Liikkumisen apuvälineet asiakkaan arjessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP89-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.05.2023 - 14.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
21.08.2023 - 22.10.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 48 t 20 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 25.08.2023 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
Liikkumisen apuvälineet asiakkaan arjessa SX00EP89-3001 |
MPB2003
Anatomia
|
Pe 01.09.2023 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Liikkumisen apuvälineet asiakkaan arjessa SX00EP89-3001 |
|
Pe 08.09.2023 klo 09:00 - 13:00 (4 t 0 min) |
Liikkumisen apuvälineet asiakkaan arjessa SX00EP89-3001 |
|
Pe 15.09.2023 klo 09:45 - 11:45 (2 t 0 min) |
Liikkumisen apuvälineet asiakkaan arjessa SX00EP89-3001 |
MPB1029
Kotikulma
|
Pe 15.09.2023 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Liikkumisen apuvälineet asiakkaan arjessa SX00EP89-3001 |
MPB1029
Kotikulma
|
Pe 22.09.2023 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Liikkumisen apuvälineet asiakkaan arjessa SX00EP89-3001 |
MPA4009
Oppimistila
|
Pe 29.09.2023 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Liikkumisen apuvälineet asiakkaan arjessa SX00EP89-3001 |
|
Pe 29.09.2023 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Liikkumisen apuvälineet asiakkaan arjessa SX00EP89-3001 |
MPB1029
Kotikulma
|
Pe 29.09.2023 klo 15:40 - 19:00 (3 t 20 min) |
Liikkumisen apuvälineet asiakkaan arjessa SX00EP89-3001 |
MPB2003
Anatomia
|
Pe 06.10.2023 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Liikkumisen apuvälineet asiakkaan arjessa SX00EP89-3001 |
MPBK041
Projektiopetustila
|
Pe 13.10.2023 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Liikkumisen apuvälineet asiakkaan arjessa SX00EP89-3001 |
|
Pe 13.10.2023 klo 15:00 - 19:00 (4 t 0 min) |
Liikkumisen apuvälineet asiakkaan arjessa SX00EP89-3001 |
MPC3001
Oppimistila
|
To 26.10.2023 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Liikkumisen apuvälineet asiakkaan arjessa SX00EP89-3001 |
MPB2003
Anatomia
|
Tavoitteet
Opiskelija hyödyntää tietoaan asiakkaan toiminnanrajoituksista ja liikkumisen apuvälineiden valintaan vaikuttavista tekijöistä. Opiskelija kuvaa liikkumisen apuvälineiden merkityksen asiakkaan autonomialle ja itsenäiselle selviytymiselle erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija hallitsee yleisimpien liikkumisen apuvälineiden toimintaperiaatteet. Opiskelija kuvaa oikean istumisen merkityksen pyörätuolin käyttäjälle. Opiskelija soveltaa saamaansa tietoperustaa apuvälinearvioissa, käytönohjauksessa ja toimivuuden arvioinnissa sekä huolto- ja korjaustöissä. Opiskelija tuntee erityisryhmien liikunnan erikoistarpeet.
Sisältö
• Apuvälineiden luovutusperusteet
• Toimintakyky
• Liikkumisen apuvälineet
• Pyörätuolin perusteet
• Pyrätuolissa istuminen
• Huolto ja korjausja mahdolliset muutostyöt
• Liikkumisen apuvälineiden sovitus, arviointi ja käytönohjaus
• Soveltavan liikunnan välineet
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
-
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Ohjatut harjoitukset
Esittävä luento
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Huom. Moodle tehtävät suoritettuna ennen tenttiä.
Tentti 13.10.2023
Kansainvälisyys
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla toimitaan Moodlessa sekä harjoitellaan käytännön taitoja kampuksella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissatehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moodlen tehtävät palautettuna ennen tenttiä - oikeuttaa osallistumaan tenttiin.
Tentti 70%
Tehtävät 30% ( Nostava tai laskeva vaikutus kokonaisarvosanaan)
Osaamistavoitteet
Opiskelija hyödyntää tietoaan asiakkaan toiminnanrajoituksista ja liikkumisen apuvälineiden valintaan vaikuttavista tekijöistä. Opiskelija kuvaa liikkumisen apuvälineiden merkityksen asiakkaan autonomialle ja itsenäiselle selviytymiselle erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija hallitsee yleisimpien liikkumisen apuvälineiden toimintaperiaatteet. Opiskelija kuvaa oikean istumisen merkityksen pyörätuolin käyttäjälle. Opiskelija soveltaa saamaansa tietoperustaa apuvälinearvioissa, käytönohjauksessa ja toimivuuden arvioinnissa sekä huolto- ja korjaustöissä. Opiskelija tuntee erityisryhmien liikunnan erikoistarpeet.
Sisältö
• Apuvälineiden luovutusperusteet
• Toimintakyky
• Liikkumisen apuvälineet
• Pyörätuolin perusteet
• Pyrätuolissa istuminen
• Huolto ja korjausja mahdolliset muutostyöt
• Liikkumisen apuvälineiden sovitus, arviointi ja käytönohjaus
• Soveltavan liikunnan välineet