Paperin valmistus, tunnistus ja kuituanalyysit (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00FA29-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 21.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 16
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja
Päivi Ukkonen
Ryhmät
-
KXA22S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tuntee paperinvalmistuksen periaatteet ja menetelmät sekä tuntee paperinvalmistuksen historian ja prosessin kehitysvaiheet. Opiskelija ymmärtää paperin kuiturakenteen ja tuntee kasvikuidun ominaisuudet. Opiskelija ymmärtää paperin ominaisuuksien ja valmistusmenetelmien välisen suhteen ja pystyy arvioimaan paperin käyttäytymistä ja ikääntymisominaisuuksia. Opiskelija osaa tehdä paperin kuituanalyysejä ja käyttää sitä paperin kuituraaka-aineen määrittelyyn ja valmistusmenetelmän tunnistamiseen sekä suuntaa antavaan ajoitukseen.
Sisältö
Paperin historia ja valmistus.
Paperin raaka-aineet ja paperin kuidut, kuitumassa ja sellu.
Paperin ominaisuudet, paperilajit ja paperin käyttö.
Kuitukoostumus ja -analyysit, reagenssit ja kuitumorfologia, paperin kemiallinen ja fysikaalinen testaus sekä mikroskopia.
Paperialan standardit.
Laboratoriotyöskentely.
Aika ja paikka
Arabian kampus, konservoinnin luokkatilat ja ulkopuolinen työpaja (ilmoitetaan myöhemmin)
Oppimateriaalit
Paper and Water A guide for Conservators, Gerhard Banik & Irene Brückle
Puu- ja sellukemia, Kaija Isotalo
Paperin ja kartongin valmistus, Ulla Häggblom-Ahnger ja Pekka Komulainen
Opetusmenetelmät
Luento-opetus, kirjallisuusaineistot, itsenäinen aineistotyöskentely - tutkielma sekä laboratorio- ja työpajatyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
tentti opintojakson aikana: kirjallinen tentti ja kuituanalytiikan tehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee paperinvalmistuksen historiaa ja valmistusta, mutta tiedot ovat hajanaiset eikä opiskelijalla ole kattavaa käsitystä paperin ominaisuuksien synnystä eikä valmistusmenetelmien vaikutuksesta niihin. Opiskelijalla on runsaasti poissaoloja lähiopetuksesta ja kädentaidot sekä labratyöskentelyn taidot ovat puutteelliset. Opiskelija osaa tehdä vain ohjattuna paperin kuituanalyysejä ja tunnistamista. Opiskelijalla on puutteita mikroskopointitaidoissa ja laboratoriotyöskentelyssä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee paperinvalmistuksen historiaa ja valmistusta sekä osaa arvioida niiden vaikutusta paperin ominaisuuksiin, käyttäytymiseen ja ikääntymiseen. Opiskelija ymmärtää paperin kuitumaisen rakenteen ja kasvikuidun ominaisuudet ja niiden vaikutuksen paperin käyttäytymiseen. Opiskelijan aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Opiskelija osaa tehdä paperin kuituanalyysejä ja tunnistamista itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää mikroskooppeja ja laboratoriotyöskentely sujuu turvallisesti ja asianmukaisesti. Opiskelija tunnistaa itsenäisesti kuituja värjäysreagenssien sekä morfologian perusteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija ymmärtää paperin valmistusmenetelmien ja kuitujen ominaisuuksien merkityksen valmiin paperin ominaisuuksille ja sen käyttäytymiselle. Opiskelija osaa arvioida historiatietojen perusteella paperin ajoitusta ja valmistusta. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija osaa tehdä kuituanalyysejä itsenäisesti ja arvioida niiden tuloksia. Mikroskopointi ja laboratoriotyöskentely on turvallista ja asianmukaista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee paperinvalmistuksen historiaa ja valmistusta, mutta tiedot ovat hajanaiset eikä opiskelijalla ole kattavaa käsitystä paperin ominaisuuksien synnystä eikä valmistusmenetelmien vaikutuksesta niihin. Opiskelijalla on runsaasti poissaoloja lähiopetuksesta ja kädentaidot sekä labratyöskentelyn taidot ovat puutteelliset. Opiskelija osaa tehdä vain ohjattuna paperin kuituanalyysejä ja tunnistamista. Opiskelijalla on puutteita mikroskopointitaidoissa ja laboratoriotyöskentelyssä.