Siirry suoraan sisältöön

Teknis-taiteellisen organisaation osaamisen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K000EZ95-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 23

Koulutus

  • Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Tero Aalto

Vastuuopettaja

Tero Aalto

Ryhmät

  • K1322S6
    Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma ylempiAMK
  • AVOINAMK_S22-K23_K13
    AVOINAMK_S22-K23_K13_Esitys- ja teatteritekniikka YAMK

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa organisaatioteorian keskeiset käsitteet.
• hankkia ja soveltaa teknis-taiteellisten organisaatioiden kehittämiseen liittyvää tietoa.
• huomioida erilaiset toimijat työskentelyssään ja soveltaa tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteita.
• edistää työhyvinvointia tukevaa toimintaa työyhteisössä.
• huomioida diversiteetin johtamisteemat teknis-taiteellisessa työyhteisössä.
• tunnistaa muutoksen johtamisen keskeiset käsitteet, mallit ja teoriat.
• tunnistaa viestinnän merkityksen projektien muutostilanteissa.
• tarkastella muutosta sekä henkilöstön että johdon näkökulmista.
• suunnitella ja toteuttaa kehittämisprojektin raportoinnin ja ymmärtää kehittämisprojektin arvioinnin merkityksen.

Sisältö

• Organisaatioteoria
• Oppiva organisaatio
• Muutosjohtaminen
• Perehdyttäminen ja työhön opastaminen
• Oppiminen prosessina
• Projekti

Oppimateriaalit

Hatch, Mary-Jo & Cunliffe, Ann (2006): Organization Theory: Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives, Oxford University Press. 4. painos (2018)
Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge: Essentials of Organizational Behavior, Global Edition, Pearson Education Limited, Iso-Britannia, 15. painos (2021)
Kotter John P. (1996) Leading Change. Harvard Business Review Press (2012)

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu etäopetusluennoista ja opetusta tukevasta itsenäisestä opiskelusta. Opintojakso päättyy pienryhmässä toteutettavaan essee- ja sen presentaatiotehtävään. Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa on tentti.

Työmuodot:
Etäopetus
Lähiopetus
Aktivoiva luento
Essee ja presentaatio tai tentti
Pienharjoitustehtävät
Vertaisarviointi

On mahdollista, että osa opetuksena toteutettavasta opintojaksosta tallennetaan joustavaa opiskelua varten. Mikäli et halua olla mukana tallenteella, ilmoita tästä opettajalle opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla. Opetustilanteiden tallenteet ovat nähtävissä opintojakson ajan opintojakson käyttämällä oppimisalustalla. Jos ryhmän kanssa ei sovita muuta, opetustilanteiden tallenteet poistetaan viimeistään 6 kk opintojakson päätyttyä.

Tietosuojaseloste
Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja
opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri. Opintojakson julkisuutta ei ole rajoitettu (Ammattikorkeakoululaki 9 §).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin suoritusaika alkaa 3.5.2023 ja päättyy 31.8.2023. Tentti suoritetaan itsenäisesti EXAM sähköisessä tenttijärjestelmässä. Tenttikertoja on maksimissaan kolme.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa tenttimällä. Mikäli haluat suorittaa opintojakson tenttimällä, ilmoita siitä verkko-oppimisalustalla viimeistään viikolla 9.

Opintojakson tentti pidetään sähköisenä. Tenttikertoja on maksimissaan kolme ja jokainen voi käydä tekemässä tentin itselleen sopivana ajankohtana tentin aukioloajan puitteissa.

Tenttiin tulee kysymyksiä sekä luennoista että kirjallisesta tenttimateriaalista.
1. Kaikki opintojakson luennot
2. Kurssikirjat: Hatch, Mary-Jo & Cunliffe, Ann (2006): Organization Theory: Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives, Oxford University Press. 4. painos (2018) ja Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge: Essentials of Organizational Behavior, Global Edition, Pearson Education Limited, Iso-Britannia, 15. painos (2021).
3. Kotter John P. (1996) Leading Change. Harvard Business Review Press (2012)

Tarkempi tenttialue ilmoitetaan verkko-oppimisalustalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin opintopistemäärä on viisi opintopistettä. Laskennallisesti yhden opintopisteen suorittaminen edellyttää 27 tuntia työtä. Opintojakson kokonaistuntimäärä on tämän laskelman mukaan 135 tuntia. Opintojaksolla on opetuskertoja 28 tuntia eli työmäärästä 107 tuntia sijoittuu opetuskertojen ulkopuolelle. Tämä tuntimäärä jakautuu luentoihin valmistautumiseen (etukäteen luettaviin materiaaleihin tai tehtäviin), kurssimateriaalin lukemiseen, esseen ja presentaation valmistamiseen (yksilötyöskentely ja ryhmätyöskentely) tai vaihtoehtoisesti tenttiin valmistautumiseen ja sen suorittamiseen. Pystyt näiden tuntimäärien mukaan arvioimaan, millaista panostusta sinulta kurssityöskentelyyn odotetaan ja miten kurssin kuormittavuus suhteutuu muihin kursseihin.

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hahmottaa organisaatioteorian keskeiset käsitteet ja osaa hankkia tietoa teknis-taiteellisen organisaation kehittämiseen. Opiskelija huomioi erilaiset toimijat ja tunnistaa tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteita työssään. Opiskelija ymmärtää työhyvinvointia tukevan toiminnan merkityksen työyhteisössä ja tuntee diversiteetin johtamista. Opiskelija tuntee perehdyttämisen ja työhön opastamisen käsitteet. Opiskelija hahmottaa muutoksen johtamisen keskeiset teoriat eri henkilöstöryhmien ja viestinnän näkökulmasta. Opiskelija osaa raportoida kehittämisprojektin tulokset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee organisaatioteorian keskeiset käsitteet ja ymmärtää teknis-taiteellisen organisaation kehittämistarpeita. Hän osaa hankkia tietoa kehittämistyön tueksi. Opiskelija huomioi erilaiset toimijat ja soveltaa tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteita työssään. Opiskelija edistää työhyvinvointia työyhteisössä ja ymmärtää diversiteetin johtamista. Opiskelija tuntee perehdyttämisen ja työhön opastamisen käsitteet ja käytänteet. Opiskelija tuntee muutoksen johtamisen keskeiset teoriat ja mallit eri henkilöstöryhmien ja viestinnän näkökulmasta. Opiskelija osaa raportoida kehittämisprojektin tulokset ja osaa reflektoida työtään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa organisaatioteorian keskeiset käsitteet ja ymmärtää teknis-taiteellisen organisaation kehittämistarpeita. Hän osaa hankkia tietoa ja soveltaa sitä teknis-taiteellisen organisaation kehittämisessä. Opiskelija huomioi erilaiset toimijat ja soveltaa tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteita työssään. Opiskelija kehittää työhyvinvointia työyhteisössä ja osaa hyödyntää diversiteetin johtamisteemoja työssään. Opiskelija hallitsee perehdyttämisen ja työhön opastamisen käsitteet ja käytänteet. Opiskelija osaa muutoksen johtamisen keskeiset teoriat ja mallit ja osaa viestiä muutoksesta eri henkilöstöryhmille. Opiskelija osaa raportoida kehittämisprojektin tulokset jäsennellysti ja osaa analyyttisesti reflektoida työtään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hahmottaa organisaatioteorian keskeiset käsitteet ja osaa hankkia tietoa teknis-taiteellisen organisaation kehittämiseen. Opiskelija huomioi erilaiset toimijat ja tunnistaa tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteita työssään. Opiskelija ymmärtää työhyvinvoinnin tukevan toiminnan työyhteisössä ja tuntee diversiteetin johtamisteemat. Opiskelija tuntee perehdyttämis- ja työhön opastamisen käsitteet. Opiskelija hahmottaa muutoksen johtamisen keskeiset teoriat eri henkilöstöryhmien ja viestinnän näkökulmasta. Opiskelija osaa raportoida kehittämisprojektin tulokset.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osallistumalla opetukseen ja laatimalla esseen ja presentaation arviointiperusteet muodostuvat esseestä ja sen presentaatiomateriaalista. Itse presentaatiota ei arvioida. Tällöin opintojaksolla on vähintään 50 % läsnäolovelvollisuus.
Arvioinnin perusteet ja painotukset:
Essee ja presentaatiomateriaali (50 % arvosanasta)
Pienharjoitustehtävät (20 % arvosanasta)
Jatkuva arviointi (20 % arvosanasta)
Vertaisarviointi (10 % arvosanasta)
Aktiivisella osallistumisella luentoihin ja luentotehtäviin on mahdollista ansaita lisäpisteitä, joilla voi korottaa opintojakson arvosanaa.

Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson tenttimällä arviointi muodostuu kokonaisuudessaan tentin ja pienharjoitustehtävien arvosanasta. Tällöin opintojaksolla ei ole läsnäolovelvollisuutta.
Arvioinnin perusteet ja painotukset:
Tentti (80 %)
Pienharjoitustehtävät (20 %)
Aktiivisella osallistumisella luentoihin ja luentotehtäviin on mahdollista ansaita lisäpisteitä, joilla voi korottaa opintojakson arvosanaa.

Esitietovaatimukset

Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu -opintojakson aiempi tai samanaikainen suoritus tai vastaava aiemmin hankittu osaaminen.