Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN21-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Miia Pulkkinen
Mari Heitto
Satu Vahaluoto
Heidi Oilimo
Vastuuopettaja
Anna Puustelli-Pitkänen
Ryhmät
SXC21K2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00BN21

Toteutuksella on 25 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 195 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 11.09.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Ti 12.09.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Ke 13.09.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
To 14.09.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Pe 15.09.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Ma 18.09.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Ti 19.09.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Ke 20.09.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
To 21.09.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Pe 22.09.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Ma 25.09.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Ti 26.09.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Ke 27.09.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
To 28.09.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Pe 29.09.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Ma 02.10.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Ti 03.10.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Ke 04.10.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
To 05.10.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Pe 06.10.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Ma 09.10.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Ti 10.10.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Ke 11.10.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
To 12.10.2023 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
Pe 13.10.2023 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Purku, Harjoittelu, Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö SX00BN21-3014
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää palveluohjausprosessin vaiheet ja lähtökohdat sekä soveltaa palveluohjauksellista työtapaa iäkkään ihmisen yksilöllisten tarpeiden ja palveluiden yhteensovittamisessa ja järjestämisessä. Opiskelija arvioi asiakkaan yksilöllistä palvelupolkua sekä tämän tarvitsemaa tukea ja ohjauksen tarpeita palveluiden suunnittelun ja toteutumisen eri vaiheissa. Hän hyödyntää moniammatillista yhteistyötä ja verkostotyötä. Opiskelija soveltaa toiminnassaan iäkkään ihmisen voimavaroja vahvistavaa dialogisen asiakastyön periaatetta.

Sisältö

Projektityöskentely. Palveluohjauksen teoreettiset perustelut, prosessin vaiheet ja työorientaatiot. Moniammatillinen verkostotyö. Ikäihmisen palvelutarpeen arviointi sekä palvelujen suunnittelu ja järjestäminen. Yksilöllinen palveluohjaussuunnitelma.
Harjoittelu (7 op) erilaisissa vanhustyön ympäristöissä, esim. hoitokodeissa, palveluasumisessa, palvelu- ja kuntoutumiskeskuksessa, kotihoidossa, omaishoidossa, muistiyksiköissä, sosiaali- ja lähityössä, sairaalan poliklinikoilla ja osastoilla, seniorineuvonnassa, järjestöissä, projekteissa ja vapaaehtoistyön ohjauksessa. Oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi.

Oppimateriaalit

- Ilmoitetaan Moodlessa

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Lähi/etäopetus ja verkko-opiskelu
Projekti työharjoittelun yhteydessä
Työelämän harjoittelu
Yksilöllinen palaute

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelun näkökulmana palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö, laajuus 7op

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus ja projekti 3 op * 27 h = 81 h
Työharjoittelu 7 op * 27 h = 189 h (25 työpäivää)

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksista poissaolot korvattava, erillinen ohje annetaan opintojakson alussa.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.

Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tutkimustietoa vanhustyön ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa vanhustyötä ja gerontologiasta osaamista monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää gerontologisten teorioiden ja vanhustyön käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja vanhustyön ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun vanhustyön ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa vanhustyön ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä puutteellisesti
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- asiantuntijaksi riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu huolimattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä
Osallistuminen opetukseen ja siihen sisältyvät tehtävät
Projekti
Harjoittelu ja harjoittelutehtävät

Esitietovaatimukset

Edellinen harjoittelu pitää olla hyväksytysti suoritettu ennen seuraavaa harjoittelua.

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Siirry alkuun