Siirry suoraan sisältöön

Museologia II (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EQ03-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

08.09.2023 - 19.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 16

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tannar Ruuben

Vastuuopettaja

Tannar Ruuben

Ryhmät

  • KXA21S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee museoiden näyttelynrakentamisen periaatteita ja prosesseja, niihin osallistuvia tahoja ja erityisesti konservaattorin roolin näyttelynrakentamisprosessissa.
Näyttelynrakentaminen ja logistiikka, näyttelyarkkitehdin tehtävät, näyttelyn saavutettavuus, kuratointi, näyttelyyn liittyvä kokoelmahallinta, näyttelyn viestintä ja markkinointi, näyttelyn tekniikka.

Sisältö

Näyttelynrakentaminen, sen kulku, prosessit ja tehtävänjako
Vierailu museoon ja tutustuminen näyttelynrakentamisprojektiin
Harjoitustehtävät näyttelyihin ja näyttelynrakentamiseen liittyen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan näyttelynrakentamisen aihepiirin keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja suorittaa näyttelynrakentamisen prosessiin liittyvät, vaaditut harjoitustehtävät. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa hyvin näyttelynrakentamisen perusideat ja -käsitteistön. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan, osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa ja osoittaa hyvää aihepiirin tuntemusta näyttelynrakentamisen prosessiin liittyvissä harjoitustehtävissä . Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee näyttelynrakentamisen aihekokonaisuuden ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta ja osoittaa erinomaista aihepiirin tuntemusta näyttelynrakentamisen prosessiin liittyvissä harjoitustehtävissä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hahmottamaan näyttelynrakentamisen aihepiirin keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja suorittaa näyttelynrakentamisen prosessiin liittyvät, vaaditut harjoitustehtävät. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti