Vanhenemisen monimuotoisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP94-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
22.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 27
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Heitto
- Eeva Tawast
- Satu Vahaluoto
- Elisa Pennanen
Vastuuopettaja
Satu Vahaluoto
Ryhmät
-
SXC22S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää monitieteistä gerontologista tietoa
- tunnistaa vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
- osaa selittää toimijuuden lähtökohdat
- osaa kuvailla iäkkäiden voimavaroja
- osaa kuvailla osallisuuden ja sen merkityksen iäkkäälle ihmiselle
- osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
- tunnistaa esimerkiksi muistisairauden vaikutukset vuorovaikutukseen
Sisältö
- gerontologian ja kehityspsykologian keskeiset osa-alueet
- holistinen vanhuskuva ja -käsitys
- ikääntymisen keskeiset teoriat kuten toimijuus
- iäkkään ihmisen voimavarat ja osallisuus
- geronomin eettinen toiminta, vastuu ja ammatillisuuden kasvu vanhustyössä
- muistiasiakkaan kohtaamisen lähtökohdat
Aika ja paikka
30.08.2022 12.45 - 14.15 Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info
31.08.2022 10.15 - 11.45 Muistiasiakkaan kohtaaminen
12.09.2022 08.30 - 11.45 Orientaatio opintojaksoon ja terveysgerontologia
14.09.2022 12.45 - 16.00 Psykogerontologia
29.09.2022 12.45 - 16.00 Sosiaaligerontologia
31.10.2022 08.30 - 11.45 Synteesi
31.10.2022 12.30 - 14.30 Kummivanhustyöskentelyn välipurku
09.12.2022 09.30 - 11.30 Kummivanhustyöskentelyn purku
Oppimateriaalit
Oppimateriaali moodlessa. Lisäksi kirjallisuuslista, joka annetaan opintojakson aloituksessa.
Psyykkinen ikääntyminen: lähiopetuksessa osoitettava kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Verkko-opiskelu
Työpaja
Essee
Työelämäharjoittelu (kummivanhus)
Työelämäharjoittelun ohjaus (kummivanhus)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kummivanhustoiminta työelämäyhteistyössä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Sisällön jaksotus
1. ja 2. periodi
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikataulu:
30.08.2022 12.45 - 14.15 Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info
31.08.2022 10.15 - 11.45 Muistiasiakkaan kohtaaminen
12.09.2022 08.30 - 11.45 Orientaatio opintojaksoon ja terveysgerontologia
14.09.2022 12.45 - 16.00 Psykogerontologia
29.09.2022 12.45 - 16.00 Sosiaaligerontologia
31.10.2022 08.30 - 11.45 Synteesi
31.10.2022 12.30 - 14.30 Kummivanhustyöskentelyn välipurku
09.12.2022 09.30 - 11.30 Kummivanhustyöskentelyn purku
30.08.2022 12.45 - 14.15 Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info
31.08.2022 10.15 - 11.45 Muistiasiakkaan kohtaaminen
12.09.2022 08.30 - 11.45 Orientaatio opintojaksoon ja terveysgerontologia
14.09.2022 12.45 - 16.00 Psykogerontologia
29.09.2022 12.45 - 16.00 Sosiaaligerontologia
31.10.2022 08.30 - 11.45 Synteesi
31.10.2022 12.30 - 14.30 Kummivanhustyöskentelyn välipurku
09.12.2022 09.30 - 11.30 Kummivanhustyöskentelyn purku
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen opetukseen (ei etäopetusmahdollisuutta)
Ks. arviointikriteerit
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa gerontologisen tiedon monitieteisyyden
tunnistaa toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa kuvailla iäkkään ihmisen voimavaroja
tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet
tunnistaa kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyössä
Hyvä (3-4)
osaa soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa
osaa selittää toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa nimetä iäkkään ihmisen voimavaroja
osaa selittää vanhustyön eettisten periaatteet
osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
Kiitettävä (5)
osaa tulkita monitieteistä gerontologista tietoa
osaa soveltaa toimijuuden ja osallisuuden teoriaa
osaa arvioida iäkkään ihmisen voimavarojen merkitystä
osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä vanhustyössä
osaa arvioida kohtaamisosaamisen merkitystä asiakastyössä
Lisätiedot
- tähän opintojaksoon sisältyy kummivanhustoiminta 1op