Siirry suoraan sisältöön

Teknis-taiteellinen asiantuntijuus ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K000EZ93-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

07.09.2022 - 20.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 23

Koulutus

  • Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Tero Aalto

Vastuuopettaja

Tero Aalto

Ryhmät

  • K1322S6
    Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma ylempiAMK
  • AVOINAMK_S22-K23_K13
    AVOINAMK_S22-K23_K13_Esitys- ja teatteritekniikka YAMK

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• hahmottaa eri johtamisteorioita osana omaa esitys-, teatteri- tai tapahtuma-alan toimintaympäristöä.
• tunnistaa teknis-taiteellisen toiminnan johtamisen käytänteet ja menetelmät.
• tiedostaa esitys-, teatteri- tai tapahtuma-alan konventiot.
• tunnistaa oman identiteettinsä ja vahvuutensa asiantuntijana ja johtamistehtävissä.
• tunnistaa omat ja/tai organisaationsa vastuut ja vastuiden jakautumisen kehittämiskohteet
• perustella eettisiä toimintatapojaan teknis-taiteellisessa työssä.
• soveltaa johtamistapoja omassa työssään.

Sisältö

• Johtajuuden perusteet
• Management ja leadership
• Oma johtajuus- ja asiantuntijaidentiteetti
• Esitystekniset toimintaympäristöt
• Vastuullinen toiminta työyhteisössä
• Teknis-taiteellisen työyhteisön eettiset kysymykset

Oppimateriaalit

Hatch, Mary-Jo & Cunliffe, Ann (2006): Organization Theory: Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives, Oxford University Press. 4. painos (2018)
Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge: Essentials of Organizational Behavior, Global Edition, Pearson Education Limited, Iso-Britannia, 15. painos (2021)

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu etäopetusluennoista ja opetusta tukevasta itsenäisestä opiskelusta. Opintojakso päättyy pienryhmässä toteutettavaan essee- ja sen presentaatiotehtävään. Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa on tentti.

Työmuodot:
Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Harjoitustehtävät
(Lähiopetus)
Presentaatio
Tentti
Vertaisarviointi

On mahdollista, että osa opetuksena toteutettavasta opintojaksosta tallennetaan joustavaa opiskelua varten. Mikäli et halua olla mukana tallenteella, ilmoita tästä opettajalle opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla. Opetustilanteiden tallenteet ovat nähtävissä opintojakson ajan opintojakson käyttämällä oppimisalustalla. Jos ryhmän kanssa ei sovita muuta, opetustilanteiden tallenteet poistetaan viimeistään 6 kk opintojakson päätyttyä.

Tietosuojaseloste
Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja
opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri. Opintojakson julkisuutta ei ole rajoitettu (Ammattikorkeakoululaki 9 §).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa tenttimällä. Mikäli haluat suorittaa opintojakson tenttimällä, ilmoita siitä verkko-oppimisalustalla viimeistään viikolla 41.

Opintojakson tentti pidetään sähköisenä. Tenttikertoja on maksimissaan kolme ja jokainen voi käydä tekemässä tentin itselleen sopivana ajankohtana tentin aukioloajan puitteissa.

Tenttiin tulee kysymyksiä sekä luennoista että kirjallisesta tenttimateriaalista.
1. Kaikki opintojakson luennot
2. Kurssikirjat: Hatch, Mary-Jo & Cunliffe, Ann (2006): Organization Theory: Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives, Oxford University Press. 4. painos (2018) ja Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge: Essentials of Organizational Behavior, Global Edition, Pearson Education Limited, Iso-Britannia, 15. painos (2021).

Tarkempi tenttialue ilmoitetaan myöhemmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin opintopistemäärä on viisi opintopistettä. Laskennallisesti yhden opintopisteen suorittaminen edellyttää 27 tuntia työtä. Opintojakson kokonaistuntimäärä on tämän laskelman mukaan 135 tuntia. Opintojaksolla on opetuskertoja 24 tuntia eli työmäärästä 111 tuntia sijoittuu opetuskertojen ulkopuolelle. Tämä tuntimäärä jakautuu luentoihin valmistautumiseen (etukäteen luettaviin materiaaleihin tai tehtäviin), kurssimateriaalin lukemiseen, esseen ja presentaation valmistamiseen (yksilötyöskentely ja ryhmätyöskentely) tai vaihtoehtoisesti tenttiin valmistautumiseen ja sen suorittamiseen. Pystyt näiden tuntimäärien mukaan arvioimaan, millaista panostusta sinulta kurssityöskentelyyn odotetaan ja miten kurssin kuormittavuus suhteutuu muihin kursseihin.

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hahmottaa johtamisteorioita ja niiden soveltamista esitys-, teatteri- ja tapahtuma-alan toimintaympäristössä. Hän tunnistaa oman roolinsa työyhteisössä ja hahmottaa asiantuntija- ja johtamisvalmiuksiaan ammatillisten arvojen ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa tehdä näkyväksi asiantuntijuuttaan ja hahmottaa teknis-taiteellisen toimintaympäristön vastuuroolit. Hän osaa hankkia tietoa johtamisesta ja esihenkilötyöstä ja ymmärtää johtamistapojen merkitystä omassa työssään. Opiskelija osaa kuvailla eettisten toimintatapojen periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää johtamisteorioita ja niiden soveltamista esitys-, teatteri- ja tapahtuma-alan toimintaympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja reflektoi omaa rooliaan työyhteisössä ja osaa arvioida asiantuntija- ja johtamisvalmiuksiaan ammatillisten arvojen ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida asiantuntijuuttaan ja hyödyntää oppimaansa vastuutehtävissä teknis-taiteellisessa toimintaympäristössä. Hän osaa soveltaa tietoa johtamisesta ja esihenkilötyöstä omaan toimintaansa ja tuntee johtamistapojen merkityksen omassa työssään. Opiskelija osaa perustella eettisten toimintatapojen periaatteet toiminnassaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää johtamisteorioita ja niiden käytännön soveltamista esitys-, teatteri- ja tapahtuma-alan toimintaympäristössä. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida syvällisesti omaa rooliaan työyhteisössä ja kehittää tavoitteellisesti asiantuntija- ja johtamisidentiteettiään ammatillisten arvojen ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida oman työympäristönsä johtamis- ja esihenkilötyötä ja soveltaa oppimaansa teknis-taiteellisen toiminnan kehittämisessä. Hän osaa hankkia, analysoida ja soveltaa tietoa johtamisesta ja esihenkilötyöstä ja tuntee syvällisesti johtamistapojen merkityksen ja vaikutukset omassa työssään. Opiskelija edistää eettisiä toimintatapoja toimintaympäristössään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hahmottaa johtamisteorioita ja niiden soveltamista esitys-, teatteri- ja tapahtuma-alan toimintaympäristössä. Hän tunnistaa oman roolinsa työyhteisössä ja hahmottaa asiantuntija- ja johtamisvalmiuksiaan ammatillisten arvojen ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa tehdä näkyväksi asiantuntijuuttaan ja hahmottaa teknis-taiteellisen toimintaympäristön vastuuroolit. Hän osaa hankkia tietoa johtamisesta ja esihenkilötyöstä ja ymmärtää johtamistapojen merkitystä omassa työssään. Opiskelija osaa kuvailla eettisten toimintatapojen periaatteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osallistumalla opetukseen ja laatimalla esseen ja presentaation arviointiperusteet muodostuvat esseestä ja sen presentaatiomateriaalista. Itse presentaatiota ei arvioida. Tällöin opintojaksolla on vähintään 50 % läsnäolovelvollisuus.
Arvioinnin perusteet ja painotukset:
Essee ja presentaatiomateriaali (70 % arvosanasta)
Jatkuva arviointi (20 % arvosanasta)
Vertaisarviointi (10 % arvosanasta)
Aktiivisella osallistumisella luentoihin ja luentotehtäviin on mahdollista ansaita lisäpisteitä, joilla voi korottaa opintojakson arvosanaa.

Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson tenttimällä arviointi muodostuu kokonaisuudessaan tentin arvosanasta. Tällöin opintojaksolla ei ole läsnäolovelvollisuutta.
Arvioinnin perusteet ja painotukset:
Tentti (100%)
Aktiivisella osallistumisella luentoihin ja luentotehtäviin on mahdollista ansaita lisäpisteitä, joilla voi korottaa opintojakson arvosanaa.