Siirry suoraan sisältöön

Paperin valmistus, tunnistus ja kuituanalyysit (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FA29-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

05.09.2023 - 21.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 16

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Päivi Ukkonen

Vastuuopettaja

Päivi Ukkonen

Ryhmät

  • KXA22S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee paperinvalmistuksen periaatteet ja menetelmät sekä tuntee paperinvalmistuksen historian ja prosessin kehitysvaiheet. Opiskelija ymmärtää paperin kuiturakenteen ja tuntee kasvikuidun ominaisuudet. Opiskelija ymmärtää paperin ominaisuuksien ja valmistusmenetelmien välisen suhteen ja pystyy arvioimaan paperin käyttäytymistä ja ikääntymisominaisuuksia. Opiskelija osaa tehdä paperin kuituanalyysejä ja käyttää sitä paperin kuituraaka-aineen määrittelyyn ja valmistusmenetelmän tunnistamiseen sekä suuntaa antavaan ajoitukseen.

Sisältö

Paperin historia ja valmistus.
Paperin raaka-aineet ja paperin kuidut, kuitumassa ja sellu.
Paperin ominaisuudet, paperilajit ja paperin käyttö.
Kuitukoostumus ja -analyysit, reagenssit ja kuitumorfologia, paperin kemiallinen ja fysikaalinen testaus sekä mikroskopia.
Paperialan standardit.
Laboratoriotyöskentely.

Aika ja paikka

Arabian kampus, konservoinnin luokkatilat ja ulkopuolinen työpaja (ilmoitetaan myöhemmin)

Oppimateriaalit

Paper and Water A guide for Conservators, Gerhard Banik & Irene Brückle
Puu- ja sellukemia, Kaija Isotalo
Paperin ja kartongin valmistus, Ulla Häggblom-Ahnger ja Pekka Komulainen

Opetusmenetelmät

Luento-opetus, kirjallisuusaineistot, itsenäinen aineistotyöskentely - tutkielma sekä laboratorio- ja työpajatyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

tentti opintojakson aikana: kirjallinen tentti ja kuituanalytiikan tehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee paperinvalmistuksen historiaa ja valmistusta, mutta tiedot ovat hajanaiset eikä opiskelijalla ole kattavaa käsitystä paperin ominaisuuksien synnystä eikä valmistusmenetelmien vaikutuksesta niihin. Opiskelijalla on runsaasti poissaoloja lähiopetuksesta ja kädentaidot sekä labratyöskentelyn taidot ovat puutteelliset. Opiskelija osaa tehdä vain ohjattuna paperin kuituanalyysejä ja tunnistamista. Opiskelijalla on puutteita mikroskopointitaidoissa ja laboratoriotyöskentelyssä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee paperinvalmistuksen historiaa ja valmistusta sekä osaa arvioida niiden vaikutusta paperin ominaisuuksiin, käyttäytymiseen ja ikääntymiseen. Opiskelija ymmärtää paperin kuitumaisen rakenteen ja kasvikuidun ominaisuudet ja niiden vaikutuksen paperin käyttäytymiseen. Opiskelijan aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Opiskelija osaa tehdä paperin kuituanalyysejä ja tunnistamista itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää mikroskooppeja ja laboratoriotyöskentely sujuu turvallisesti ja asianmukaisesti. Opiskelija tunnistaa itsenäisesti kuituja värjäysreagenssien sekä morfologian perusteella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija ymmärtää paperin valmistusmenetelmien ja kuitujen ominaisuuksien merkityksen valmiin paperin ominaisuuksille ja sen käyttäytymiselle. Opiskelija osaa arvioida historiatietojen perusteella paperin ajoitusta ja valmistusta. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija osaa tehdä kuituanalyysejä itsenäisesti ja arvioida niiden tuloksia. Mikroskopointi ja laboratoriotyöskentely on turvallista ja asianmukaista.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee paperinvalmistuksen historiaa ja valmistusta, mutta tiedot ovat hajanaiset eikä opiskelijalla ole kattavaa käsitystä paperin ominaisuuksien synnystä eikä valmistusmenetelmien vaikutuksesta niihin. Opiskelijalla on runsaasti poissaoloja lähiopetuksesta ja kädentaidot sekä labratyöskentelyn taidot ovat puutteelliset. Opiskelija osaa tehdä vain ohjattuna paperin kuituanalyysejä ja tunnistamista. Opiskelijalla on puutteita mikroskopointitaidoissa ja laboratoriotyöskentelyssä.