Siirry suoraan sisältöön

Instrumentin ryhmäopetuksen ja improvisoinnin pedagogiikka 1, solaop (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DX49-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 31.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 04.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 50

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Silja Raitio-Heikinheimo
  • Sirkku Wahlroos-Kaitila
  • Raili Honkanen-Korhonen
  • Sanna Syrjänen
  • Jarmo Hynninen
  • Asta Levy
  • Kimmo Salonen
  • Okko Kivikataja
  • Marko Liski
  • Susanna Mesiä
  • Juha Karvonen
  • Antti Rissanen
  • Jenni Honkaluoma
  • musiikki virtuaali
  • AriPekka Korhonen
  • Tommi Rautiainen

Vastuuopettaja

Raili Honkanen-Korhonen

Ryhmät

  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ryhmäopetuksen menetelmiä ja kykenee opettamaan omaa instrumenttiaan ryhmämuotoisessa opetuksessa. Opiskelija osaa rakentaa ryhmään positiivisen vuorovaikutuksen kulttuurin ja tunnistaa oppimisprosesseja sekä yksilöissä että ryhmässä. Opiskelija osaa käyttää monipuolisia opetusmenetelmiä erilaisissa opetustilanteissa. Opiskelija osaa valita musiikillista ja pedagogista materiaalia ryhmänsä tarpeisiin. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ryhmässä yksilöiden vahvuuksia tukien ja kunnioittaen. Opiskelija tunnistaa ryhmän valmiudet improvisointiin ja osaa soveltaa erilaisia opetusmenetelmiä ryhmän improvisointitaitojen kehittämisessä.

Sisältö

Ryhmän kehitys, vuorovaikutus, yhteistyötaidot ja ryhmädynamiikka, opetuksen eriyttäminen, improvisoinnin pedagogiikka, reflektointi yksin ja ryhmässä, opetuksen ja oppimisen observointi, portfoliotyöskentely, ryhmäopetuksen opetusharjoittelu.

Aika ja paikka

Pe 1.9. Arabiasalissa pedagogeille pakollinen luento 9.00-12
9.-9.30 SOOL esittely
9.30-12 Musiikkikasvatus osallisuuden, merkitysten ja mahdollisuuksien maisemassa; Laura Huhtinen-Hildén

Opintojakson yhteiset luennot ovat tiistaisin klo 13.00-15.30
5.9. Kammari: Opintojakson aloitusinfo, Ryhmä, vuorovaikutus, ryhmän turvallisuus, Raili Honkanen-Korhonen
19.9. AS522: Ryhmäprosessi, -roolit, eriyttäminen, Raili Honkanen-Korhonen
10.10. AS522: Improvisoinnin pelko (Fear of improvising), Susanna Mesiä
7.11. AS522: Puhetyöläisen arki & äänihygienia Raili Honkanen-Korhonen
28.11. AS522 Kaikille yhteinen loppureflektio, Raili Honkanen-Korhonen

Oppimateriaalit

Metropolian kirjaston sivuilta hakusanoilla "musiikki", "ryhmäopetus" löytyy useita AMK- ja YAMK -opinnäytetöitä jotka käsittelevät ryhmäopetusta eri instrumenteissa.

Hakusanoilla "instrumentin ryhmäopetus" löytää useita aihetta valaisevia sivustoja.
- Pienryhmäohjaajan opas, Ståhlberg (2019)
- Rakenna oppiva ryhmä, Haapaniemi, Raina (2014)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Toimivat aivot, Kognitiivisen neurotieteen perusteita (2021)
- Musiikkikasvattaja, Juntunen, Nikkanen, Westerlund (toim.) 2013
- Kukoistava kasvatus, positiivisen pedaogiikan ja laaja-alaisen hyvinvintiopetuksen käsikirja ja hyvinvointitaitojen tehtävkirja, Avola Pauliina&Pentikäinen Viivi (2023)
- Positiivinen johtaja, johda paremmin opetus- ja kasvatusala, Wenström Sanna (2020)
- Kaikilla vahvuuksilla, Opas laajan vahvuusnäkemyksen käyttöön opetuksessa, Wenström, Sanna (2022)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Ohjaus vuorovaikutuksena, Vehviläinen (2001)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Voi hyvin opettaja!, Salovaara, Honkonen
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras,Lerkkanen (2019)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)


Instrumenttikohtaiset opetusmateriaalit ilmoitetaan kurssilla.

Opetusmenetelmät

Työelämäharjoittelun ohjaus
Pienryhmäohjaus
Pedagogiikan luennot
Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kokonaisopintopistemäärästä 3 op opetusharjoittelua kahden harjoitusoppilasparin tai -pienryhmän kanssa lukukauden ajan. Instrumenttiluentojen yhteydessä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien opintojen perusteella, mahdollisuus suorittaa opintojakso hankkeissa sovitaan erikseen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso koostuu
1) kaikille yhteisistä luennoista,
2) instrumenttikohtaisista luennoista ja
3) opetusharjoittelusta.


1) KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
viitenä tiistaina klo 13-15.30
5.9. Kammari: Opintojakson aloitusinfo, Ryhmä, vuorovaikutus, ryhmän turvallisuus, Raili Honkanen-Korhonen
19.9. AS522: Ryhmäprosessi, -roolit, eriyttäminen, Raili Honkanen-Korhonen
10.10. AS522: Improvisoinnin pelko (Fear of improvising), Susanna Mesiä
7.11. AS522: Puhetyöläisen arki & äänihygienia Raili Honkanen-Korhonen
28.11. AS522 Kaikille yhteinen loppureflektio, Raili Honkanen-Korhonen

2) INSTRUMENTTILUENNOT 6x90 min.
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Instrumenttikohtaiset luentoaikataulut löytyvät klikkaamalla työtilan etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULU-linkkiä. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.

- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Silja Raitio-Heikinheimo/Tapani Heikinheimo

3) OPETUSHARJOITTELU
- Opetusharjoittelun järjestää ja siitä vastaa instrumenttipedagogiikan vastuuopettaja
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min) tehdään kahden harjoitusoppilasryhmän, tai -parin kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 7x45min (tai vastaava määrä) ja käy seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun (tai vastaava määrä).
- Opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä instrumenttipedagogiikan vastuuopettajalle.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä.

Instrumenttiluennot ja opetusharjoittelu toteutetaan instrumenttipedagogiikasta vastaavan opettajan/opettajien toimesta. Instrumenttikohtainen luentoaikataulu löytyy klikkaamalla tämän toteutuksen etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULU -linkkiä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä. Tehtävistä saa palautetta kun ne on palautettu annettuun päivämäärään mennessä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija tuntee ryhmäopetuksen menetelmiä ja kykenee opettamaan omaa instrumenttiaan ryhmämuotoisessa opetuksessa.
- Opiskelija osaa rakentaa ryhmään positiivisen vuorovaikutuksen kulttuurin ja tunnistaa oppimisprosesseja sekä yksilöissä että ryhmässä.
- Opiskelija osaa käyttää monipuolisia opetusmenetelmiä erilaisissa opetustilanteissa.
- Opiskelija osaa valita musiikillista ja pedagogista materiaalia ryhmänsä tarpeisiin.
- Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ryhmässä yksilöiden vahvuuksia tukien ja kunnioittaen.
- Opiskelija tunnistaa ryhmän valmiudet improvisointiin ja osaa soveltaa erilaisia opetusmenetelmiä ryhmän improvisointitaitojen kehittämisessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi (arvioinnin perusteina oman instrumentin kahden oppilasryhmän tuntien pitäminen ja päiväkirjan palauttaminen, tuntisuunnitelmien tekeminen tunneille ja observointitehtävien tekeminen), oppimistehtävät (oma kirjallinen reflektointi) ja läsnäolo (tai korvaavien tehtävien tekeminen) pedagogisissa seminaareissa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksessa. Opiskelija kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia opetuksellisia kokonaisuuksia. Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.