Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DZ98-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

17.10.2022 - 09.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 120

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Kätilötyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Iira Lankinen
  • Kirsi Talman
  • Päivi Leskinen
  • Tiia Saastamoinen

Vastuuopettaja

Tiia Saastamoinen

Ryhmät

  • SXL21K1
    Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXQ21K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXO21K1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
  • SXO21K1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXK21K1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä
  • SXO21K1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXO21K2
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvata tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- kuvata kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- perustella kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä ja työtapoja
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti

Sisältö

Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet

Aika ja paikka

Opintojakso on verkkokurssi, joka suoritetaan Moodle-alustalla (saat kurssiavaimen orientaatiotunnilla): Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät, TERVEYS osaamisalue

Opintojakson orientaatio toteutetaan Zoom:ssa 20.10.2022 kello 13.00-14.30. Zoom-linkki löytyy toteutuksen lukujärjestyksestä. Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle olemalla läsnä opintojakson orientaatiotunnilla (vrt. Tutkintosääntö). Mikäli opiskelija ei osallistu orientaatiotunnille, hänen osallistuminen opintojaksolle voidaan evätä.

Opintojaksoon sisältyvistä Päivi Leskisen tilastopajoista saat lisätietoa Omasta opintojakson työtilan kautta.

Opintojaksoon liittyvien työpajojen aikataulu ilmoitetaan orientaatiotunnilla.

Tehtävien palautus ja Moodle-tentti, ks. aikataulu.

Oppimateriaalit

Vehviläinen-Julkunen, K. & Kankkunen, P. 2013 (vai myöhemmin). Tutkimus hoitotieteessä. Sanomapro.

Tuomi, J., Kylmä, J. & Juvakka, T. 2014. Laadullinen terveystutkimus. Edita.

Tuomi, J & Sarajärvi, A. 2017. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.

Kuula, A. 2011. Tutkimusetiikka - aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Vastapaino.

Stolt, M & Axelin A & Suhonen R (toim.). 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto.

Tarkempi opintojakson materiaali on kuvattu Moodle-alustalla. Osa materiaalista on nauhoitettuina verkkoluentoina, verkkolinkkeinä jne.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on sairaanhoitaja-, ensihoitaja-, terveydenhoitaja- ja kätilötutkintojen opiskelijoille tarkoitettu verkkokurssi, joka suoritetaan Moodle-alustalla (saat kurssiavaimen orientaatiotunnilla): Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät, TERVEYS osaamisalue. Toteutusaika on 17.10.-9.12.2022..

Opetus on suomeksi. DPN-ryhmän opiskelijoilla on oma toteutus.

Opintojaksoon sisältyvistä Päivi Leskisen tilastopajoista saat lisätietoa Omasta opintojakson työtilan kautta.

Opintojakson vastuuopettaja on Tiia Saastamoinen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Orientaatio, 20.10.2022 klo 13.00-14.30. Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksoon olemalla läsnä opintojakson orientaatiotunnilla (vrt. Tutkintosääntö). Mikäli opiskelija ei osallistu orientaatiotunnille, hänen osallistuminen opintojaksolle voidaan evätä.

Etiikan tehtävän palautus, 4.11.22 klo 16.00. Arviointi hyväksytty-hylätty. Tehtävään liittyvä reflektioseminaari 11.11.22 klo 13:30-15:00 etänä.

Pienryhmätehtävän palautus, 24.11.2022 klo 16.00. Arviointi 0-5 (ks. Pienryhmätehtävän arviointikriteerit Moodlesta)

Pienryhmätehtävään liittyvä työpaja (1 työpaja/opiskelija), työpajojen aikataulu ilmoitetaan orientaatiossa ja Moodlessa. Yhteen työpajaan osallistuminen on pakollista. Työpajat järjestetään etäyhteydellä. Arviointi hyväksytty-hylätty.

Opintojaksoon sisältyvistä Päivi Leskisen tilastopajoista saat lisätietoa Omasta opintojakson työtilan kautta.

Moodle-tentti. Tentti 25.11.2022, uusinnat 2.12.22 ja 9.12.22. Tenttiarviointi 0-5.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä.

Opintojakson orientaatio ja työpajat toteutetaan tiettynä päivänä, tiettyyn kellonaikaan. Tehtävien palautus ja tentti on myös aikataulutettu. Muuten opiskelija suunnittelee itse opintojakson etenemisen aikataulun.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista, tehtävien tekemisen ja verkkotentin hyväksyttyä suoritusta aikarajan puitteissa.

Opintojakso muodostuu seuraavista suorituksista:

1. Orientaatioon osallistuminen.

2. Etiikan tehtävä (tehdään pareittain) arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla. Tehtävä palautetaan Moodleen. Tehtävään liittyvän reflektiowebinaariin osallistuminen.

3. Yhteen valinnaiseen tutkimusmenetelmään liittyvä pienryhmätehtävä (tehdään 4-5 opiskelijan pienryhmässä) arvioidaan arvosanalla 0-5. Tehtävä palautetaan Moodleen.

4. Em. tehtävään liittyvä pakollinen työpaja toteutuu erillisen aikataulun mukaan.

5. Kirjallisuuskatsaus luennolle osallistuminen. Ajankohta lukujärjestyksessä.

6. Moodle-tentti. Hyväksytty suoritus 50% oikein (0-5 arviointi).

7. Päivi Leskisen tilastopajoista lisätietoa myöhemmin.

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:

- etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia asiakaslähtöisesti
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Orientaatioon osallistuminen. Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksoon olemalla läsnä opintojakson orientaatiotunnilla (vrt. Tutkintosääntö). Mikäli opiskelija ei osallistu orientaatiotunnille, hänen osallistuminen opintojaksolle voidaan evätä.

2. Etiikan tehtävä (tehdään pareittain) arvioidaan hyväksytty/hylätty. Tehtävä palautetaan Moodleen. Tehtävään liittyvän reflektiowebinaariin osallistuminen.

3. Yhteen valinnaiseen tutkimusmenetelmään liittyvä pienryhmätehtävä (tehdään 4-5 opiskelijan pienryhmässä) arvioidaan 0-5. Tehtävä palautetaan Moodleen.

4. Em.pienryhmätehtävään liittyvä pakollinen työpaja toteutuu erillisen aikataulun mukaan, arvioidaan hyväksytty/hylätty.

5. Kirjallisuuskatsausluennolle osallistuminen.

6. Moodle-tentti. Arvioidaan 0-5.

7. Päivi Leskisen tilastopajoista lisätietoa myöhemmin.