Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyöLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: SX00BN21

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa selittää palveluohjausprosessin vaiheet ja lähtökohdat sekä soveltaa palveluohjauksellista työtapaa iäkkään ihmisen yksilöllisten tarpeiden ja palveluiden yhteensovittamisessa ja järjestämisessä. Opiskelija arvioi asiakkaan yksilöllistä palvelupolkua sekä tämän tarvitsemaa tukea ja ohjauksen tarpeita palveluiden suunnittelun ja toteutumisen eri vaiheissa. Hän hyödyntää moniammatillista yhteistyötä ja verkostotyötä. Opiskelija soveltaa toiminnassaan iäkkään ihmisen voimavaroja vahvistavaa dialogisen asiakastyön periaatetta.

Sisältö

Projektityöskentely. Palveluohjauksen teoreettiset perustelut, prosessin vaiheet ja työorientaatiot. Moniammatillinen verkostotyö. Ikäihmisen palvelutarpeen arviointi sekä palvelujen suunnittelu ja järjestäminen. Yksilöllinen palveluohjaussuunnitelma.
Harjoittelu (7 op) erilaisissa vanhustyön ympäristöissä, esim. hoitokodeissa, palveluasumisessa, palvelu- ja kuntoutumiskeskuksessa, kotihoidossa, omaishoidossa, muistiyksiköissä, sosiaali- ja lähityössä, sairaalan poliklinikoilla ja osastoilla, seniorineuvonnassa, järjestöissä, projekteissa ja vapaaehtoistyön ohjauksessa. Oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi.

Esitietovaatimukset

Edellinen harjoittelu pitää olla hyväksytysti suoritettu ennen seuraavaa harjoittelua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tutkimustietoa vanhustyön ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa vanhustyötä ja gerontologiasta osaamista monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää gerontologisten teorioiden ja vanhustyön käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja vanhustyön ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun vanhustyön ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa vanhustyön ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä puutteellisesti
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- asiantuntijaksi riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu huolimattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Siirry alkuun