Metodologia ja tutkimusviestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KI00BJ13-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
13.12.2022 - 10.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Kokko
- Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja
Päivi Ukkonen
Ryhmät
-
KXA20S2Konservoinnin tutkinto-ohjelma monimuoto
-
KXA19S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
-
KXA21S2Konservoinnin tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ohjataan arkiajattelusta tieteelliseen ajatteluun metodien ja tutkimusstrategioiden kautta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee tieteellisen tutkimustyön työkaluja ja soveltaa niitä opinnäytetyöprosessissa.
Hän osaa tieteellisen työskentelyn ja laadullisen tutkimusprosessin ja osaa valita oikeat tutkimusmenetelmät ratkaistavaan ongelmaan. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee sekä opinnäytetyöprosessin metodologiset että projektiviestinnän vaatimukset.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman, viitata käytettyihin lähteisiin, tuntee kirjoitusprosessin. Opiskelija osaa argumentoida ja perustella valintojaan ja hallitsee opinnäytetyön raportoinnin. Hän tuntee tutkimus- ja kehitysviestinnän eettiset vaatimukset.
Sisältö
Perehdytään tutkimustoiminnan perusteisiin opinnäytetyöprosessissa. Opinnäytetyön metodologian perusteet: tieteellisen työskentelyn pääperiaatteet, laadullisen tutkimuksen prosessi.
Hankkeisiin ja opinnäytetyöprosessiin liittyvä raportointi suullisesti ja kirjallisesti: projektiviestintä, opinnäytetyötekstin laatiminen, englanninkielisen abstraktin laatiminen, lähteiden käyttö, tiedonhankinnan ja jäsentämisen taidot, argumentointi ja perustelu, tutkimus- ja kehitystoiminnan tekstit.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia omaksua aiheen perusideoita ja merkitystä tieteellisessä työskentelyssä laajemmin.
Opiskelija pystyy nimeämään oman viestintänsä ominaispiirteitä saamiensa ohjeiden ja palautteen perusteella ja tunnistaa viestintäprosessin osatekijät.
Opiskelija laatii viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan, hankkii ohjatusti tietoa ja käyttää sitä tuotoksissaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson perusideat ja osaa käyttää tieteellistä ajattelua tutkimussuunnitelmissaan ja tuntee tutkimustyön työkalut ja -menetelmät. Opiskelija ymmärtää tieteellisen ajattelun merkityksen ammattialalleen.
Opiskelija viestii asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija hankkii alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija hyödyntää tehtävissä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija hallitsee opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy toteuttamaan itsenäistä tieteellistä ajattelua työskentelyssään. Opiskelija osaa soveltaa ja kriittisesti arvioida tieteellisen työskentelyn menetelmiä ja työkaluja.
Opiskelija haluaa ja osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan sekä pystyy viestimään tarkoituksenmukaisesti, luovasti ja persoonallisesti.
Opiskelija käyttää viestintätapoja luovasti ja hyödyntää viestintäkanavia ja –välineitä tarkoituksenmukaisesti yhteisöjen sisäisissä ja ulkoisissa vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija argumentoi taitavasti ja osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntijuuttaan yhteisössä.
Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija käyttää kieltä luovasti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia omaksua aiheen perusideoita ja merkitystä tieteellisessä työskentelyssä laajemmin.
Opiskelija pystyy nimeämään oman viestintänsä ominaispiirteitä saamiensa ohjeiden ja palautteen perusteella ja tunnistaa viestintäprosessin osatekijät.
Opiskelija laatii viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan, hankkii ohjatusti tietoa ja käyttää sitä tuotoksissaan.