Siirry suoraan sisältöön

Konservoinnin metodologia ja etiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EO43-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.09.2022 - 04.11.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
1 - 20
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Heikki Häyhä
Tannar Ruuben
Vastuuopettaja
Tannar Ruuben
Ryhmät
KXA21S1
Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
KXA21S2
Konservoinnin tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
KX00EO43
Toteutukselle KX00EO43-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee konservointiprosessin systemaattisen metodologian ja osaa soveltaa sitä erityyppisiin kohteisiin ja perustella sillä konservointiprosessiin liittyviä päätöksiään.
Opiskelija ymmärtää ja tunnistaa, että kulttuuriperintöön liittyy aineellisia ja aineettomia merkityksiä ja arvoja. Opiskelija hallitsee merkitysanalyysimenetelmän käytön ja osaa soveltaa sitä erityyppisiin kulttuurin ilmauksiin.

Sisältö

Conservation Treatment Methodology, Barbara Appelbaum
Päätöksentekomalli modernin ja nykytaiteen konservoinnissa
Merkitysanalyysimenetelmä

Työmuodot

Lähiopetus ja etäluennot
Itsenäinen työ kirjallisuuden parissa
Itsenäinen informaation haku verkosta
Artikkelin referointi ja presentaatio

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2022, Hämeentie 135 D, Konservoinnin tutkinto-ohjelman tilat

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Barbara Appelbaum, CONSERVATION TREATMENTMETHODOLOGY. 2010
2. Salvador Muñoz-Viñas. Contemporary theory of conservation (2012)
3. Salvador Muñoz-Viñas. Imperfect Conservation (2014)
4. Salvador Muñoz-Viñas. Pride and Prejudice and Patina (2015)
5. Salvador Muñoz-Viñas. The Artwork That Became a Symbol of Itself (2020)
6. Salvador Muñoz-Viñas. On the Ethics of Cultural Heritage Conservation (2020)

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaista suoritustapaa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Valencian Yliopiston lehtori, prof. Salvador Munoz-Vinas luennot 7-9.9. 2022
Osallistujina on myös luennoille rekisteröityneet suomalaiset konservaattorit

Kansainväliset yhteydet

Opintojaksolla luennoi Zoom-yhteyden kautta vieraileva lehtori Salvador Munoz-Vinas Valencian yliopistosta 7.-9-9 ja vaihto-opiskelijat Valencian ja Bilbaon yliopistoista

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 20 - 22 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 työtuntia (h).

Sisällön jaksotus

Salvador Munoz-Vinas luennot Zoom-yhteyden kautta 7-9.9. Muuten luennot paikan päällä ja itsenäinen työskentely kirjallisuuden parissa. Jakson lopussa referoidun artikkelin esittäminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson luennot ovat englanniksi syyslukukauden vaihto-opiskelijoiden ollessa mukana, ohjausta omalla äidinkielellä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön harjoitustehtävien tekoon ja niiden arviointiin.
- Läsnäolo luennoilla
- Oppimistehtävä (luetun materiaalin pohjalta kirjoitettu referaatti ja ryhmäkeskustelu aiheesta)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija pystyy hahmottamaan opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön, tuntee terminologian ja menetelmät. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja ymmärtää kurssin keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija tuntee merkitysanalyysimenetelmän. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja -käsitteistön. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija ymmärtää merkitysanalyysimenetelmän ja osaa soveltaa sitä omassa työssään. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija hallitsee aihekokonaisuuden ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija ymmärtää merkitysanalyysimenetelmän ja osaa soveltaa sitä omassa työssään. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija pystyy hahmottamaan opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön, tuntee terminologian ja menetelmät. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja ymmärtää kurssin keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija tuntee merkitysanalyysimenetelmän. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan.

Siirry alkuun