Terveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CK24-3080
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
10.01.2022 - 31.01.2022
Ajoitus
11.01.2022 - 31.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Asta Lassila
- Noora Asplund
Vastuuopettaja
Noora Asplund
Ryhmät
-
SXQ22K2Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa soveltaa ravitsemushoitoa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä ja osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
Sisältö
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, eettiset ja filosofiset periaatteet
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemushoito, ravitsemustilan arviointi ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Kansalliset ja kansainväliset kansanterveysohjelmat ja suositukset
Rokottaminen
Terveyserojen kaventaminen
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Voimavaralähtöinen terveyskeskustelu ja varhainen puuttuminen
Elintapamuutoksen tukeminen, muutosvaihemalli
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Ryhmän ja yhteisön terveyden edistäminen
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali:
Moodle materiaali
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K, Tervaskanto-Mäentausta T. Terveydenhoitajan osaaminen.2015. Edita. Sivut: 7-61, 107-131.
Savola & Koskinen-Ollonqvist. 2005. Terveyden edistäminen
esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä.
Thl:n verkkosivustot
Terveysportin materiaaleja
Opetusmenetelmät
Orientaatio, läsnäolo pakollinen
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Moodle; terveyden edistämisen osaaminen
Moodle; rokotusosaaminen, Portfolio ja Moodle tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Terveyden edistämisen harjoittelu hoitotyön eri toimintaympäristöissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Terveyden edistäminen; tehtävät Moodlessa
Terveyden edistäminen, arvioitava tehtävä
Rokotusosaamisen: portfolio 26.2.2022 mennessä ja tentti 5.3.2022 mennessä (tentti sulkeutuu 6.3.2022, seuraava Rokotusosaaminen 2 op toteutuu s.2022)
Kansainvälisyys
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 x 27 tuntia = 81 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Terveyden edistäminen 1 op, (2 op hyväksi luetaan aiemmin hankitulla osaamisella) Moodle
Rokotusosaaminen 2 op, Moodle
Lisätietoja opiskelijoille
Jakso on tarkoitettu vain Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelman monimuotototeutuksen opiskelijoille.
Opiskelijoiden aiemman osaamisen perusteella opintojakso on 3 op sovellus 5 op jaksosta.
Opintojakso soveltuu ainoastaan Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelman aikuisopiskelijoille.
Orientaatiossa läsnäolovelvoite.
Lisätiedot annetaan orientaatiossa, jossa läsnäolovelvoite.
Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Lisätietoja opintojaksosta Moodlen työtilassa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan Hyväksytty/ Hylätty.
Itsetyöstettävät tehtävät Moodlessa
Kun alla luetellut asiat toteutuvat, on koko opintojakso suoritettu numeraalisesti vähintään tasolla T2 ja hyväksytty:
- Itsenäiset tehtävät on palautettu/tehty palautusajan sisällä
- Terveyden edistämisen arvioitava tehtävä on suoritettu vähintään tasolla T2
- Rokotusosaamisen portfolio palautus 26.2.2022 mennessä sekä yksilötentti 5.3.2022 mennessä,
Kokonaisuus hyväksytty.
Harjoitustehtävien, opinnäytetöiden ja muiden valmiiden opintosuoritusten tai aineistojen kopiointi omiksi opintosuorituksiksi on kielletty. Opintosuoritus hylätään, mikäli opiskelijan katsotaan syyllistyneen vilppiin. Vilppiepäilyjen tarkempi käsittelymenettely kuvataan Metropolian tutkintolautakunnan kurinpidollisten asioiden käsittelyohjeessa. Metropoliassa sovelletaan lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) menettelyohjeita hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja sen loukkaamisen käsittelystä.
Arviointi perustuu seuraaviin asioihin (Tyydyttävä 2):
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- etsii tietoa ja perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia opintojaksolla opittuun teoriatietoon perustuen
- toimii alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti