessin ja aineiston analyysin ja tulkinnan. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä. Hän tuntee tutkimusraportoinnin käytänteet ja osaa soveltaa niitä tutkimus- ja kehittämistehtävissä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Osaaminen näytetään seuraavin suorituksin:

1. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin ajan. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin aikana. Integroitu tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitava osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.

2. Luennolla tehtävät harjoitukset 30 pistettä.

3. Luentojen teemaan liittyvät kotitehtävät. Tehtävät koskettavat seuraavia aihealueita: Mitä on tutkimus? Määrälliset menetelmät. Laadulliset menetelmät. Kehitysmenetelmät. Oman lopputyön metodivalinnat. Reflektio. Osuudesta voi saada maksimissaan 50 pistettä. Tarkemmat ohjeet annetaan kurssin aikana.

Tehtävät tulee toimittaa eräpäivään mennessä. Myöhässä toimitetuista tehtävistä arvosana on ”Hylätty”.
Tekoälyn tekemät opintosuoritukset saavat arvosanan hylätty ja asia käsitellään Metropolian plagiointisäännösten puitteissa.

Esitietovaatimukset

Liiketalouden matematiikka ja tilastollinen analyysi 5 op tai vastaavat tiedot
Orientointi ja ammatillisen osaamisen rakentaminen 5 op (viestinnän osuus) ja Yritysviestintä 5 op tai vastaavat tiedot