Skip to main content

Pedagogy of Instrument Group Tuition and Improvisation 1 (5 cr)

Code: KX00DX49-3002

General information


Enrollment

02.05.2023 - 31.05.2023

Timing

01.08.2023 - 04.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages

  • Finnish

Seats

1 - 50

Degree programmes

  • Music

Teachers

  • Silja Raitio-Heikinheimo
  • Sirkku Wahlroos-Kaitila
  • Raili Honkanen-Korhonen
  • Sanna Syrjänen
  • Jarmo Hynninen
  • Asta Levy
  • Kimmo Salonen
  • Okko Kivikataja
  • Marko Liski
  • Susanna Mesiä
  • Juha Karvonen
  • Antti Rissanen
  • Jenni Honkaluoma
  • musiikki virtuaali
  • AriPekka Korhonen
  • Tommi Rautiainen

Teacher in charge

Raili Honkanen-Korhonen

Groups

  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

The student knows group teaching methods and is able to conduct group tuition in their own instrument. The student is able to construct a culture of positive group dynamics and is able to identify learning processes both in individuals and the group. The student is able to apply diverse teaching methods in different learning situations. The student is able to choose appropriate musical and pedagogical materials considering their group’s needs. The student is able to give constructive group feedback while being supportive and respective of individual strengths. The student is able to evaluate how prepared the group is for improvisation and is able to apply different teaching methods to develop improvisation skills in the group.

Content

Stages of group development, interaction, collaboration skills and group dynamics, differentiation of teaching, pedagogy of improvisation, individual and collaborative reflection, observation of teaching and learning, ePortfolio, instrumental group teaching practice.

Location and time

Pe 1.9. Arabiasalissa pedagogeille pakollinen luento 9.00-12
9.-9.30 SOOL esittely
9.30-12 Musiikkikasvatus osallisuuden, merkitysten ja mahdollisuuksien maisemassa; Laura Huhtinen-Hildén

Opintojakson yhteiset luennot ovat tiistaisin klo 13.00-15.30
5.9. Kammari: Opintojakson aloitusinfo, Ryhmä, vuorovaikutus, ryhmän turvallisuus, Raili Honkanen-Korhonen
19.9. AS522: Ryhmäprosessi, -roolit, eriyttäminen, Raili Honkanen-Korhonen
10.10. AS522: Improvisoinnin pelko (Fear of improvising), Susanna Mesiä
7.11. AS522: Puhetyöläisen arki & äänihygienia Raili Honkanen-Korhonen
28.11. AS522 Kaikille yhteinen loppureflektio, Raili Honkanen-Korhonen

Materials

Metropolian kirjaston sivuilta hakusanoilla "musiikki", "ryhmäopetus" löytyy useita AMK- ja YAMK -opinnäytetöitä jotka käsittelevät ryhmäopetusta eri instrumenteissa.

Hakusanoilla "instrumentin ryhmäopetus" löytää useita aihetta valaisevia sivustoja.
- Pienryhmäohjaajan opas, Ståhlberg (2019)
- Rakenna oppiva ryhmä, Haapaniemi, Raina (2014)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Toimivat aivot, Kognitiivisen neurotieteen perusteita (2021)
- Musiikkikasvattaja, Juntunen, Nikkanen, Westerlund (toim.) 2013
- Kukoistava kasvatus, positiivisen pedaogiikan ja laaja-alaisen hyvinvintiopetuksen käsikirja ja hyvinvointitaitojen tehtävkirja, Avola Pauliina&Pentikäinen Viivi (2023)
- Positiivinen johtaja, johda paremmin opetus- ja kasvatusala, Wenström Sanna (2020)
- Kaikilla vahvuuksilla, Opas laajan vahvuusnäkemyksen käyttöön opetuksessa, Wenström, Sanna (2022)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Ohjaus vuorovaikutuksena, Vehviläinen (2001)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Voi hyvin opettaja!, Salovaara, Honkonen
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras,Lerkkanen (2019)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)


Instrumenttikohtaiset opetusmateriaalit ilmoitetaan kurssilla.

Teaching methods

Supervision of workplace training
Small group tutorial
Pedagogical seminars

Employer connections

Kokonaisopintopistemäärästä 3 op opetusharjoittelua kahden harjoitusoppilasparin tai -pienryhmän kanssa lukukauden ajan. Instrumenttiluentojen yhteydessä

Completion alternatives

AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien opintojen perusteella, mahdollisuus suorittaa opintojakso hankkeissa sovitaan erikseen

Student workload

Opintojakso koostuu
1) kaikille yhteisistä luennoista,
2) instrumenttikohtaisista luennoista ja
3) opetusharjoittelusta.


1) KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
viitenä tiistaina klo 13-15.30
5.9. Kammari: Opintojakson aloitusinfo, Ryhmä, vuorovaikutus, ryhmän turvallisuus, Raili Honkanen-Korhonen
19.9. AS522: Ryhmäprosessi, -roolit, eriyttäminen, Raili Honkanen-Korhonen
10.10. AS522: Improvisoinnin pelko (Fear of improvising), Susanna Mesiä
7.11. AS522: Puhetyöläisen arki & äänihygienia Raili Honkanen-Korhonen
28.11. AS522 Kaikille yhteinen loppureflektio, Raili Honkanen-Korhonen

2) INSTRUMENTTILUENNOT 6x90 min.
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Instrumenttikohtaiset luentoaikataulut löytyvät klikkaamalla työtilan etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULU-linkkiä. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.

- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Silja Raitio-Heikinheimo/Tapani Heikinheimo

3) OPETUSHARJOITTELU
- Opetusharjoittelun järjestää ja siitä vastaa instrumenttipedagogiikan vastuuopettaja
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min) tehdään kahden harjoitusoppilasryhmän, tai -parin kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 7x45min (tai vastaava määrä) ja käy seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun (tai vastaava määrä).
- Opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä instrumenttipedagogiikan vastuuopettajalle.

Content scheduling

Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä.

Instrumenttiluennot ja opetusharjoittelu toteutetaan instrumenttipedagogiikasta vastaavan opettajan/opettajien toimesta. Instrumenttikohtainen luentoaikataulu löytyy klikkaamalla tämän toteutuksen etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULU -linkkiä.

Further information

Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä. Tehtävistä saa palautetta kun ne on palautettu annettuun päivämäärään mennessä.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

- The student knows teaching methods of group tuition and is able to conduct group tuition in their own instrument.
- The student is able to construct a culture of positive group dynamics and is able to identify learning processes both in individuals and the group.
- The student is able to apply diverse teaching methods to different learning situations.
- The student is able to choose appropriate musical and pedagogical materials considering their group’s needs.
- The student is able to give constructive group feedback while being supportive and respective of individual strengths.
- The student is able to evaluate how prepared the group is for improvisation and is able to apply different teaching methods to develop improvisation skills in the group.

Assessment methods and criteria

Continuous assessment (based on teacher training lessons with two studentgroups, diary, planning of lessons, observational tasks), learning assignments (written reflection), attendance (or completing defined assignments) in pedagogical seminars

Prerequisites

The student is able to creatively apply learner-oriented teaching methods in the one-to-one tuition of their instrument. The student is capable of constructive interaction and goal-directed teaching in music pedagogy. The student knows how to plan and implement teaching based on the learner’s strengths. The student can reflect their own pedagogical thinking and activities.