Skip to main content

Methods for Research and Development Work (5 cr)

Code: SX00DZ98-3013

General information


Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

17.10.2022 - 09.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 120

Degree programmes

  • Public Health Nursing
  • Degree Programme in Emergency Care
  • Nursing (in Finnish)
  • Midwifery

Teachers

  • Iira Lankinen
  • Kirsi Talman
  • Päivi Leskinen
  • Tiia Saastamoinen

Teacher in charge

Tiia Saastamoinen

Groups

  • SXL21K1
    Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXQ21K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXO21K1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
  • SXO21K1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXK21K1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä
  • SXO21K1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXO21K2
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Learning outcomes
The student
- is familiar with the research process and the principles of development work based on research
- is familiar with information seeking and analysis methods applicable to development work as well as other work methods
- understands the justification for methods and instruments used in development work
- understands the significance of concise research knowledge to the development and implementation of common practices
- adheres to the ethical principles of research and development work

Content

Contents
Research process and development work based on research
Information seeking and critical reading
Qualitative and quantitative information seeking and analysis methods and their application to research and development work
Practice-based approach to development work
Concise research knowledge (e.g. recommendations) and its use in evidence-based practice
Ethical principles of research and development work

Location and time

Opintojakso on verkkokurssi, joka suoritetaan Moodle-alustalla (saat kurssiavaimen orientaatiotunnilla): Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät, TERVEYS osaamisalue

Opintojakson orientaatio toteutetaan Zoom:ssa 20.10.2022 kello 13.00-14.30. Zoom-linkki löytyy toteutuksen lukujärjestyksestä. Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle olemalla läsnä opintojakson orientaatiotunnilla (vrt. Tutkintosääntö). Mikäli opiskelija ei osallistu orientaatiotunnille, hänen osallistuminen opintojaksolle voidaan evätä.

Opintojaksoon sisältyvistä Päivi Leskisen tilastopajoista saat lisätietoa Omasta opintojakson työtilan kautta.

Opintojaksoon liittyvien työpajojen aikataulu ilmoitetaan orientaatiotunnilla.

Tehtävien palautus ja Moodle-tentti, ks. aikataulu.

Materials

Vehviläinen-Julkunen, K. & Kankkunen, P. 2013 (vai myöhemmin). Tutkimus hoitotieteessä. Sanomapro.

Tuomi, J., Kylmä, J. & Juvakka, T. 2014. Laadullinen terveystutkimus. Edita.

Tuomi, J & Sarajärvi, A. 2017. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.

Kuula, A. 2011. Tutkimusetiikka - aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Vastapaino.

Stolt, M & Axelin A & Suhonen R (toim.). 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto.

Tarkempi opintojakson materiaali on kuvattu Moodle-alustalla. Osa materiaalista on nauhoitettuina verkkoluentoina, verkkolinkkeinä jne.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

This is in Finnish language course.

Employer connections

-

Exam schedules

Orientaatio, 20.10.2022 klo 13.00-14.30. Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksoon olemalla läsnä opintojakson orientaatiotunnilla (vrt. Tutkintosääntö). Mikäli opiskelija ei osallistu orientaatiotunnille, hänen osallistuminen opintojaksolle voidaan evätä.

Etiikan tehtävän palautus, 4.11.22 klo 16.00. Arviointi hyväksytty-hylätty. Tehtävään liittyvä reflektioseminaari 11.11.22 klo 13:30-15:00 etänä.

Pienryhmätehtävän palautus, 24.11.2022 klo 16.00. Arviointi 0-5 (ks. Pienryhmätehtävän arviointikriteerit Moodlesta)

Pienryhmätehtävään liittyvä työpaja (1 työpaja/opiskelija), työpajojen aikataulu ilmoitetaan orientaatiossa ja Moodlessa. Yhteen työpajaan osallistuminen on pakollista. Työpajat järjestetään etäyhteydellä. Arviointi hyväksytty-hylätty.

Opintojaksoon sisältyvistä Päivi Leskisen tilastopajoista saat lisätietoa Omasta opintojakson työtilan kautta.

Moodle-tentti. Tentti 25.11.2022, uusinnat 2.12.22 ja 9.12.22. Tenttiarviointi 0-5.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

5 op = 135 h opiskelijan työtä.

Opintojakson orientaatio ja työpajat toteutetaan tiettynä päivänä, tiettyyn kellonaikaan. Tehtävien palautus ja tentti on myös aikataulutettu. Muuten opiskelija suunnittelee itse opintojakson etenemisen aikataulun.

Content scheduling

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista, tehtävien tekemisen ja verkkotentin hyväksyttyä suoritusta aikarajan puitteissa.

Opintojakso muodostuu seuraavista suorituksista:

1. Orientaatioon osallistuminen.

2. Etiikan tehtävä (tehdään pareittain) arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla. Tehtävä palautetaan Moodleen. Tehtävään liittyvän reflektiowebinaariin osallistuminen.

3. Yhteen valinnaiseen tutkimusmenetelmään liittyvä pienryhmätehtävä (tehdään 4-5 opiskelijan pienryhmässä) arvioidaan arvosanalla 0-5. Tehtävä palautetaan Moodleen.

4. Em. tehtävään liittyvä pakollinen työpaja toteutuu erillisen aikataulun mukaan.

5. Kirjallisuuskatsaus luennolle osallistuminen. Ajankohta lukujärjestyksessä.

6. Moodle-tentti. Hyväksytty suoritus 50% oikein (0-5 arviointi).

7. Päivi Leskisen tilastopajoista lisätietoa myöhemmin.

Further information

-

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Satisfactory (1–2)
The student
- is familiar with the knowledge base and core components of the profession
- can search for information from a variety of sources
- is able to work in various tasks in different operating environments - demonstrates that they have achieved the targeted core competence
- is familiar with the key safety procedures in the profession
- adheres to ethical principles
- shares their competence in teams or projects.

Assessment criteria, good (3)

Good (3–4)
The student
- uses the concepts and knowledge base of the field consistently
- seeks information and assesses information sources and uses them critically - applies the knowledge base of the field in professional tasks
- applies their professional skill in various professional tasks
- acts independently and responsibly in professional situations
- takes safety into consideration when planning activities
- adheres to the ethical principles of the profession
- works in a goal-driven way in working groups or projects

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5)
The student
- uses the concepts and knowledge base of the field in an expert way
- understands the justification for the use of information sources
- is able to justify activities using researched knowledge or studies - works in diverse and international tasks and work situations
- works in a client-centric and entrepreneurial way
- acts responsibly and with safety in mind
- is able to justify their activities with the ethical principles of the profession - organises and steers the activities of a team or project

Assessment criteria, approved/failed

Approved/Failed
The student
- can search for knowledge resourcefully utilising professional sources and uses the knowledge base of the field
- is familiar with the knowledge base and core components of the profession
- demonstrates having adequate professional skills to work in the profession
- demonstrates that they have achieved the targeted core competence
- works in a client-centric way
- adheres to ethical principles
- shares their competence in teams or projects
- is able to evaluate personal strengths and weaknesses and development needs
- is familiar with the key safety procedures in the profession
- shares their competence in teams or projects.

Assessment methods and criteria

1. Orientaatioon osallistuminen. Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksoon olemalla läsnä opintojakson orientaatiotunnilla (vrt. Tutkintosääntö). Mikäli opiskelija ei osallistu orientaatiotunnille, hänen osallistuminen opintojaksolle voidaan evätä.

2. Etiikan tehtävä (tehdään pareittain) arvioidaan hyväksytty/hylätty. Tehtävä palautetaan Moodleen. Tehtävään liittyvän reflektiowebinaariin osallistuminen.

3. Yhteen valinnaiseen tutkimusmenetelmään liittyvä pienryhmätehtävä (tehdään 4-5 opiskelijan pienryhmässä) arvioidaan 0-5. Tehtävä palautetaan Moodleen.

4. Em.pienryhmätehtävään liittyvä pakollinen työpaja toteutuu erillisen aikataulun mukaan, arvioidaan hyväksytty/hylätty.

5. Kirjallisuuskatsausluennolle osallistuminen.

6. Moodle-tentti. Arvioidaan 0-5.

7. Päivi Leskisen tilastopajoista lisätietoa myöhemmin.